קרן המטבע הבינלאומית משפרת תחזיות: התוצר העולמי יצמח השנה ב-3%

בקרן המטבע העלו את תחזית הצמיחה מ-2.8% בעדכון של אפריל לאחר שהעריכו כי המצב הכלכלי הגלובלי השתנה לטובה • עם זאת, בדוח של קרן המטבע הבינלאומית מצוין כי מדובר עדיין ברמות נמוכות בהשוואה לממוצע הרב-שנתי • ומה התחזית לאינפלציה?

קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Shutterstock
קרן המטבע הבינלאומית / צילום: Shutterstock

קרן המטבע הבינלאומית הוציאה היום (ג') עדכון לתחזית הכלכלית העולמית. התחזית האחרונה, שהתפרסמה באפריל האחרון, הראתה כי הצמיחה בעולם צפויה לעמוד על 2.8%, אך מאז השתנה המצב הכלכלי הגלובלי לטובה, ונראה כעת שהצמיחה תהיה גבוהה יותר, בשיעור של 3%, ב-2023. זאת כאשר התחזית ל-2024 נשארה בדומה לתחזית אפריל, גם 3%. עם זאת, בדוח מצוין כי מדובר עדיין ברמות נמוכות בהשוואה לממוצע הרב-שנתי. 

המשקיעים דרוכים: איך ישפיעו הדוחות של ענקיות הטכנולוגיה על וול סטריט 
למה מניות ג'נרל אלקטריק יותר לוהטות ממניות אפל, מטא או טסלה

הגורם שהשפיע על התחזית החיובית הוא הפעילות הכלכלית בעולם, שנשארה איתנה למרות הסביבה האינפלציונית והעלאות הריבית. הכלכלה נותרה יציבה בשל שוק השירותים, זאת בעוד סקטור המוצרים שאינם שירותים, כולל ייצור, נחלש משמעותית.

אינפלציית הליבה צפויה לרדת מעט השנה

"האינפלציה העולמית יורדת ברוב המדינות, אך רמתה נותרת גבוהה", נכתב בדוח בהתייחסות לאלמנט הכלכלי המשמעותי ביותר השנה. האינפלציה העולמית צפויה להגיע בסוף השנה הנוכחית ל-6.8%, זאת לעומת 8.7% אינפלציה ב-2022. האינפלציה היורדת נובעת משתי סיבות עיקריות: האחת היא השפעת הריביות העולות על-ידי הבנקים המרכזיים בעולם, והשנייה היא מחירי הסחורות שירדו בחדות ובאופן גלובלי.

עם זאת, דוח הקרן מציין כי ליבת האינפלציה נותרה גבוהה, ונראה שהיא יורדת ברמה איטית יותר מאשר האינפלציה הכללית. דביקות ליבת האינפלציה נכונה במיוחד בכלכלות המתקדמות בעולם, הדוח מציין. בתחזית לסוף השנה, אינפלציית הליבה העולמית צפויה להגיע ל-6% בלבד בסוף שנת 2023, ירידה מתונה לעומת 6.5% בסוף 2022.

הדוח מציין כי "אינפלציית הליבה יכולה לרדת בצורה חדה יותר בהמשך השנה". כאשר הדבר יכול להתרחש בשל מגוון סיבות - החל מירידה במחירי האנרגיה העולמיים ועד הקלה בהדיקות בשווקי העבודה, שתתבטא בצמצום במספר המשרות הפתוחות בשוק העבודה העולמי. גורמים אלה יכולים להוביל לכך שהבנקים המרכזיים בעולם לא יצטרכו לעליות ריבית נוספות בשביל להיאבק באינפלציה, מדגישים בקרן.

הסיכונים לכלכלה העולמית: אינפלציה דביקה ושוקי עבודה הדוקים

בקרן מדגישים כי עדיין קיימים סיכונים לתחזית הכלכלית. בראשם, כמובן, דביקות האינפלציה העולמית באמצעות שוקי עבודה הדוקים בעולם. שוקי העבודה ההדוקים יכולים לדחוף ללחצי אינפלציה נוספים בשל לחצי שכר במשקים בעולם. בנוסף, המשך הריסון המוניטרי על-ידי הבנקים המרכזיים יגרום לעלייה בלחץ במערכת הפיננסית הרגישה לעליות הריבית.

הדוח מסכם את העדכון בקביעה שסדר העדיפויות של הבנקים המרכזיים בעולם צריך להיות "לסמן בבירור את מחויבותם למאבק באינפלציה והורדת מחירים", כאשר חלק מכך הוא הבנה שהריבית תישאר גבוהה לאורך זמן, ולהימנע מהורדת ריבית לפני השתלטות מוחלטת על האינפלציה.