ההסבר של סמוטריץ' להקפאת כספי הרשויות הערביות: "אין הצדקה מקצועית"

העימות בין בצלאל סמוטריץ' למשה ארבל בנוגע לתקציבים בסך כ-300 מיליוני שקלים נמשך • סמוטריץ' מסרב להעביר לרשויות הערביות מכספי מענקי האיזון והפיתוח של הרשויות המקומיות ואמר: "פעמים רבות הכספים עוברים לארגוני פשע וטרור" • "ההקפאה עלולה להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות המקומיות", טוען מנגד ארבל

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

נמשך העימות בין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין שר הפנים משה ארבל, בנוגע לתקציבים בסך כ-300 מיליוני שקלים שסמוטריץ' מסרב להעביר לרשויות הערביות מכספי מענקי האיזון והפיתוח של הרשויות המקומיות.

רשות שוק ההון מצמצמת את החשיפה של חוסכים למדדי חו"ל
הנתונים נחשפים: כמה דירות שכורות יש בישראל

אתמול (ראשון) קרא ארבל (ש"ס) לסמוטריץ' לשחרר את הכספים והזהיר כי הקפאתם עלולה "להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות המקומיות". היום (שני) השיב סמוטריץ' לשותפו לקואליציה כי אינו מתכוון להיענות לבקשה, בטענה ש"מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

הסכום שבמחלוקת עומד על 300 מיליון שקל

רוב הסכום שבמחלוקת, כ-200 מיליוני שקלים, יועד להוצאות השוטפות של הרשויות הערביות. עוד כ-100 מיליונים אמורים להגיע לפיתוח כלכלי של הרשויות בחברה הערבית.

לפי ארבל, ההתנגדות של סמוטריץ' מנוגדת לעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר. סמוטריץ' מכחיש: "בניגוד לאמור במכתבך, גורמי המקצוע במשרד האוצר סבורים אף הם שאין לתקציב הזה שום הצדקה מקצועית. הם התנגדו לו בממשלה הקודמת והוא הועבר בניגוד לעמדתם", כתב שר האוצר.

סמוטריץ' ניסה להצדיק את צעדיו כך במכתבו לארבל: "בעיה נוספת שקיימת בתקציבים הללו היא שהם עוברים פעמים רבות לארגוני פשע וטרור שהשתלטו על המכרזים והתקציבים ברבות מהרשויות הערביות. כפי שבוודאי ידוע לך, עד כה לא קיים שום מנגנון שעוקף את המכרזים הללו, בוודאי במה שנוגע לתקציבי הרשויות השוטפים כדוגמת המענק הזה. מכרזי פינוי אשפה, גינון, הסעות וכדומה שמקורם בתקציבי הרשויות השוטפים מבוצעים על ידי הרשויות עצמן, וכאמור, מגיעים פעמים רבות מידי לידי גורמי פשיעה וטרור, והללו פוגעים בביטחון האישי של כולנו, יהודים וערבים כאחד, מדכאים את הכלכלה בחברה הערבית ומעמיקים את השחיתות".

במקביל, סמוטריץ' הורה על הקמת צוות נוסף במשרד האוצר, לבחינת דרכים למאבק בהון השחור והפשיעה הכלכלית, בפרט בחברה הערבית. צוותים כאלה כבר הוקמו בשנים האחרונות באוצר, התכנסו והגישו המלצות, שחלקן הגדול עוד לא יושמו. לא ברור האם הצוות החדש ידון גם בהשלכות האפשריות של ייבוש תקציבי הרשויות הערביות על רמת הפשיעה בתחומן.