גיל שויד: "הרצון לרשום חברות בישראל נשחק בחודשים האחרונים"

מנכ"ל חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט שפרסמה דוחות חזקים: "בחצי השנה האחרונה יש ירידה בהשקעות בישראל יותר מאשר בעולם" • "לא חושב שתפקיד המדינה לדאוג לנו, אבל היא צריכה לאפשר סביבה שבה התעשייה תוכל לדאוג לעצמה"

גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי
גיל שויד, מנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: תמר מצפי

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט עקפה את תחזיות הרווח ברבעון השני של השנה, למרות שיעור צמיחה צנוע יחסית בהכנסות. החברה דיווחה היום על הכנסות של 589 מיליון דולר ברבעון השני, צמיחה של 3.1% ביחס לרבעון המקביל, לעומת שיעור צמיחה גבוה יותר ברבעון הקודם.

עסקי הענן משגשגים, הפרסום התאושש: אלפאבית עקפה את התחזיות ומזנקת במסחר המאוחר
מיקרוסופט עקפה את התחזיות בהכנסות, אך הצמיחה בתחום הענן נחלשה

בשורה התחתונה, הרווח הנקי Non-GAAP למניה הסתכם ב-2 דולר, 11 סנט מעל תחזיות האנליסטים וגבוה גם מהתחזית שהחברה עצמה מסרה ברבעון הקודם. הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-238 מיליון דולר, עלייה של 13.9% בהשוואה לרבעון המקביל, כאשר הרווח הנקי לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) היה 202 מיליון דולר, עלייה של 16.4%.

בסיכום המחצית הראשונה של השנה, הכנסות צ'ק פוינט גדלו ב-3.7% לכ-1.15 מיליארד דולר. מתוך הסכום, ההכנסות ממנויי אבטחה היו 467 מיליון דולר, צמיחה של 13.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2022, ההכנסות מעדכוני תוכנה ותחזוקה עלו ב-2.1% ל-463 מיליון דולר ואילו ההכנסות ממוצרים ורישיונות ירדו ב-9.7% ל-225 מיליון דולר.

הרווח הנקי במחצית הסתכם ב-386 מיליון דולר על בסיס GAAP, עלייה של 12.6% מהתקופה המקבילה, ועל בסיס Non-GAAP הרווח עלה ב-10.5% ל-456 מיליון דולר, שהם 3.78 דולר למניה.

תחזית החברה לשנת 2023 נותרה ללא שינוי, וברבעון השלישי החברה צופה הכנסות של 570-605 מיליון דולר ורווח נקי Non-GAAP של 1.97-2.07 דולר למניה. אמצע טווח התחזית נמוך מתחזיות האנליסטים בהכנסות אך גבוה ממנו ברווח.

שויד: אנחנו צריכים להיאבק לשמור על ישראל כמרכז סייבר

במסיבת עיתונאים וירטואלית אמר שויד שישנם טרנדים חיוביים באמריקה, ולמרות האתגרים בכלכלה, לקוחות החברה נותרים נאמנים. הוא ציין שבישראל ישנה עלייה ברמת התקפות הסייבר, בפרט התקפות כופר, שם נרשמה עלייה של 125%, ו-1 מכל 18 ארגונים הותקף. לדבריו, "אנחנו תחת מלחמת סייבר יומיומית עם ארגונים איראניים, שחלקם עושים זאת רק על רקע אידיאולוגי של לפגוע בישראל, וחלקם משלבים גם מוטיבציה פיננסית".

שויד ידוע כמי שאינו מביע את דעותיו בענייני המצב בארץ, בניגוד להייטקיסטים בכירים אחרים שמעורבים מאוד בחודשים האחרונים במחאת ההייטק נגד החקיקה המשפטית. בתשובה לשאלה בנושא אמר שויד כי "האירועים האחרונים קשים לכולנו. אנחנו רואים את זה מהחלון כאן, מרגישים את הקרע בחברה הישראלית שכואב לכולנו. אני עוסק בכך שהקרע הזה לא יהיה בצ'ק פוינט. זה לא קל אבל זה מצליח כי אנחנו משאירים את הפוליטיקה מחוץ לדלת.

אנשים יכולים להביע את דעתם, להפגין, אבל הקו שנקטנו כחברה לפני הרבה שנים, מוכיח את עצמו בתוך הארגון ומאפשר לנו לפעול בלכידות רבה. אני משתדל לא לדבר בשם החברה בנושאים פוליטיים. את דעותיי אני שומר לעצמי. הדעות בחברה הישראלית נשמעות היטב ולצערי, אני לא חושב שאם הייתי מוסיף את דעתי זה היה משנה למישהו".

שויד נשאל ספציפית האם הוא מודאג מהדוח של מודי'ס שפורסם אתמול והשיב: "בוודאי שזה צריך להדאיג אותנו. המשק הישראלי מאוד חשוב לנו, וכשיש המלצות שליליות עליו זה לא טוב. צריך לקוות שהמצב יתחיל להשתנות".

לשאלה האם יש יותר פניות מעובדים שמבקשים רילוקיישן לחו"ל השיב שויד כי זה מעולם לא היה חלק מהמודל העסקי של החברה, אם כי לאחר הקורונה היא פתוחה יותר לעבודה מרחוק ויש עובדים שמבקשים זאת; הוא לא יודע אם זה קשור למצב אך לדבריו המספרים כרגע אפסיים.

מניית צ'ק פוינט עלתה רק ב-2% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 35% במדד נאסד"ק (אם כי ב-2022 היא רשמה תשואה חיובית ומדד נאסד"ק ירד משמעותית). האם שויד מזהה לחץ על המניה מצד משקיעים שחוששים מהאי-ודאות בישראל? "אני שומע הרבה דברים מחברות אחרות, בטח מחברות פרטיות שמנסות לגייס כסף וזה לא פשוט. אצלנו לא ראיתי את זה עד היום וגם לא שאלו אותנו הרבה, אבל אני צופה שישאלו יותר על המצב. בינתיים המניה יציבה ואני מקווה שזה יימשך", אמר שויד.

שויד גם נשאל האם היה רושם היום חברה בישראל אם היה יזם צעיר והשיב שאינו יודע. "שנים נאבקנו לבסס את הפעילות בישראל ואני הובלתי קו כזה", הוא אמר. "אני לא יודע אם זה מה שהיה קורה היום כי זה לא טריוויאלי, ומי שלוחץ בנושא אלה בדרך כלל המשקיעים ולא היזמים. לפני 30 שנה ישראל לא הייתה מקום מקובל לרשום בו חברות הייטק, מאז, היא הפכה למותג חזק, וממה שאני שומע הרצון לרשום חברות נשחק בחודשים האחרונים. אני שמח שאני בישראל, רוצה להמשיך ומקווה שהיא תמשיך להיות מקום אטרקטיבי".

מבחינה עסקית הוא אומר שישראל היא מרכז הסייבר השני בגודלו אחרי ארה"ב. "אנחנו צריכים להיאבק לשמור על זה ככה", אמר שויד. "בחצי השנה האחרונה יש ירידה בהשקעות בישראל יותר מאשר בעולם. אני לא חושב שתפקיד המדינה לדאוג לנו, אבל היא צריכה לאפשר סביבה שבה התעשייה תוכל לדאוג לעצמה".

צ'ק פוינט מסייימת את הרבעון עם 3.5 מיליארד דולר בקופה

בסיום הרבעון השני היו לצ'ק פוינט בקופה כ-3.5 מיליארד דולר לאחר שייצרה ברבעון 191 מיליון דולר מפעילות שוטפת והשתמשה ב-325 מיליון דולר לרכישת מניות של עצמה. בסך הכול רכשה החברה ברבעון 2.6 מיליון מניות, במחיר ממוצע של 125 דולר למניה. כיום מחיר המניה עומד על כ-129 דולר ומשקף לחברה שווי שוק של 15.5 מיליארד דולר בנאסד"ק.

שויד, מייסד ומנכ"ל צ'ק פוינט, מסר לאחר פרסום הדוחות: "ברבעון השני הצגנו רווחיות חזקה עם צמיחה של 22% ברווח הנקי למניה. אסטרטגיית פלטפורמת האבטחה שלנו ממשיכה לייצר הצלחה, כשההכנסות מ-Infinity היו מעל 10% מסך ההכנסות ברבעון". שויד הוסיף כי נרשמה צמיחה של 14% במכירות מנויי אבטחה, שפיצו על חלק מההשפעה של דחיית קבלת החלטות של לקוחות בנוגע לפרויקטים של שדרוג אבטחת רשתות.