בגולדמן זאקס מעריכים: זה המועד שבו הריבית בארה"ב תתחיל לרדת

לאחר 11 העלאות ריבית בארה"ב, בגולדמן זאקס מעריכים כי הפדרל ריזרב יתחיל להוריד את הריבית בעוד כשנה • בבנק האמריקאי מסבירים: "הקיצוצים בתחזית שלנו מונעים מהרצון לנרמל את הריבית בארה"ב מרמה מגבילה ברגע שהאינפלציה תהיה קרובה יותר ליעד"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Alex Brandon

אחרי 11 העלאות ריבית בארה"ב בסבב הנוכחי, כלכלני בנק ההשקעות הגדול, גולדמן זאקס, מסמנים על הלוח את תחילתו של סוף עידן העלאות הריבית של הפד.

קצב האינפלציה בארה"ב הפתיע לטובה, אך הזינוק במחירי האנרגיה מאיים 
האינדקטור של וורן באפט מאותת: סימנים של בועה בוול סטריט 

במרץ 2022 פתח הפד ברצף של העלאות ריבית, כחלק מהאסטרטגיה לניהול התנאים הכלכליים והאינפלציה לטווח שנע בין 5.25% ל-5.5% הרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2001. כעת, בגולדמן זאקס מצפים שריבית היעד "תתייצב בסופו של דבר סביב רמה של 3% ל- 3.25%".

בהתבסס על ניתוח כלכלי והערכות של התנאים השוררים במשק האמריקאי, כלכלנים בכירים בבנק האמריקאי, ביניהם יאן הציוס ודיוויד מריקל, משרטטים את המסלול הפוטנציאלי של מתווה הריבית של הפד. במסגרתו, הכלכלנים צופים כי הורדת הריבית תחל ביוני 2024 כאשר בהמשך להפחתה הראשונית הפד צפוי להוריד את הריבית בהדרגתיות אחת לרבעון.

ההחלטה להוריד את הריבית מונעת מהמטרה להתאים את רמת הריבית במשק האמריקאי לרמה שלא תפגע בצמיחה הכלכלית, ברגע שהאינפלציה תתקרב ליעד הרצוי. "הקיצוצים בתחזית שלנו מונעים מהרצון לנרמל את הריבית בארה"ב מרמה מגבילה ברגע שהאינפלציה תהיה קרובה יותר ליעד", כתבו הכלכלנים.

באותה הזדמנות הם מציינים גם כי "נורמליזציה אינה מניע דחוף במיוחד לקיצוץ", ולכן ישנה אפשרות שהבנק המרכזי יבחר לשמור על הסטטוס קוו, מה שמרמז על סיכון משמעותי ששיעורי הריבית ישמרו ללא שינוי. ובכל זאת, על אף חוסר הוודאות לגבי הקצב המדויק של הורדת הריבית, הכלכלנים מעריכים ירידה של 25 נקודות בסיס (0.25%) לרבעון החל מיוני 2024.

בנוסף, בטווח הקרוב, הכלכלנים צופים כי ועדת השוק הפתוח הפדרלית לא תבצע העלאת ריבית בחודש הבא.