למה תשומת לב לדברים הקטנים בחיים עושה את ההבדל?

פרשת השבוע, פרשת עֵקֶב, מלמדת אותנו שאותם דברים קטנים שאנשים נוטים לזלזל בהם, וההתנהלות העקבית לגביהם, הם בעלי חשיבות רבה והם המפתח להצלחה • רק מי שמבין שאין פרט לא חשוב או צעד שניתן לדלג עליו - יוכל לצמוח עסקית ואישית

עגל הזהב, פרט מהציור של ג'יימס טיסו, 1896-1902
עגל הזהב, פרט מהציור של ג'יימס טיסו, 1896-1902

איתיאל גולדויכט הוא רב, מרצה ב־aish ומייסד TLI Advance, תכנית ניהול להצלחה עם משמעות

מהו הסוד של האנשים המצליחים בקריירה שלהם וגם מנהלים חיים מלאי משמעות? השאלה שכמעט כל יזם ומנהל מוטרד ממנה נוגעת לנוסחת ההצלחה. בשיחות דיסקרטיות התהייה הזו מקבלת פסים ספציפיים יותר, עם גוון קל של קנאה: "יניב ואני שירתנו באותה יחידה ולמדנו יחד באוניברסיטה. לא יודע איך הוא זה שטיפס כל כך מהר בסולם, ואני עדיין מדשדש". איך רוכשים את מגע הקסם שהופך את כל דבר לזהב?

תקציר הפרשה

הנאום של משה לבני ישראל העומדים להיכנס אל הארץ המובטחת ממשיך בפרשת עֵקֶב (ספר דברים, פרק ז', פסוקים י"ב־י"א, כה). הוא פותח בעקרון: תהיו טובים, יהיה טוב: "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה ... וְשָׁמַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ אֶת־הַבְּרִית וְאֶת־הַחֶסֶד" (ספר דברים, פרק ז', פסוק י"ב).

מה האתגר בשמירת המצוות בכנען? המעבר מהחיים במדבר לחיים בכנען טומן בחובו מהפכה כלכלית שהיא אתגר אמוני. בארץ יש שפע של אוצרות טבע ואפשר לשכוח שגם הם מהאל: "וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה" (ספר דברים, פרק ח', פסוק י"ז).

שההצלחה לא תעלה לכם לראש. כיבוש הארץ ילווה בהישגים צבאיים מרשימים. גאווה והתנשאות הן הרסניות ולכן חשוב לזכור שההצלחה היא "לֹא בְצִדְקָתְךָ". זה גם הזמן להזכיר לעם ישראל "כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה" (ספר דברים, פרק ט', פסוק ו'), וההוכחה הטובה ביותר לכך היא חטא העגל.

הדרך הנכונה היא "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל הַמִּצְוָה... ּלְמַעַן תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה..." (ספר דברים, פרק י"א, פסוקים ח'-ט').

מתוך אתר "929 - תנ"ך ביחד: מיזם לקריאה ישראלית משותפת ורבת קולות בתנ"ך"

לעשות את הדברים הקטנים נכון

פרשת השבוע, פרשת עֵקֶב, נפתחת בתנאי שיבטיח לעם ישראל את כל הברכות והשפע: ״וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ" (ספר דברים, פרק ז', פסוק י"ב).

ההסבר הפשוט של הפסוקים הוא מיסטי ורוחני: אם תשמרו את הערכים והמצוות של היהדות, א־לוהים יברך אתכם וישמור את הצד שלו בברית. אולם המפרשים שואלים מדוע המילה "עקב" מופיעה במשפט הזה. מדוע לא נכתב פשוט "אם תשמעון" או "כאשר תשמעון"?

מסתבר שטמון פה רעיון עמוק: המילה "עקב" רומזת לעקב הרגל. ישנם דברים קטנים, שוליים, יהיו מי שיראו בהם אזוטריים, שאנו נוטים לזלזל ולדרוך עליהם או בלשון המדרש: "מצוות שאדם דש בעקביו". בנוסף, עקב מרמז גם למילה 'עקביות'.

חכמת היהדות מלמדת אותנו שאותם דברים קטנים שאנשים נוטים לזלזל בהם, וההתנהלות העקבית שלהם לגביהם, הם בעלי ערך וחשיבות רבה והם המפתח להצלחה.

זה נכון בחיים האישיים וגם בחיים העסקיים. בהרצאתו המפורסמת, אדמירל חיל הים האמריקני, וויליאם מק'רבן, הוא העביר בדיוק את המסר הזה: "אם אתה מסדר את המיטה שלך כל בוקר, כבר השלמת את המשימה הראשונה של היום. סידור המיטה יחזק בך את התחושה כי הדברים הקטנים בחיים כן משנים. ואם אתה לא יכול לעשות את הדברים הקטנים נכון, אתה לא תוכל לעשות את הדברים הגדולים נכון".

המוטו של ג'ף בזוס

בחיים העסקיים, הדגש על הפרטים הקטנים מתקיים בשלושה מישורים: בהתנהלות היום יומית שלי, ביחס לצוות שלי, ובבניית העסק לטווח ארוך.

המישור הראשון זו הרוטינה שלי כמנהל: השגרה היומיומית, המבוססת על התייחסות עקבית לפרטים קטנים שחשובים להתנהלות העסק, שומרים לנו על בריאות הנפש והגוף. שגרה זו נותנת לנו את הכח בתקופות מאתגרות, והיא יכולה לקבוע האם נסייע לצמיחה של העסק או להפך.

המישור השני הוא מערכות היחסים במקום העבודה. לא מזמן נתקלתי במנהל שסיפר שאחת מהעובדות שלו ביקשה ממנו, מהוססת, יום חופש במהלך תקופה עמוסה. אמא שלה הגיעה לארץ והיא רצתה לבלות איתה. המנהל, בחכמתו, לא רק אישר את יום החופש, אלא אף הודיע לה שישלם את ארוחת הערב עם אמא שלה. המחווה הזו אותתה לה את המסר החשוב ביותר עבור עובד: אנו רואים אותך ומעריכים אותך, עד הפרטים הקטנים.

המישור השלישי הוא בניית העסק, המחייבת השקעה בפרטים הקטנים, לאט לאט, עקב בצד אגודל. רק מי שמבין שאין פרט לא חשוב או צעד שניתן לדלג עליו - ישיג הצלחה. לא לחינם החברה של ג'ף בזוס הנקראת Origin Blue מתהדרת במוטו הלטיניGradatim Ferociter: "צעד אחר צעד במלוא העוז". ולפי בזוס: "אי אפשר לדלג על צעדים ואין קיצורי דרך".

בין אם מדובר בבניית העסק, במערכות היחסים מול העובדים, או ברוטינה היומיומית של המנהל- חיוני לזכור תמיד שאנשים גדולים דואגים בעקביות לפרטים הקטנים.