חברת פיץ' הורידה במפתיע את דירוג האשראי של ארה"ב

חברת דירוג האשראי הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב מ-AAA לרמה אחת נמוכה יותר - AA+ • חברת הדירוג מתחה ביקורת על הגירעונות הפיסקאליים הגוברים של המדינה ועל "שחיקה בממשל" שהובילה להתנגשויות חוזרות ונשנות סביב תקרת החוב

סוכנות הדירוג פיץ' / צילום: רויטרס
סוכנות הדירוג פיץ' / צילום: רויטרס

חברת דירוג האשראי פיץ' הורידה במפתיע את דירוג האשראי של ארה"ב. עד כה, נהנתה הכלכלה האמריקאית מהדירוג הגבוה ביותר של פיץ' AAA, וכעת היא תדורג ברמה אחת פחותה - AA+. חברת הדירוג מתחה ביקורת על הגירעונות הפיסקאליים הגוברים של המדינה ועל "שחיקה בממשל" שהובילה להתנגשויות חוזרות ונשנות סביב תקרת החוב.

טראמפ הואשם בניסיון שיבוש תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020
המניות בוול סטריט מזנקות בזמן שרווחי החברות מתכווצים
הנתון המדאיג שמסתתר מאחורי התקררות האינפלציה בגוש האירו

סוכנות הדירוג מסרה כי "לראיית פיץ', חלה הידרדרות מתמשכת בסטנדרטים של הממשל לאורך 20 השנים האחרונות, לרבות בעניינים פיסקאליים ובענייני חוב, על אף ההסכם להשהיית תקרת החוב של ארה"ב עד ינואר 2025". הפעם האחרונה שבה חברת דירוג נקטה צעד דומה הייתה ב-2011, אז הייתה זו S&P שהורידה את הדירוג האמריקאי.

הסוכנות גם ציינה את גירעון הממשלה האמריקאית, שהיא צופה שיעלה לשיעור של 6.3% מהתמ"ג ב-2023, כאשר בשנת 2022 הוא עמד על 3.7%. לפי פיץ', שילוב של תנאי אשראי הולכים ומתהדקים, היחלשות בהשקעה בעסקים וירידה ברמת הצריכה עלול להוביל את הכלכלה למיתון "קל" ברבעון האחרון של 2023 וברבעון הראשון של 2024.

הבית הלבן חלק על ההחלטה של סוכנות הדירוג, ומסר כי "מנותק מהמציאות להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב, כאשר הנשיא ביידן הוביל להתאוששות המשמעותית ביותר שנראתה בכלכלות הגדולות בעולם".

בפיץ' הסבירו כי הפחתות מס ויוזמות חדשות שכוללות הוצאות כבדות, לצד זעזועים כלכליים, הגדילו את הגירעונות התקציביים של ארה"ב, בעוד שהאתגרים לטווח הבינוני נותרו ללא מענה.