סמוטריץ' מתעקש: לא אאפשר את העברת התקציבים לרשויות הערביות

שר האוצר טען במסיבת עיתונאים כי הסיבה שהחליט לא להעביר תקציבים לרשויות מקומיות בחברה הערבית הם ארגוני הפשיעה • לדבריו, "חלק גדול מהרשויות המקומיות במגזר הערבי נפלו שבי בעל כורחם בידי ארגוני הפשיעה שפועלים באלימות"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הערב (ד') הצהרה לתקשורת לגבי החלטתו להקפיא תקציבים שהובטחו לרשויות הערביות, עליה ספג ביקורות בימים האחרונים.

"הממשלה הלאומית שלנו ומשרד האוצר בראשותי מתקצבים את החברה הערבית בישראל במיליארדי שקלים בזכות ולא בחסד", פתח סמוטריץ' את דבריו. אז פנה לאזרחים הערבים ואמר: "ההחלטה הנוכחית שלי להקפיא תקציב קטן שמקורו בכספים פוליטיים קואליציוניים של מנסור עבאס ולהתנות אותו בישומם של מנגנוני פיקוח ובקרה נועדה לוודא שהכסף הזה יגיע אליכם ולא לגורמי הפשיעה והטרור שפוגעים בראש ובראשונה בכם. זה קודם כול אינטרס שלכם, פשוט כי אתם הראשונים שסובלים מכך".

לדבריו של סמוטריץ', "מרבית המאבקים בין ארגוני הפשיעה בחברה הערבית היום הם מאבקי שליטה וטריטוריה במשאבי מדינה האדירים שמושקעים, בצדק, בחברה הערבית. מאבקים על מכרזי בנייה ופיתוח, תשתיות, פינוי אשפה, גינון, הסעות וכד'. כשהמדינה השקיעה פחות תקציבים בחברה הערבית לא היה על מה להילחם. ככל שהמדינה משקיעה יותר יש הרבה יותר כסף להילחם עליו בעולם התחתון, קמים עוד ועוד ארגונים שמרחיבים בהמשך את פעילותם לתחומי פשיעה נוספים כמו פרוטקשיין, סמים, סחר בנשק ועוד, נלחמים אחד בשני, רוצחים אחד את השני ופוגעים בחפים מפשע רבים.

"הניזוקים הראשונים מכך הם אזרחי ישראל הערבים שחיים בפחד, נרצחים, ומפסידים את תקציבי המדינה, שבמקום להגיע לשיפור התשתיות והשירותים המגיעים להם זורמים לארגוני הפשיעה והטרור.

"חלק גדול מהרשויות המקומיות במגזר הערבי נפלו שבי בעל כורחם בידי ארגוני הפשיעה שפועלים באלימות, מאיימים על בעלי התפקידים וסוחטים אותם כדי לזכות במכרזים באמצעות רשת סבוכה של חברות קש ואנשי קש, חשבוניות פיקטיביות, ועוד. כתוצאה מכך חלק גדול מהתקציבים המועברים לרשויות מגיעים לארגוני הפשיעה ואף לארגונים ששולחים ידם בהסתה ועידוד טרור".

סמוטריץ' עמד על סירובו להעביר את הכספים שבמחלוקת ואמר: "למרות כל הלחצים והקמפיין השקרי, אני מודיע כאן שלא אאפשר את העברת התקציבים האמורים שלא דרך מנגנונים ברורים שיוודאו שהם מגיעים ליעדם ולא לארגוני פשיעה ומבלי שיהיה ברור שהם לא מתקצבים הסתה ועידוד טרור".

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הכספים לרשויות הערביות בישראל יועברו לאחר בדיקה ופיקוח שהם יגיעו ליעדם הראוי - לאזרחי ישראל הערבים ולא לשום מקום אחר.

"המדיניות של ראש הממשלה נתניהו היא לאפשר את הפיתוח והרווחה לכל אזרחי ישראל, ערבים ויהודים כאחד, והראייה היא שהממשלות בראשות נתניהו השקיעו באזרחי ישראל הערבים יותר מכל ממשלות ישראל גם יחד".

ראש הממשלה אמר כי ״לאזרחי ישראל הערבים מגיע מה שמגיע לכל אזרח ואני מחויב לכך. זאת הדרישה שלי מכל משרדי הממשלה - וכך ייעשה לאחר בדיקה שתבטיח שהכספים אכן יגיעו לייעודם - לאזרחי ישראל הערבים״.

ממחאת הסטודנטיות והסטודנטים נמסר: ״ההחלטה של השר נועדה - ביודעין, לדרדר את האוכלוסייה הערבית לחיי עונים ובורות. מציאות של שותפות ודו קיום מנוגדת לתפיסת העליונות היהודית שהוא מבקש להחיל, כבר מספסל הלימודים. לא נשתוק כשנמנעת מחברינו הזכות הבסיסית להשכלה. השתיקה של התאחדות הסטודנטים רק מדגישה כמה התרשלה בתפקידה לייצג את כלל הסטודנטיות והסטודנטיות. אנחנו קוראים לה לנקוט בצעדים נגד המהלך הגזעני - במיידי״.

מחלוקת גם בתוך הקואליציה

סמוטריץ' הקפיא בחודשים האחרונים כ-300 מיליון שקל שמיועדים לרשויות הערביות מכספי מענקי האיזון והפיתוח, ובלם העברת סכום נוסף של קרוב לשלושה מיליארד שקל, שיועד לתוכנית החומש למזרח ירושלים. הטיעון של סמוטריץ': חשש שהכספים יזלגו לארגוני פשיעה.

בתחילת השבוע קרא שר הפנים משה ארבל (ש"ס) לסמוטריץ' לשחרר את הכספים והזהיר כי הקפאתם עלולה "להוביל לפגיעה באיזון התקציבי של הרשויות המקומיות". סמוטריץ' השיב לשותפו לקואליציה כי אינו מתכוון להיענות לבקשה, בטענה ש"מדובר בכסף קואליציוני פוליטי שניתן בדרישת רע"מ ומנסור עבאס בממשלה הקודמת ואין לו שום הצדקה מקצועית".

בסביבת הרשויות הערביות העריכו שהנושא יגיע בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ. ביהמ"ש העליון התערב בעבר בהחלטות תקציביות שהפלו יישובים ערביים. ב-2006 הוא התערב בהחלטת ממשלה שסיווגה אזורי עדיפות לאומית, וקבע כי הפלתה תלמידים ערבים.

ב-2012 עיכב מנגנון הטבות מס שהוביל גם הוא לפגיעה בשוויון, מאחר שלא היו ברורים הקריטריונים שלפיהם ניתנו הטבות מס ליישובים מסוימים ולא לאחרים.