מהלך שיווקי או עסקי? מה עומד מאחורי החלטת רמי לוי לייבא חלב

בסניפי רמי לוי החלו למכור חלב מיובא במחיר הנמוך מהמוצר המקביל המקומי, בעקבות ההחלטה לבטל זמנית את המכס על יבוא חלב • בענף טוענים כי מדובר במהלך שיווקי ולא עסקי • לוי מצדו דוחה את הביקורות: "הטענות האלה שטויות"

רמי לוי / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

חלב תוצרת פולין נמכר החל מיום רביעי בסניפי רמי לוי במחיר של 5.90 שקלים לבקבוק של ליטר - זול יותר ממחיר חלב מפוקח (6.80 שקלים). ברשת הכחישו טענות של גורמים בשוק, לפיהן מדובר במהלך שיווקי בעיקרו ולא עסקי. לוי ציין כי אין בכוונתו להתחיל לייבא באופן קבוע, וכי מטרתו הייתה לשרת את הצרכנים שעלולים היו להיתקל במחסור בחלב הישראלי.

במקביל, עלו גם טענות כי כמקורב למפלגת הליכוד, לוי ידע מראש על המהלך לביטול המכס ועל פתיחת יבוא החלב לישראל, כך שהוא הצליח להיערך לכך מראש וליהנות מהחשיפה התקשורתית. לוי, מצדו, דוחה את הטענות. 

מנכ"ל אדידס ישראל מסביר איך דיזנגוף סנטר יעזור לו לנצח את נייקי 
מה קרה למוקד שירות הלקוחות של תמי 4 בעקבות הקרב עם ערוץ 14?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוריד בחודש שעבר את המכס על יבוא חלב ניגר (נוזלי), שעמד על 40%, לתקופה של כשלושה חודשים. הסיבה: מחסור מתמשך בחלב ברשתות השיווק. לפי נתוני חברת המידע סטורנקסט, בחודש יולי מכירות החלב המפוקח בקרטון 1 ליטר עמדו על 46 מיליון שקל בלבד. מדובר בירידה חדה ממכירות של 63 מיליון שקל בחודש יוני, ו־65 מיליון שקל במאי, שייתכן שנבעו אכן מהמחסור שנרשם על המדפים.

הראשון להרים את הכפפה הוא כאמור לוי, שבעצמו הצהיר כי מדובר בכמות קטנה יחסית, של כ־70 אלף ליטר שייבא באוניות לארץ. מדובר בהליך שלוקח כשישה ימים עד שהחלב מגיע למדפים, ולדבריו, אין בכוונתו להתחיל ביבוא רציף של חלב מפולין. היבוא התאפשר בלוח זמנים צפוף רק בשל העובדה שלוי מייצר את המותג הפרטי של הגבינות הצהובות והקשות במחלבת מלקוביטה בפולין, כך שהתשתית, הכשרות וההובלה כבר קיימת המדינה.

בעקבות המהלך, רשתות אחרות הדגישו כי אין מבחינתן היתכנות כלכלית לייבא בעצמן חלב. מדובר במהלך המצריך הקמת תשתית ליבוא מוצר רגיש כל־כך עם חיי מדף קצרים, מבלי לדעת האם הפחתת המכס תוארך מעבר לאותם שלושה חודשים.

פער של כ־30% בין המחירים

מחיר של ליטר חלב נמכר בפולין בכ־3 שקלים בלבד, בעוד בארץ מחיר ליטר חלב מפוקח בקרטון עומד על 6.8 שקלים. מחיר חלב גולמי עומד בישראל על 62 אירו לק"ג, לעומת 49 שקל לק"ג בפולין - פער של 27%. לפי נתונים שפרסם לאחרונה מבקר המדינה, הפערים נובעים, בין היתר, בעקבות עלות מחירי המזון לפרות בישראל, מזון שרובו ככולו גם הוא מגיע מחו"ל, הגבוהה בכ־44% מהממוצע העולמי ובכ־33% מעלותם בפולין.

החברה המרכזית והכמעט יחידה שמייצרת חלב במחיר מפוקח, היא תנובה. לעומת זאת, חלב לא מפוקח יש בדרך־כלל בשפע על המדפים. "מרוויחים בפרימיום, אז דוחקים את החברות לייצר רק פרימיום", אומר גורם בענף. לדברי בכיר נוסף בשוק, "אף אחד לא רוצה לייבא חלב. תפתחו מכסות לגבינות, תפתחו את שוק הגבינות הצהובות, וגם משבר החלב ייגמר בחמש דקות".

לוי: "יש חוסר כבר חצי שנה של חלב"

מרמי לוי נמסר בתגובה: "הטענות האלה הן שטויות. יש חוסר כבר חצי שנה של חלב, ואני בודק על יבוא חלב כבר חודשיים וחצי. בתקשורת מסקרים כבר חצי שנה שיש חוסר".