טורקיה בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר והאם מרוקו היא לקוחה של אלביט?

מדי שבוע נפרסם בגלובס מדור חדש שסוקר עסקאות שהתרחשו בתעשייה הביטחונית • והפעם: טורקיה וסעודיה בעסקה שהיקפה עשוי להגיע למיליארד דולר • הערכות לגבי הלקוחה המסתורית שרכשה מערכות מאלביט ב-150 מיליון דולר • והניסויים שבזכותם בריטניה רוצה את מערכת מעיל רוח של רפאל • מדור חדש

מערכת מעיל רוח על טנק ליאופרד גרמני / צילום: דוברות משרד הביטחון
מערכת מעיל רוח על טנק ליאופרד גרמני / צילום: דוברות משרד הביטחון

שבוע רווי אירועים עבר על התעשיות הביטחוניות, לא רק בישראל אלא בכלל המזרח התיכון. המדור השבוע יעסוק בסדרת ניסויים סודית של רפאל בבריטניה, העסקה הביטחונית של טורקיה וסעודיה שישראל עשויה לקנא בה, ואף מכירה של אלביט ליעד מסתורי. 

החברה הישראלית עם עסקת השבבים המעניינת והרכישה של תע"א בהודו 

הניסויים בבריטניה שהביאו לסגירת העסקה עם רפאל

משרד ההגנה הבריטי הודיע בשבוע שעבר כי החליט לרכוש את מערכת "מעיל רוח" של רפאל. מדובר בעסקה בשווי כולל של 20 מיליון פאונד, והמערכת הישראלית מיועדת לטנק המערכה המתקדם "צ'אלנג'ר 3", שהוא למעשה צ'אלנג'ר 2 שהיצרן RBSL משדרג לו את מערכות האלקטרוניקה והירי.

כעת, גלובס חושף פרטים על סדרת הניסויים שהובילה להחלטה של משרד ההגנה הבריטי לרכש את מערכת "מעיל רוח".

הבחירה ברפאל התקבלה לאחר סדרת ניסויים שנמשכה שלושה שבועות, שבמהלכה בוצע ירי חי לעבר מטרות - והתבצעו יירוטים מוצלחים של המערכת. "מעיל רוח", שנועד לספק הגנה משופרת מפני איומים שונים, כבר מוכח מבצעית ומותקן בישראל הן על טנקי מרכבה והן על נגמשי נמר. ההסכם ייאפשר רכישה של כמה מערכות מרפאל, אמצעי נגד, וכן ציוד הבדיקה שדרוש לפעילויות ההסמכה והאינטגרציה המיועדות לשלב ההדגמה הקרוב של הצ'אלנג'ר 3, שצפוי להיכנס לשירות בתחילת 2027.

הסעודים ברכש מאסיבי מטורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן קיים השבוע סבב ביקורים משמעותי באיחוד האמירויות, בקטאר, ומעל כולן - בערב הסעודית. במהלך הביקור בג'דה נחתמו הסכמים רבים, אך בלטה בהן עסקה ביטחונית שאמנם טרם פורסמו ממנה סכומים, אבל באנקרה כבר מכריזים בגאון כי זו המכירה הביטחונית הגדולה ביותר בתעשייה המקומית. לפי הערכות, שווי העסקה חוצה את רף המיליארד דולר.

מדובר ברכש של מל"טים מסוג בייראקטר אקינג'י מתוצרת חברת בייקאר, בעל אורך של 12.2 מטרים, גובה של 4.1 מטרים, מוטת כנפיים של 20 מטרים ומשקל מטען מירבי של 5.5 טונות. מהירות השיוט של אקינג'י עומדת על 280 קמ"ש והמהירות המירבית שלו היא 361 קמ"ש. טווח הטיסה שלו הינו 7,500 קילומטר, ואחד הפרטים המעניינים לגביו ששני המנועים בו הם מתוצרת אוקראינה. המל"ט מתוצרת טורקית יתווסף למל"ט מתוצרת סינית שבו משתמשת ערב הסעודית - ווינג לונג II.

אקינג'י נכנס לשירות, לראשונה, בחיל האוויר הטורקי באוגוסט 2021. באפריל ובמאי האחרון החלו להשתמש בו צבאות אזרבייג'ן, קירגיזסטן, פקיסטן ולוב, ובעתיד ייכנס לשירות גם בחילות האוויר והים הסעודיים. מדינה משמעותית שכבר הביעה באקינג'י התעניינות היא אינדונזיה.

האם מרוקו רכשה PULS מאלביט?

חברה ציבורית שממשיכה לצבור הזמנות היא אלביט מערכות , שהודיעה כי זכתה בחוזה בשווי 150 מיליון דולר ללקוח בינלאומי. החוזה יבוצע על פני שלוש שנים, לאספקת משגרי רקטות PULS (Precise and Universal Launching System) וחבילת רקטות מדויקות לטווח ארוך. בתקשורת המרוקאית העריכו כי הלקוחה היא מרוקו, בשל עסקאות קודמות ומשום שידוע כי אלביט הציגה את PULS בפני בכירים ברבאט.

משגר ה-PULS תומך בשיגור רקטות שאינן מונחות, חימושים מונחים-מדויקים וטילים עם טווח אפקטיבי של עד 300 ק"מ. ה-PULS יכול לתמוך בטכנולוגיות מתקדמות, בהן שיגור חימוש משוטט, כולל ה"שרקרק" של אלביט שמשוגר מתוך מארז קנים. משגר ה-PULS ניתן להתאמה באופן מלא לפלטפורמות נגררות על גלגלים, מה שמאפשר צמצום מהותי בעלויות האחזקה והאימון.

"אנו רואים ביקוש גובר לפתרונות הארטילריה המתקדמים שלנו, מצבאות המבקשים להגביר את האפקטיביות של כוחותיהם", סיפר יהודה (אודי) ורד, מנכ"ל אלביט מערכות יבשה.