הפגנות ענק בירושלים ובתל אביב; יו"ר ההסתדרות כינס דיון חירום על החקיקה המשפטית

אחרי חמישה ימים של הליכה, עשרות אלפי המוחים הגיעו לירושלים והפגינו מול הכנסת • הפגנות התקיימו ב-150 מוקדים ברחבי הארץ • מוקד ההפגנות היום צפוי להיות בירושלים, וכ-200 חברות הייטק, פורום העסקים וארגוני מחאה נוספים הודיעו כי ייקחו חלק ויאפשרו לעובדיהם להשתתף • שר הביטחון יואב גלנט קרא להגיע להסכמה רחבה ופועל לדחיית ההצבעה בכנסת על ביטול עילת הסבירות

ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: גלעד פירסט
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: גלעד פירסט

בעוד שלא ברור אם ההצבעה על ביטול עילת הסבירות תצא היום (א') לפועל לאור ניסיונות ההגעה לפשרה של שר הביטחון יואב גלנט, ברחבי הארץ המחאה וההתנגדות מתגברים. עשרות אלפים התכנסו אתמול להפגנת ענק בירושלים ליד הכנסת, והפגנת ענק נוספת התקיימה במקביל בתל אביב. ההפגנות ברחבי הארץ התקיימו בכ-150 מוקדים, מהצפון ועד הדרום.

״אירוע שטרם נראה כמותו״: עד כמה דרמטי מכתב הטייסים?
שבעה יורשים קיבלו דירת גן בגבעתיים. בכמה הם מכרו אותה?
"אנשים פחות משפצים היום. הקבלנים בקושי כלכלי גדול"

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, כינס אתמול בלשכתו ישיבת חירום, במעמד בכירי ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי.

עשרות אלפי מפגינים בירושלים, הערב. צילום: גלי וינרב
 עשרות אלפי מפגינים בירושלים, הערב. צילום: גלי וינרב

יובל דיסקין: "סופו של שלטון החוק - במרחק ימים בודדים"

ראש השב"כ יובל דיסקין קרא אתמול בקפלן להשהות את ההתנדבות למילואים עד לעצירה של החקיקה. "הסכנה היא ברורה ומיידית: סופו של שלטון החוק בישראל נמצא במרחק של ימים בודדים. שתי קריאות בכנסת - וגמרנו!", אמר דיסקין. "הגיע הרגע, שכל כך לא רצינו שיגיע - הגיע הרגע להחליט על השהיית ההתנדבות למילואים עד לעצירה מוחלטת של החקיקה, ועד להתחייבות לביצוע שינויים אך ורק בהסכמה רחבה. אין זו הפיכה צבאית, אין זה מרד. זו קריאה נואשת למי שיש עוד שכל בראשו בקואליציה ובאופוזיציה, וזו גם קריאה לנשיא המדינה: עיצרו את החורבן עכשיו".

דיסקין הוסיף כי "זמנים בלתי רגילים, דורשים מעשים בלתי רגילים. השהיית ההתנדבות למילואים היא בהחלט מעשה בלתי רגיל, אולם היא מעשה חוקי, דמוקרטי, לא אלים, ומעל לכל - מעשה הירואי, משום שאני מבין אילו תעצומות נפש נדרשות לכך".

בתוך כך, נציגים של כ-40 יחידות מילואים הודיעו הערב כי כ-10,000 אזרחים ואזרחיות יפסיקו את התנדבותם למילואים במקרה והחקיקה תקודם. "זה אחד הערבים הקשים ביותר בתולדות המדינה", נמסר מטעם ארגון המחאה אחים לנשק. "אנחנו מייצגים כאן כ-10,000 חיילי מילואים שאומרים לממשלה, שר הביטחון ראש הממשלה: 'האחריות היא עליכם! אם אתם רוצים אותנו לצידכם, אנחנו קוראים לכם לעצור את החקיקה".

מוקד ההפגנות היום: ירושלים

ביום ראשון וביום שני מתוכננות הפגנות בכנסת בירושלים. כך, מארגני המחאה הודיעו כי מחר תוקם עיר אוהלים בגן סאקר תחת השם "מאחז הדמוקרטיה". לאורך היום צפויות מחאות וצעדות באיזור הכנסת וברחבי העיר. זאת בנוסף לצעדי מחאה נוספים. כך, למשל, ההנהלה האקדמית בבצלאל הודיעה כי תעצור את הפעילות האקדמית היום כדי לאפשר לסטודנטים ולעובדים להצטרף למחאות.

יותר מ-200 חברות הייטק וקרנות ההון סיכון הודיעו כי ישתתפו היום באירועי המחאה נגד המחאה המשפטית. חלק מהחברות יסגרו לחלוטין את פעילותן, חלק יאפשרו לעובדים יום חופש מלא על חשבונן וחלקן יאפשרו לקחת יום חופש חלקי כדי להשתתף בהפגנות.

חיפה, חורב, הערב. קרדיט: אסף דפנא
 חיפה, חורב, הערב. קרדיט: אסף דפנא

החברות וקרנות הסיכון יוציאו יותר מ-100 אוטובוסים מרחבי הארץ להפגנה הגדולה המתוכננת מול הכנסת. בין החברות שהודיעו כי ישתתפו מחר במחאה נמצאות Wix, Wiz, Monday, פאפאיה גלובל, למונייד, Openweb וריסקפייד.

במקביל, ראשי פורום העסקים, לשכת עורכי הדין ומשרדי עורכי הדין המובילים, בתי חולים ו"החלוקים הלבנים", מטה האקדמיה, הסטודנטים וארגונים נוספים, הודיעו כי יצטרפו לאירועי המחאה בירושלים מחר ויאפשרו גם לעובדיהם להשתתף באירועים ברחבי הארץ.

מפורום העסקים וממחאת ההייטק נמסר: "הגענו לרגע האמת של המאבק על פניה של מדינת ישראל ואי אפשר לעמוד מנגד. אנחנו קוראים לכל המגזרים בחברה הישראלית לגלות מנהיגות ולהצטרף אלינו ליצירת הסכמה רחבה שתאחה את הקרעים".

"אני צועדת בשביל הבת שלי"

רבבות של מפגינים צעדו אתמול (ש') משעות הבוקר ממושב שורש לכיוון ירושלים. הצעדה יצאה לדרכה מקפלן ביום שלישי בערב והיום היא צפויה להגיע לכנסת ולתחנה הסופית בגן סאקר, בירושלים, שבה המפגינים ישארו ללילה. הערב התחדשו המחאות ברחבי ישראל ביותר מ-150 מוקדים, מהצפון ועד הדרום.

ביום שישי בערב, לאחר יום צעדה ארוך בחום, הוקמה "עיר אוהלים" זמנית ביער ליד מושב שורש, שכללה המוני אוהלים, במות מאולתרות, שולחנות ארוכים שעמוסים באוכל ובשתייה שהביאו מתנדבים למפגינים הרבים שנשארו ללון במקום לקראת חידוש הצעדה בבוקר. דרך ההגעה למתחם הייתה עמוסה במשך שעות ארוכות, ורבים עמדו בפקקים של יותר משעתיים כדי להגיע.

אתמול, כאמור, חודשה הצעדה. המוחים צעדו עד מחלף מוצא, שם עצרו להתרעננות, וב-17:00 החלו את העלייה לגשר המיתרים. 

הצועדים צפויים להגיע היום לכנסת ולתחנה הסופית בגן סאקר, בירושלים / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
 הצועדים צפויים להגיע היום לכנסת ולתחנה הסופית בגן סאקר, בירושלים / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

"כשהגעתי בבוקר לא קלטתי את כמות האנשים, ואז בכל מטר שהתקדמנו קלטנו את הגודל של השיירה", סיפרה לגלובס מאיה קרבטרי מתל אביב, שהצטרפה הבוקר. "הצעדה הזו היא חוויה מדהימה, גם כמות הצועדים שלוקחים בה חלק, וגם כמות המתנדבים, המונים הגיעו לסייע ולחלק מים. אבל מה שהכי ריגש אותי, היה בחור שעמד עם בידורית ושר, 'פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש כי הוא עם ומתחיל ללכת'. בבת אחת הבנתי מה אני עושה פה, הרגשתי שאני אחת שצועדת עם עוד אנשים וביחד אנחנו עם".

הצעדה עוברת במנהרה שביציאה מכביש אחד לכיוון מבשרת / צילום: מאיה קרבטרי
 הצעדה עוברת במנהרה שביציאה מכביש אחד לכיוון מבשרת / צילום: מאיה קרבטרי

"אני פה בשביל הבת שלי", מסבירה קרבטרי מה הניע אותה לצאת הבוקר. "פעם לא יכולתי לדמיין שיש אפשרות שישראל לא תהיה דמקורטיה, אבל עכשיו לראשונה זה משהו שנראה לי אפשרי. מה שהוציא אותי בחום הזה ללכת על כביש 1 זה שאני קולטת שזה אמיתי, זו אזעקת אמת".

גלי, שהצטרפה לצעדה בחמישי בערב, סיפרה לגלובס על האירוח שקיבלו המפגינים בקיבוץ נחשון. "למרות שרק באותו היום החליטו להגיע לקיבוץ, הכל היה מסודר מאוד, היו שירותים כימיים, שולחנות ארוכים עם אוכל ביתי, מתחם אוהלים ארוך ובמה ותאורה של הקיבוץ", אמרה. "פגשתי חברה שסיפרה לי שהחליטה להצטרף באופן ספונטני, למרות שלא היו איתה חפצים בכלל. ביום הראשון היא ישנה על האספלט, ורק ברביעי התארגנה על שק שינה ואז גם הגיעו האוהלים. אנשים טובים בקיבוץ הזמינו את הצועדים המתמידים להתקלח בבתים שלהם, כך שהיא יכלה להתרענן קצת בבית אמיתי, אחרי יומיים וחצי לילה של צעדה בחום".

אספקת המזון שהייתה אתמול במחנה בשורש / צילום: לילך שטיאט
 אספקת המזון שהייתה אתמול במחנה בשורש / צילום: לילך שטיאט

"כל מי שנתקלתי בו הוציא מעצמו את המיטב", אמרה גלי, ותיארה את רוח ההתנדבות ששררה במקום. "בבוקר הבנתי ששכחתי לקחת איתי קרם הגנה, אסון פוטנציאלי בנסיבות, אבל מיד הפנו אותי לדוכן קרם הגנה שמישהי נדיבה פתחה - האירוע התאפיין בעשרות יוזמות כאלה, חלקן מאורגנות וחלקן פשוט רעיונות טובים של אנשים פרטיים. שמעתי על דוכן אוכל טבעוני, דוכן אוכל ללא גלוטן".

הצעדה לירושלים נכנסה ליומה החמישי / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
 הצעדה לירושלים נכנסה ליומה החמישי / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

גלנט קורא להסכמה רחבה

ביום שישי פורסם כי שר הביטחון יואב גלנט מסר כי הוא "פועל בכל הדרכים על מנת להביא להסכמה רחבה, למנוע פגיעה בביטחון ישראל ולשמור על צה"ל מחוץ למחלוקת הפוליטית".

שיירת התקווה שצעדה אתמול (שישי) לכיוון שורש / צילום: יורם שפירר
 שיירת התקווה שצעדה אתמול (שישי) לכיוון שורש / צילום: יורם שפירר

לפי הפרסום ב"חדשות 12", גלנט מנסה לדחות את החקיקה כדי להמשיך את הניסיונות להגיע לפשרה ופועל מול ראשי הקואליציה להארכת מושב הקיץ, שאמור להסתיים בסוף החודש.

זאת לאחר ש-1,242 טייסים ואנשי מילואים בחייל האוויר הודיעו שיפסיקו לשרת אם החקיקה תעבור בכנסת בשבוע הבא. במכתב שעליו חתמו בשמותיהם, והוגש אתמול למפקד חיל האוויר, אנשי המילואים קראו לממשלה ולחברי הכנסת: "גלו מנהיגות, הגיעו להסכמות רחבות, חזקו את האמון של כל חלקי העם במערכת המשפט ושמרו על עצמאותה".

המחאה במקטע אחרון לירושלים, קרדיט: אביב אטלס Aviv Atlas
 המחאה במקטע אחרון לירושלים, קרדיט: אביב אטלס Aviv Atlas

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, היום יחל הדיון בכנסת בהצבעה בקריאה שנייה ושלישית על הנוסח הסופי לביטול עילת הסבירות שאישרה ועדת החוקה של הכנסת, כאשר ההצבעה עצמה צפויה ביום שני. אם החוק אכן יאושר במתכונת הנוכחית, שופטי בית המשפט לא יוכלו להביע ביקורת שיפוטית בעזרת עילת הסבירות נגד החלטות הממשלה, השרים וראש הממשלה. מדובר בין היתר על החלטות כגון מינויים או אי הפעלת סמכות.