האינפלציה בארה"ב עלתה לראשונה השנה. איך זה ישפיע על הריבית?

יוני פנינג: "אינפלציית הליבה ממשיכה להתמתן ומבטאת למעשה מיצוי של השפעת העליות במחירי האנרגיה והמזון בקיץ שעבר על המדד הכללי" • חן הרצוג: קצב האינפלציה עדיין גבוה מהיעד ולכן הפד לא צפוי להתחיל בהורדת הריבית השנה

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam
הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

קצב האינפלציה השנתי בארה"ב עולה לראשונה מאז הגיע לשיאו ביוני בשנה שעברה. המדד (CPI) שפורסם היום עומד על 3.2% בחודש יולי, לאחר עלייה חודשית של 0.2%, שינוי כלפי מעלה מהחודש הקודם, אז עמד על 3% בלבד (12 חודשים עד יוני). הנתון חיובי מעט לעומת לתחזיות הכלכלנים (קונצנזוס של 3.3%) שצפו אינפלציה לעלייה באינפלציה בחודש יולי.

מדד מחירי הליבה, המדד הבוחן את נתוני האינפלציה ללא מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים ירד בהתאם לתחזיות ירידה קלה וכעת עומד על 4.7% ברמה שנתית (בהתאם לציפיות).

צ'ק פוינט רוכשת חברת סייבר ישראלית בחצי מיליארד דולר 

מדובר גם בעניין טכני. חודשי מאי ויוני 2022 התאפיינו בשיעורי עלייה גבוהים הן בקצב החודשי של מדד המחירים לצרכן והן בקצב השנתי, מה שהוביל לתיקון החד שראינו במדדים של חודש מאי ויוני השנה, שירדו בחדות. עם זאת, מדד המחירים לצרכן בחודש יולי 2022 נותר ללא שינוי בקצב חודשי, כך שעליית האינפלציה בצורה איטית המתבטאת בנתוני מדד יולי גורמת לעלייה בקצב האינפלציה השנתי.

יוני פנינג, אסטרטג ראשי, חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות מסביר את נתוני המדד: "שיאי מחירי האנרגיה של הקיץ שעבר מתחילים לצאת מחישוב מדד המחירים בארה"ב, ומביאים לעלייה מחודשת ברמת האינפלציה השנתית". בנוסף לכך מסביר פנינג, במדד הנוכחי, ניתן לראות עליות קלות במחירי האנרגיה, שעוד יתגברו כנראה בחודש הבא. "השפעת הקיצוץ של OPEC + בתפוקת הנפט היא כמובן חלק ניכר מזה, ותמשיך לבוא לידי ביטוי במדד אוגוסט. אבל מעבר לזה, יש פה תוספת לא אופיינית של גל החום שפקד את המדינה במהלך החודש, ואחראי גם הוא במידה רבה על העלייה בסעיפי האנרגיה".

פנינג מוסיף כי במובנים רבים המדד אינו מצביע על שינוי של המגמה. "אינפלציית הליבה ממשיכה להתמתן ומבטאת למעשה מיצוי של השפעת העליות במחירי האנרגיה והמזון בקיץ שעבר על המדד הכללי".

 

90% מהמרים שהריבית לא תעלה

לאחר פרסום נתוני המדד השווקים צופים כי הריבית בארה"ב תישאר על כנה. אתר CME מדווח כי הסבירות להישארות הריבית עומד כעת על 90%. למרות זאת, להחלטת הריבית הבאה בארה"ב יש עוד יותר מחודש, והרבה נתונים נוספים שיעזרו לבנק המרכזי בארה"ב להבין האם המלחמה באינפלציה נושאת פרי.

"הערכה היא שלא יהיה שינוי בריבית במשק בספטמבר, והפד ישאיר את הריבית בשיעור של 5.25%-5.5%", אמר חן הרצוג הכלכלן הראשי של BDO . עם זאת, הוא מציין כי קצב האינפלציה עדיין גבוה מהיעד ולכן הפד לא צפוי להתחיל בהורדת הריבית השנה וימתין לאינדיקציות נוספות לבלימת עליית המחירים.

בנוסף הרצוג מציין שהתייצבות קצב האינפלציה בארה"ב מחדד את בעיית עליית המחירים של ישראל, "קצב האינפלציה של ארה"ב הוא ברמה של 3.2%, בישראל קצב האינפלציה השנתי עומד על כ-4.2%, כ-1% גבוה יותר מאשר בארה"ב".

המצב הוא בניגוד למגמה בעבר, מדגיש הרצוג, אז ישראל נהנתה מחוסן יחסי למשבר האינפלציה העולמי, ובשנת 2022 קצב עליית המחירים בישראל היה נמוך משמעותית ביחס לארה"ב ולאירופה. "בעוד שהנתונים בארה"ב מראים על האטה בקצב האינפלציה ותחילת מגמת התאוששות בצמיחת המשק, כלכלת ישראל מאויימת על ידי חוסר ודאות פוליטי, והגדלת פרמיית הסיכון של ישראל, שמביאים להרעת מצבה היחסי של ישראל ביחס למדינות המערב".