חקלאות | בלעדי

יוצאת מבאר שבע: אדמה פועלת למכור קרקע בכ-300 מיליון שקל

מדובר ב-400 דונם קרקע מזוהמת שעליה עומד מפעל הפירמול והאריזה של חברת חומרי ההדברה • מתכוונת להעביר את הפעילות לאתר נאות חובב בעוד מספר שנים

אזור התעשייה נאות חובב / צילום: מהאתר של המועצה נאות חובב
אזור התעשייה נאות חובב / צילום: מהאתר של המועצה נאות חובב

יצרנית חומרי ההדברה הישראלית אדמה פנתה לקונים פוטנציאליים בשוק הנדל"ן הלוגיסטי והמניב, בהצעה למכירת 400 דונם בבאר שבע - קרקע מזוהמת שעליה ממוקם מפעל שצפוי להיסגר בשנים הבאות, כך נודע לגלובס.

החברה מבקשת ככל הידוע סכום של כ-300 מיליון שקל עבור המתחם, מחיר המביא בחשבון את הצורך בטיהור הקרקע. מאדמה לא נמסרה תגובה לידיעה.

כישלון של רשות מקרקעי ישראל? המכרז להקמת מגדל "בין ערים" שוב נדחה
"סערה שלא הייתה כמותה עשר שנים": שותף בקרן הנדל"ן מסמן את ההזדמנויות בשוק | ראיון
אחד הרחובות המרכזיים בת"א עומד להיחסם לטובת הרכבת הקלה, והמתח בין העירייה לנת"ע מגיע לשיא

באדמה בוחנים זה כמה שנים שינוי תפעולי ואת העברת המפעל בבאר שבע, שעוסק בפירמול (התאמת חומרים) ואריזה, לאתר נאות חובב שלה, שיורחב לצורך כך. כדי לממן את עלויות המעבר, הועמדה הקרקע למכירה. המעבר, אם ייצא לפועל, יתרחש רק בעוד מספר שנים, ועד אז ימשיך המפעל בבאר שבע לפעול.

בכל מקרה, באדמה לא מתכוונים לפטר עובדים כחלק מהמהלך. במפעל אדמה בבאר שבע מועסקים כ-250 עובדים מתוך כ-1,300 עובדים בישראל, רובם מועסקים במפעלי החברה בנאות חובב ובאשדוד.

אין זו הפעם הראשונה שבה מוצעת למכירה קרקע מזוהמת בישראל. לפני כשנתיים מכרה קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה - לחברת משותפת של תדהר וקבוצת הביטוח הראל - 75% מהזכויות בקרקע באזור התעשייה הדרומי של עכו, תמורת 150 מיליון שקל. מדובר בחטיבת קרקע בת 430 דונם, שזוהמה כתוצאה מפעילות ארוכת-שנים של מפעל תעשיות אלקטרוכימיות, אשר פעל במקום בין השנים 1956 ל-2004.

השטח נרכש על ידי קבוצת דלק בשנת 2011 תמורת 43 מיליון שקל, והיא השקיעה בו עוד 57 מיליון שקל, שכללו תשלום חובות ארנונה לעיריית עכו ובעיקר פעולות לטיהור הקרקע.

מחירי הסחורות החקלאיות המשיכו לרדת

חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) מפתחת, מייצרת ומשווקת קוטלי עשבים, חרקים ופטריות עבור חקלאים בכל רחבי העולם, ונחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום זה.

בתחילת 2020 עברה אדמה שינוי, לאחר שהוכנסה באופן רשמי תחת קבוצת סינג'נטה, שהפכה לזרוע הכימיקלים לחקלאות של החברה הממשלתית הסינית כמצ'יינה (שרכשה את השליטה באדמה מידי קבוצת אי.די.בי באמצע העשור הקודם). כמציינה עצמה מוזגה מאז עם חברת סינוכם (Sinochem).

באפריל השנה פרסמה אדמה את תוצאותיה העסקיות לרבעון הראשון, שמהן עלה כי מכירות החברה ירדו בכ-11% (ירידה של כ-7% במונחי מטבע מקומי) והסתכמו בכ-1.25 מיליארד דולר, כשהן משקפות עליית מחירים של כ-1% וירידה כמותית של כ-8%. הרווח התפעולי המדווח ברבעון הראשון הסתכם בכ-92 מיליון דולר (כ-7.3% מהמכירות), לעומת כ-124 מיליון דולר (כ-8.8% מהמכירות) ברבעון המקביל ב-2022.

הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-12 מיליון דולר, ירידה של 82% לעומת כ-67 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה הקודמת.

החברה דיווחה כי מחירי הסחורות החקלאיות המשיכו לרדת כתוצאה מההאטה בכלכלה העולמית ומתנובה גדולה מהמצופה בחלק מהאזורים. עם זאת, מחירי הסחורות החקלאיות שומרים על רמה גבוהה ביחס לממוצע של עשר השנים האחרונות, כאשר רמות המלאי של הסחורות נותרו נמוכות, מה שתומך ברווחיות החקלאים.

עוד הוסיפה אדמה כי בעוד שהרבעון הראשון של שנת 2022 התאפיין ברכישות מוקדמות של מוצרי הגנת הצומח, בעקבות חששות מזמינות המוצרים ומחוסרים באספקה, ברבעון הראשון השנה, המפיצים והחקלאים נהגו זהירות רבה יותר ביחס לרכש של תשומות.

שיפור בתהליכי האספקה והלוגיסטיקה, רמות מלאי גבוהות יחסית בערוצי ההפצה וכן ירידות המחירים של החומרים הפעילים בסין, הובילו את הלקוחות לאמץ גישה של "נחכה ונראה" ביחס לרכש חלק מהמוצרים להגנת הצומח.

איגנסיו דומינגז, נשיא ומנכ"ל אדמה היוצא, ציין עם פרסום הדוחות כי "בהסתכלות קדימה, אנו מעריכים שלקראת תחילת העונה החקלאית באמריקה הלטינית ובהודו נתחיל לראות ירידה ברמות המלאי, והתעוררות בביקושים למוצרי החברה".

דומינגז פרש בתחילת חודש מאי לאחר 22 שנים בחברה, והוחלף בידי סטיב הוקינס, שכיהן כסמנכ"ל בכיר של החברה לאזור צפון אמריקה ואמריקה הלטינית.