חברת הרכב MG מציגה: סינית עם שאיפות אירופיות

לקרוס־אובר החשמלי החדש של המותג הסיני יש עיצוב אירופי ותא נוסעים מאובזר היטב • יש מפוארים ממנו ועם טווח נסיעה גדול יותר, אבל התמחור מתון ביחס למתחרות

MG MARVEL R / צילום: יח''צ
MG MARVEL R / צילום: יח''צ

בתחילת השנה חתכה טסלה את מחירי דגמי המפתח שלה בישראל והחזירה אותם כמעט שנתיים לאחור. זמן לא רב לאחר מכן, נחתה בישראל גרסת בסיס חדשה של הקרוס־אובר החשמלי טסלה Y במחיר שובר שוק של פחות מ־225 אלף שקל.

הממשלה מסמנת מטרה חדשה: מתן תמריצים לרוכשי משאיות חשמליות
הנציבות פשטה רגל, מערכת המשפט מותקפת והעובדים נותרו שומרי הסף היחידים 

זה היה חלק ממהלך גלובלי של החברה. אבל בניגוד לסין, שבה הוא הצית מלחמת מחירים, באירופה ובישראל בחרו המתחרים בשוק הרכב החשמלי לשבת על הגדר. אבל כיום המתחרים מתחילים להפנים שהורדת המחיר של טסלה הציבה את הרף התחרותי על מחיר נמוך יותר ואת התוצאות ניתן לראות בשתי דרכים. הראשונה היא "מלחמת מחירים סמויה" בפלח החשמלי, שכוללת הנחות והטבות שלא מלוות בפרסום רשמי; השנייה היא תמחור נמוך של דגמים חשמליים חדשים, שנוחתים בארץ ואמורים להתחרות בטסלה.

לקטגוריה הזו שייך MARVEL R המחודש של MG מקבוצת SAIC, שנחת אצלנו לאחרונה עם מחירים נמוכים בכ־10% מאלו של דגמי טסלה Y המקבילים.

עיצוב חיצוני

ה־MARVEL R נועד להיות הראשון בסדרת דגמי פרימיום חשמליים של קבוצת SAIC באירופה והייעוד הזה ניכר בממדים ובעיצוב שלו. הרכב קצר בסנטימטרים בודדים מטסלה Y, נמוך ממנה בכמה מילימטרים ומעט רחב יותר. אולם בניגוד לסגנון העגלגל והמחודד של ה־Y, יש לו עיצוב אירופי מוצק, שמרני ונטול התחכמויות "סיניות".

הוא מזכיר לא מעט דגמים מתחרים מבית אאודי, ב.מ.וו ושות' עם חרטום מאסיבי, שמחצין כונסי אוויר גדולים בפגוש, ופנסים ראשיים דקיקים ומתוחכמים למראה. מנגד, פרופיל הצד די חסר ייחוד למעט חישוקים גדולים ובוהקים, ידיות פתיחה ששוקעות חשמלית לתוך הדלת ומעין "זימים" בחלק האחורי של הכנפיים הקדמיות. כנראה מחווה עיצובית לדגמי ריינג'רובר, שספק אם יצרן המקור מחבב.

 

בסך הכל הרכב נראה גדול, "מכובד" והוא מצליח להתבדל מהחשמליות הסיניות העממיות, אם כי הוא לא נהנה מההילה המתוחכמת של טסלה Y ברחוב.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא הנוסעים ממוקם בגובה נוח וביחד עם הדלתות הגדולות והרחבות קל מאוד להיכנס לרכב ולצאת ממנו. האלמנט הבולט בעיצוב התא הוא מסך מולטימדיה בגודל שלא נגזים אם נקרא לו "מוגזם". המסך "צף" מעל רצפת התא בשיפוע חד ומשתלט חזותית על כל מרכז הרכב. הוא מציג תפריטים בגודל עצום ומפת ניווט ענקית ובני הדור הצעיר נמשכים אליו כמו פרפרים למנורה. מי שאוהב לצפות בסרטי וידאו בסטרימינג - לא תוך כדי נהיגה יש לקוות - ייהנה ממנו מאוד, אבל הוא גם עשוי להסיח את הדעת בעת הנהיגה, במיוחד בחושך.

את החוויה משלימים לוח מחוונים דיגיטלי חד בגודל מכובד, ותאורת אווירה שמאירה בלילה את התא בעשרות גוונים. הנדסת האנוש מתמקדת בתפריטי המגע במסך ולמעט כמה מתגים בסיסיים על ההגה, כל השליטה בפונקציות החיוניות מתבצעת באמצעות תפריטי מגע. זה מתאים לדור הסמארטפון, פחות לנהגים שמרנים.

מרחב הפנים מכובד בהחלט עם צמד מושבים קדמיים רחבים ונוחים, רצפה שטוחה מאחור ומושב אחורי רחב מספיק לשלושה מבוגרים עם שפע של מרחב לרגליים, לכתפיים ולראש. תא המטען רחב ומצויד בדלת חשמלית כסטנדרט אולם הוא מסתפק בנפח די צנוע של כ־357 ליטר.

איכות הייצור מוקפדת ויש הרבה חומרי דיפון רכים, אם כי אלה לא חומרים יוקרתיים למראה ולמישוש. מנגד, בידוד הרעשים יעיל גם בנסיעה מעל 120 קמ"ש על הכביש המהיר.

מולטימדיה ומצלמות

כפי שהתרגלנו לצפות מיצרני רכב סינים, האבזור התקני נדיב ביחס למקובל אצל היצרנים המערביים בפלח המחיר הזה. הוא כולל בין השאר מושבים קדמיים חשמליים, ריפוד משולב עור, גג שמש פנורמי עם כיסוי נגלל, חישוקים גדולים, מערכת קול מכובדת ועוד. יש גם חבילת מערכות בטיחות אקטיביות, אך מערכת השמירה על הנתיב שלה היא אחת הפחות מוצלחות שבה נתקלנו. היא נוטה להתערב בצורה גסה בהיגוי, לעיתים קרובות ללא צורך ורק ניתוק המערכת מחזיר לנהג את שלוות הנפש.

מנוע וצריכת דלק

את המארוול לקחנו למבחן בגרסת הבסיס עם הנעה אחורית ושני מנועים בהספק משולב של כ־180 כ"ס כאשר קיימת גם גרסת "ביצועים" עם שלושה מנועים, הנעה כפולה ו־280 כ"ס. שתי הגרסאות מצוידות בסוללה עם קיבולת מעשית של כ־70 קילוואט־שעה, די גבולית עבור רכב חשמלי עם שאיפות פרימיום. כנ"ל לגבי טווח מוצהר של עד 400 ק"מ ב־WLTP בגרסת הבסיס ו־370 ק"מ בגרסת הביצועים.

מנגד, ל־SAIC, שהיא אחת החלוצות בפלח הקרוס־אובר החשמלי, יש הרבה ניסיון בניהול של צריכת החשמל של רכב חשמלי והתרשמנו שבתנאי מזג אוויר סבירים, בעיקר בלילה, הצריכה בפועל די קרובה למוצהרת. אבל בטמפרטורות הקיצוניות של הקיץ הישראלי, עם מזגן שפועל מסביב לשעון, ספק אם ניתן לצפות ליותר מ־70% מהטווח המוצהר.

על הכביש

למרות ההספק הצנוע יחסית התאוצות חלקות גם במצב התכנות הרגוע, אם כי נתון תאוצה של 7.9 שניות מאפס ל־100 לא מרגש עבור רכב חשמלי והוא איטי בכמעט שנייה מטסלה Y הבסיסית. כך או כך, אין בעיה לצאת עם הרכב לעקיפות בעליות תלולות או לשייט במהירויות "אירופיות" על הכביש המהיר.

המארוול מכוון בעיקר לנהגים "סולידיים" על הכביש, שלא מחפשים יותר מדי ריגושים דינמיים. ההיגוי די קליל ומעורפל אם כי ההיזון החוזר משתפר במצב התכנות הספורטיבי והצמיגים הרחבים של חישוקי ה־19 אינץ' מספקים אחיזה סבירה על כבישים מפותלים ומהירים. הבלמים משדרים תחושה מלאכותית, אבל מערכת הבלימה העצמית יעילה ומסייעת למחזר כמות מכובדת של אנרגיה לסוללה. כמקובל בכלי רכב כאלה, המתלים מכוילים די ברכות והנסיעה די חלקה על מהמורות ישראליות נפוצות. מכשולים משמעותיים יותר כבר מקפיצים את המרכב והנוסעים.

מחיר

במחיר התחלתי של כ־206 אלף שקלים לדגם הבסיס וכ־219 אלף לדגם הביצועים עוד לפני שלל "הטבות השקה", שמורידות את מחיר הבסיס אל מתחת ל־200 אלף שקל. למעשה, המחיר של ה־R בישראל אף יותר נמוך מהמחיר של אותו דגם באירופה (לפני הסובסידיות הממשלתיות). למארוול אין את ההילה של טסלה ובמחיר הזה אפשר למצוא כלים עם טווח וביצועים משופרים. אבל הוא מרווח, נראה יוקרתי יותר מהמתחרים הזולים בפלח וימלא היטב את הצרכים של מי שמחפש תחבורה חשמלית נגישה. לפחות עד העלאת המס בינואר שתקפיץ את המחירים. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

SKYWELL ET5

ה־ET5 הוותיק עבר לאחרונה מתיחת פנים ובמחיר של 210־220 אלף שקל הוא מציע עיצוב סולידי, ממדים חיצוניים דומים למארוול ותא נוסעים מרווח ומאובזר היטב. הטווח עומד על 411 ק"מ

SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ
 SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ

טסלה Y RWD

224 אלף שקל עולה הגרסה החד־מנועית של ה־Y. משקל עצמי נמוך יחסית ויעילות אנרגטית גבוהה מאפשרים טווח של עד 455 ק"מ. תא הנוסעים מינימליסטי ומרווח, ותא המטען ענק

טסלה Y RWD / צילום: יח''צ
 טסלה Y RWD / צילום: יח''צ