כלכלת ארה"ב | שאלות ותשובות

מה המשמעות של הורדת הדירוג בארה"ב, ולמה זה קרה עכשיו?

בפעם השנייה בהיסטוריה של אמריקה, דירוג האשראי של הכלכלה החזקה בעולם הורד ע"י סוכנות הדירוג פיץ', מ-'AAA' ל-'AA+' • מה ההבדל בין הדירוג הישן לחדש, מה הסיבה מאחורי ההורדה, ומהן השלכותיה? • גלובס עושה סדר

סוכנות הדירוג פיץ' / צילום: Associated Press, Henny Ray Abrams
סוכנות הדירוג פיץ' / צילום: Associated Press, Henny Ray Abrams

הלילה (ג'), בפעם השנייה בהיסטוריה של אמריקה, הורד דירוג האשראי של הכלכלה החזקה בעולם על-ידי סוכנות הדירוג פיץ', אחת משלוש חברות דירוג האשראי הגדולות.

בפעם הקודמת, בשנת 2011, נקבעה הירידה על-ידי סוכנות הדירוג S&P. עד אותה שנה, החוב של ארה"ב החזיק בדירוג אשראי ברמה הגבוהה ביותר - 'AAA' - מאז שמודי'ס הקצה למדינה לראשונה את הדירוג בשנת 1917. להלן כמה שאלות ותשובות על המהלך הנוכחי.

הטרנד שסוחף את השוק: המוסדיים דוחפים למדדי חו"ל, בת"א מודאגים
טראמפ הואשם בניסיון שיבוש תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2020
סולאראדג' הציגה תחזית חלשה להמשך השנה; המניה צוללת בכ-13%

מה ההבדל בין הדירוג החדש לישן?

פיץ' (Fitch Ratings) נחשבת לקטנה מבין שלוש סוכנויות הדירוג הגדולות בעולם, לצד מודי'ס (Moody's) וסטנדרד אנד פור'ס (S&P Global). סוכנויות הדירוג האלה מעריכות את הבריאות הפיננסית של ישויות, כולל ממשלות, ומקצות להן ציוני אשראי המשקפים את הצפי לגבי יכולתן לעמוד בהתחייבויות החוב.

סולם דירוג האשראי של פיץ' מתבטא בעיקר באמצעות הקטגוריות 'AAA' עד 'BBB' (דרגת השקעה) ו-'BB' עד 'D' (דרגה ספקולטיבית). קטגוריות דירוג השקעה מצביעות על סיכון אשראי נמוך עד בינוני, בעוד שהדירוגים בקטגוריות הספקולטיביות מעידים על רמה גבוהה יותר של סיכון אשראי, או שכבר התרחש מחדל. עד כה הייתה ארה"ב בדרגת סיכון האשראי הנמוך הגבוהה ביותר.

דירוג האשראי מתייחס לסיכון אשראי בלבד, ואינו עוסק בסיכון לאובדן שווי שוק עקב שינויים בריבית, נזילות ו/או שיקולי שוק אחרים. עם זאת, חשוב לזכור כי סיכון שוק עשוי להיחשב, במקרה שהוא משפיע על יכולתו של מנפיק לשלם או לממן מחדש התחייבות פיננסית.

דירוג AA+ משמעו שלארה"ב לא עומדת כרגע במה שפיץ' מגדירה כ"איכות האשראי הגבוהה ביותר". בעוד שפיץ' אומרת שדירוגי AA מציינים "ציפיות לסיכון נמוך מאוד למחדלים", זו ירידה מ"הציפיות הנמוכות ביותר לסיכון מחדל" עבור לווים בדירוג AAA. באופן דומה, הדירוג העליון מוקצה רק במקרים של "יכולת חזקה יוצאת דופן" לעמוד בהתחייבויות פיננסיות, בעוד שדירוג האשראי של שכבת AA מצביע על "יכולת חזקה מאוד" (לפי בלומברג).

ממשל ביידן הפריך בנמרצות את הסיבות שהעלתה פיץ' להחלטה, מתח ביקורת על המתודולוגיה שלה וטען כי הורדת הדירוג אינה משקפת את בריאות הכלכלה האמריקאית. לפי ה-CNN, גורם בממשל האמריקאי סירב לשער אם סוכנויות דירוג אשראי גדולות אחרות ילכו בעקבות פיץ'.

מה הסיבה מאחורי ההורדה?

פיץ' הסבירה כי המהלך נובע מ"הידרדרות פיסקאלית צפויה במהלך שלוש השנים הקרובות, זאת תוך כי גדילה משמעותית של נטל החוב הכללי". נראה כי משבר תקרת החוב האחרון בארה"ב הוא זה שהביא להורדת הדירוג של החברה: "משבר החוב החוזר ונשנה שנגמר ברגע האחרון גרמו למשבר אמון בניהול הפיסקאלי במדינה" הוסיפו בסוכנות.

הסיבה לכך היא שמדי כמה שנים, ארה"ב מעמידה את עצמה במצב שבו היא עלולה להיכשל בעמידה בתשלומי החוב שלה. עוד ב-1917, נחקק החוק שקבע את תקרת החוב (שניתן להעלות רק בהסכמת הקונגרס והנשיא), ובכך למעשה קיבע מצב חוזר בו הממשלה מתמודדת כל פעם מחדש עם סיכון שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות.

כך גם הייתה המחצית הראשונה של 2023, כשהחוב הלאומי של ארה"ב הגיע למעל 32 טריליון דולר. לפי הניו יורק טיימס, הוא צפוי להגיע לרמה של 50 טריליון דולר עד סוף העשור. המחוקקים הקדישו שבועות למשא ומתן בשאלה האם יש לאפשר לארה"ב, שנקלעה למגבלה על יכולתה ללוות כסף ב-19 בינואר, לקחת על עצמה יותר חובות כדי לשלם את חשבונותיה.

אך לפי הצהרת הסוכנות, ההחלטה לא נבעה רק מהקונפליקט האחרון על תקרת החוב, אלא משקפת ירידה הדרגתית באיכות שבה הממשלה מנהלת את חובותיה וענייניה הפיסקאליים בשני העשורים האחרונים. פיץ' גם הצביעה על הרמות הגדלות של החוב של ארה"ב בשנים האחרונות, כאשר המחוקקים העבירו קיצוץ מסים ויוזמות הוצאות חדשות. החברה ציינה כי ארה"ב עשתה רק "התקדמות מוגבלת" בהתמודדות עם אתגרים הקשורים לעלייה בעלויות של תוכניות כמו ביטוח לאומי ו-Medicare.

"המהלך אינו מפתיע שכן ב-24 במאי השנה, העבירה פיץ' את אופק הדירוג של חוב ארה"ב מיציב לשלילי, בצל המחלוקת והקשיים לקראת העלאת תקרת החוב של ממשלת ארה"ב עד סוף חודש יוני", אמר לגלובס רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות.

מה ההשלכות של ההורדה הנוכחית?

דירוגי אשראי משפיעים לעתים קרובות על החלטות רכישת אג"ח על-ידי משקיעים, והערכותיהם יכולות למלא תפקיד מפתח בקביעת הריבית שלווה משלם כדי לגייס כספים בשוקי ההון. החוב של ארה"ב נחשב זה מכבר למקלט הבטוח ביותר, אך הורדת הדירוג מעידה על כך שנכון לשעה זו, ייתכן שאלה אינם עוד פני הדברים.

לפי הניו יורק טיימס, אנליסטים מזהירים כי המהלך של פיץ' עשוי להגביל את מספר המשקיעים שיכולים לקנות חוב ממשלת ארה"ב. הסיבה היא שחלק מהמשקיעים משקיעים לפי אסטרטגיה שבמסגרתה הם יכולים לקנות רק סוגים מסוימים של חוב העומדים בתקני איכות ספציפיים. כך, מי שזקוק לדירוג האשראי הגבוה ביותר מכל שלוש סוכנויות הדירוג הגדולות, עלול לחפש מקומות אחרים להשקעה במקום חוב ממשלת ארה"ב.

המהלך גם עלול לגרום למשקיעים למכור אג"ח ארה"ב, מה שיוביל לזינוק בתשואות המשמשות אסמכתא לריביות על מגוון הלוואות. אם כי ההיסטוריה (המצומצמת אמנם) מראה שכאשר S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב ב-2011, היא אמנם עוררה דאגה לגבי כלכלת ארה"ב, אך משקיעים קנו מניות, אג"ח ונכסים אמריקאים אחרים, ותשואות החוב הממשלתי ירדו עד סוף אותה השנה.

הפעם, רוב האנליסטים מפקפקים בכך שההשפעה תהיה חמורה, בהתחשב בגודלו העצום של שוק האוצר ובביקוש המתמשך של משקיעים לניירות ערך של משרד האוצר האמריקאי. בנוסף, ההתמקדות הפעם היא במחזור העלאות הריבית של הפד - האגרסיבי מזה עשורים - שנועד לדכא את האינפלציה. במובן זה, בבלומברג מעריכים כי מה שהפד עושה צפוי להשפיע הרבה יותר על שיעורי הריבית בארה"ב מאשר הורדת דירוג פיץ'. מודי'ס עדיין מקצה לארה"ב את הדירוג העליון שלה, שהפך חשוב יותר כעת לאחר הורדת הדירוג של פיץ'.

"אני לא חושב שאתה הולך לראות יותר מדי משקיעים, במיוחד אלה עם אסטרטגיית השקעה ארוכת טווח, שאומרים שאני צריך למכור מניות כי פיץ' לקח אותנו מ-AAA ל-AA+", אמר ג'ייסון וור, מנהל השקעות ראשי ב-Albion Financial Group, לרויטרס.

גם בדויטשה בנק העריכו כי הורדת הדירוג לא תשפיע רבות על השוק. "השוק בארה"ב ספג בעבר הורדת דירוג של חברת S&P ולא ראה ירידות דרסטיות בשווי, ככל הנראה משום שהמשקיעים התרגלו למצב החוב בארה"ב", נכתב בדוח. עם זאת, בדוח ציינו כי תשואות האג"ח בארה"ב צפויות לעלות. "התזמון המעניין של הורדת הדירוג מגיע בזמן שביפן מגדילים את מרווח התשואות והביקוש לאג"ח של ארה"ב פשוט יכול להיות חלש יותר כרגע", נכתב בדוח.