בג"ץ ידון בביטול עילת הסבירות בהרכב מלא הכולל 15 שופטים

זו הפעם הראשונה שבג"ץ ידון בעתירה בהרכב מלא • 8 עתירות הוגשו נגד תיקון חוק יסוד: השפיטה הקובע כי בתי המשפט לא ידונו בסבירות החלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים • הדיון יתקיים ב-12 לספטמבר

שופטי בית המשפט העליון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
שופטי בית המשפט העליון / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הודיעה היום (ב') כי בג"ץ ידון בעתירות נגד ביטול עילת הסבירות בהרכב מלא הכולל 15 שופטים. זו הפעם הראשונה שבג"ץ ידון בעתירה בהרכב מלא. הדיון יתקיים ב-12 לספטמבר. 

8 עתירות הוגשו נגד תיקון חוק יסוד: השפיטה הקובע כי בתי המשפט לא ידונו בסבירות החלטות ממשלה, ראש ממשלה ושרים, כאשר מובהר כי במילה "החלטה" הכוונה לכל החלטה, כולל מינויים וכולל החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות. 

נתניהו סירב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות 
החוק לביטול עילת הסבירות נכנס לתוקף; בג"ץ ידון בעתירות בספטמבר 
המשרוקית של גלובס מציגה: כל מה שרציתם לדעת על החוק שמטלטל את המדינה
אחרי ביטול עילת הסבירות: מה תוכל הממשלה לעשות, והאם ייתכן שהחוק ייפסל

בין העותרים נגד ביטול עילת הסבירות: לשכת עורכי הדין, התנועה לאיכות השלטון, 44 אנשי עסקים, בכירים לשעבר במערכת הביטחון ופעילים חברתיים, תנועת "דרכנו" ו"התנועה הדמוקרטית האזרחית", עורכי דין ואל"מ במילואים.

העותרים טוענים כי ביטול העילה בחוק יסוד הוא "שימוש לרעה בסמכות המכוננת של הכנסת", וכי משמעותו היא מתן פטור לשרי ממשלת ישראל מחובתם להפעיל את הסמכויות שניתנו להם באופן סביר.

"באין דיין, ייעלם אף הדין עימו, ובהיעדר עילת הסבירות - תיעלם החובה לפעול בסבירות. השינוי בחוק היסוד שולל מבית המשפט כלי חיוני למניעת החלטות שרירותיות, לא מקצועיות ובלתי מאוזנות. החלטות שמבוססות בעיקרן על שיקולים פוליטיים וזרים שאינם נראים לעין, ופוגעים באינטרס הציבורי - והכול על בסיס זהות מקבל ההחלטה", נטען בעתירה של התנועה לאיכות השלטון.