סעודיה מינתה לראשונה שגריר ברשות הפלסטינית

על רקע הדיווחים על מאמצים לקידום נורמליזציה בין סעודיה לישראל, השגריר הסעודי בירדן הגיש היום (ש') את כתב האמנה בתור השגריר "בפלסטין וקונסול כללי בירושלים שלא מוצב שם" • בתוך כך, שגריר מצרים בוושינגטון לשעבר העריך במאמר לרשת "אל-ערבייה" הסעודית, כי ללא פתרון הנושא הפלסטיני - אין היתכנות למהלך

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Bandar Aljaloud

ברקע הפעילות הדיפלומטית הקדחתנית לקידום נורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית, השגריר הסעודי בירדן, נאיף בן בנדאר א-סודיירי, הגיש היום (ש') את כתב האמנה בתור השגריר "בפלסטין וקונסול כללי בירושלים שלא מוצב שם". עם הגשת כתב האמנה ליועצו של אבו מאזן, מג'די א-ח'אלדי, הוא הפך לשגריר הסעודי הראשון ברשות הפלסטינית.

מצידו של אבו מאזן מתרכזים בעת הנוכחית, בפסגה משולשת שיקיים יו"ר הרשות הפלסטינית בעיר אל-עלמיין במצרים עם הנשיא עבדל פתאח א-סיסי ומלך ירדן עבדאללה. בשלושת השבועות האחרונים, התרחשו התפתחויות רבות בזירה הפנים-פלסטינית: פגישה בחסות נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן, של אבו מאזן עם ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה, פסגה של ראשי הפלגים הפלסטינים במצרים, וכן פגישה של יו"ר הרשות הפלסטינית עם מלך ירדן בעמאן.

יתרה מכך, הפוליטיקה הפנים-פלסטינית נמצאת בטלטלה של ממש לאחר שאבו מאזן פיטר ביום חמישי תשעה מושלים ביהודה ושומרון וארבעה ברצועת עזה. בעת שבה יו"ר הרשות הפלסטינית הזיז מתפקידיהם את מושלי ג'נין, בית לחם, חברון, קלקיליה וטול כרם, למשל, הוא הותיר בתפקיד את מושל נפת בירתו - רמאללה ואל-בירה.

בתוך כך, מי שמביע ספק בנורמליזציה בין ישראל לערב הסעודית הוא שגריר מצרים בוושינגטון לשעבר, נביל פהמי. במאמר לרשת "אל-ערבייה", שנמצאת בבעלות קבוצת MBC הסעודית, הוא העריך כי ללא פתרון לנושא הפלסטיני - אין היתכנות ממש לשלום בין ריאד לבין ירושלים. לדבריו, בריאד עדיין עומדים מאחורי יוזמת השלום שהציעו לליגה הערבית ב-2002, ואושרה מחדש ב-2007, ולפיה מדינות ערב יכוננו יחסים מלאים עם ישראל בכפוף להקמת מדינה פלסטינית עם מזרח ירושלים כבירה, וכן נסיגה מיהודה ושומרון, כולל מזרח ירושלים, רצועת עזה ורמת הגולן.