המכה הכלכלית שחטפו בתי המכירות ב-2023

"כריסטי'ס" ו"סותבי'ס" רשמו השנה צניחה במכירות, כי האספנים הוותיקים לא מוכרים את יצירות האמנות שלהם בגלל חוסר וודאות כלכלית • כעת הם מחפשים קהלים ושווקים חדשים בתקווה שאלו יזרימו את הכסף

בית המכירות ''כריסטי'ס'', ''סותבי'ס'' ו''בונהמס'' צילומים: ויקיפדיה
בית המכירות ''כריסטי'ס'', ''סותבי'ס'' ו''בונהמס'' צילומים: ויקיפדיה

אודות המדור

מדור "מכירות פומביות" מנתח רכישות ומכירות של מוזיאונים, ירידי אמנות, בתי מכירות פומביות ואספנים 

קרואו היא כתבת שוק האמנות ב"וול סטריט ג'ורנל"

בשנים האחרונות בתי המכירות הגדולים בעולם נראו חסינים בפני התנודתיות של שווקי המניות, הפלישה הרוסית לאוקראינה והאינפלציות. אפילו בזמן המגיפה, "כריסטי'ס" ו"סותבי'ס" עברו בזריזות לאינטרנט ושווי יצירות אמנות המשיך לטפס. כעת, הציפוי הדק של השוק מתחיל להיסדק.

"אנחנו נמצאים בשוק משתנה"

המכירות בכריסטי'ס וסותבי'ס האטו באביב האחרון באופן דרמטי, כשאספנים בחרו שלא להעמיד את אוצרות האמנות שלהם למכירה בגלל חוסר וודאות כלכלית. עם זאת, מנהלים בבתי מכירות וסוחרים מסכימים שהשפל הנוכחי לא יגרור את השוק מטה כמו המיתון ב־2008. עם זאת, השוק מתכונן להתכווצות, בעקבותיה נראה פחות מחירים שומטי לסתות. אספנים ממולחים בוחרים להיצמד לאוצרות שלהם במקום למכור אותם בבתי המכירות. "אנחנו נמצאים בשוק משתנה", אומר גיום צ'רוטי, מנכ"ל כריסטי'ס, והוסיף שהשוק אומנם סולידי אבל "פחות מרשים".

המכירה הפומבית שהעירה את שוק הספרים הנדירים
אספנים מנסים לצוד את היצירה "פרינס" של אנדי וורהול
בכמה יימכר עזבונו של סולן להקת "קווין"?

צ'רוטי האשים את המחסור בהיצע בירידה בסך המכירות במחצית הראשונה של השנה, שירדו ל־3.2 מיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה, כך נמסר מבית המכירות הבריטי. בכריסטי'ס אומרים שהסכום מורכב מ־2.7 מיליארד דולר במכירות פומביות, ירידה של 23%, ו־484 מיליון דולר במכירות אמנות שתווכו באופן פרטי, ירידה של 19% לעומת המחצית הראשונה של 2022.

בית המכירות היריב, סותבי'ס, שכמו כריסטי'ס גם הוא בבעלות פרטית, אומר שלא יפרסם את הנתונים של מחצית השנה. דוח מהעת האחרונה של חברת מחקר בתי המכירות ArtTacic גילה שסותבי'ס מכר פריטים בסכום של כ־2.8 מיליארד דולר במחצית הראשונה של השנה, ירידה של 7.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך המכירות בסותבי'ס לא כולל מכירות פרטיות נוספות, מוסרים ב־ArtTactic.

בבית המכירות הפומביות "פיליפס", שלאחרונה החל לנגוס בשוק היצירות היקרות, ספגו מכה באביב: 453 מיליון דולר במכירות, במחצית הראשונה של השנה, הן נפילה של 39% לעומת שנה שעברה. בפיליפס אומרים ש־2022 התגלתה כשנה יוצאת דופן, כך שכל השוואה אליה תיראה כאכזבה.

רק "בונהמס", בית מכירות פומביות לונדוני, המתמקד בפריטי יוקרה זולים יותר ומכוניות אספנים, נראה שיצא ללא פגע: הוא הודיע ש־550 מיליון דולר במכירות במחצית הראשונה של השנה ייצגו עלייה של 32% לעומת שנה שעברה.

"אין ספק שמוכרים יותר מהססים כעת, אבל כשאנו מביאים אוספים לשוק, אנחנו מצליחים מאוד", אומר בן גור, מנהל פעילות ראשי בכריסטי'ס. "ישנה יציבות במחזור".

View this post on Instagram

A post shared by Christie's (@christiesinc)

עיזבונות נחשקים ייכנסו לשוק ויגרמו לתסיסה

לפני שנה, לאחר המגיפה, אספנים היו להוטים לחזור למכירות הפומביות. הם הצטופפו באולמות של כריסטי'ס כשציור של אנדי וורהול נמכר ב־195 מיליון דולר. הם גם עמדו בתור כדי לחזות בעתיקות המוזהבות של מעצב האופנה אובר דה ז'יבנשי, שמת ב-2018. העיזבון של המייסד השותף של "מיקרוסופט" פול אלן, בשווי 1.6 מיליארד דולר, נמכר בסתיו. אלא שמאז, האוסף המכניס ביותר מבחינת בית המכירות, היה העיזבון של איל הנדל"ן מבוסטון ג'רלד פיינברג, בשווי 210 מיליון דולר.

בתי מכירות לא יכולים לצפות מראש מתי עיזבונות נחשקים ייכנסו לשוק ויגרמו לתסיסה שמביאה למכירות שוברות שיאים, ולכן לרוב הם נסמכים על אספנים המחפשים לעשות רווחים מגלגול יצירות יקרות. בכריסטי'ס אומרים שהחלק הזה בשוק חווה את הנסיגה הכי חזקה באביב, בין היתר בגלל שמוכרים מעדיפים לא להסתכן בכך שיצירותיהם יימכרו במחיר נמוך יותר ממה שהם דורשים, או לא יימכרו כלל.

הציור המוביל של כריסטי'ס באביב האחרון היה מהאוסף הפרטי של מעצב האופנה ולנטינו גאראווני. במאי הוא מכר את "El Gran Espectaculo (The Nile)" של ז'אן מישל בסקיאט ב-67 מיליון דולר.

היוקרה נותרת רווחית גם בזמנים קשים

הסיכונים נותרו בקטגוריות עם המחירים הנמוכים יותר. מחלקת פריטי היוקרה של כריסטי'ס, למשל, הכוללת בין השאר שעונים ובקבוקי יין, דיווחה על מכירות בגובה 590 מיליון דולר במחצית הראשונה, עלייה של 43% משנה שעברה. מומחה התכשיטים של בית המכירות רהול קדאקיה אומר ש־38% מהקונים החדשים של כריסטי'ס נכנסו למועדון הלקוחות של בית המכירות דרך מחלקת פריטי היוקרה.

בתי המכירות אומרים שסחורה של שוק הביניים - או פריטים המתומחרים בפחות ממיליון דולר - עדיין נתפסת כברת השגה בעיני קונים מילניאלים הנכנסים לשוק. זה הוביל לעלייה בקטגוריות שמושכות קונים צעירים, החל מיצירות במהדורות משוכפלות כמו הדפסים וצילומים, דרך שעונים ועד ציורים עכשוויים של ציירים שאינם לבנים.

הקטגוריות הייחודיות מושכות קהל חדש

ברונו וינצ'גרה, מנכ"ל בונהמס, אומר שבית המכירות שלו העביר את רוב המכירות שלו לרשת, כדי לאפשר לאספנים למצוא את הזמן להגיש הצעות במקום להופיע פיזית במקום. מהלך זה הכפיל את הקהל במכירות, בעיקר אספנים מאסיה ומהמזרח התיכון. במחצית הראשונה של השנה, פריטים אסיאתיים ייצגו חצי מהעשירייה הפותחת, כולל חרבו של טיפו סולטאן, שליט ממלכת מייסור מהמאה ה־18, שנמכרה במאי תמורת 18 מיליון דולר, כמעט פי שבע מההערכה הראשונית.

בבונהמס הצליחו יפה גם עם מכוניות, קטגוריה שבית המכירות שולט בה כבר שנים בבריטניה, בעוד חברות גדולות יותר דוגמת כריסטי'ס עדיין מתעלמות ממנה. וינצ'גרה אומר שמכוניות מושכות אספנים צעירים יותר וידוענים.

תהא אשר תהא מגמת השוק, סוחרים צופים שתעשיית בתי המכירות תעביר את הפוקוס שלה לאינטרנט. צ'רוטי אומר שכ־80% מההצעות במכירות האביב של כריסטי'ס הוגשו ברשת, עלייה של כ־45% לפני המגיפה. יותר מחצי העבודות נקנו על ידי המציעים באינטרנט, לעומת 20% במחצית הראשונה של 2019.

כתוצאה מזה, בתי המכירות כנראה יעשו כל מה שנדרש כדי להיפטר מדפוסים מיושנים, זאת כדי להיראות יותר נועזים ומעודכנים. משימה לא קלה, אומרים הסוחרים. בכריסטי'ס כבר משדרים את המכירות באינטרנט בימי שבת. לטענתם זה הזמן שלאספנים צעירים יש יותר פנאי לשוטט. מחלקת השיווק מפרסמת את המכירות באמצעות סרטונים ברשתות חברתיות, ולא באמצעות הודעות לעיתונות.

בכריסטי'ס טוענים כי הם לא מוותרים על שוק האמנות הדיגיטלית. הם מנהלים מכירות באזורי נישה בהם אמנות NFT עדיין נחשבת למגניב, כמו דנבר למשל, לא ממש סצינה של מכירות אמנות. בית המכירות מתכנן להמשיך לשתף פעולה עם אמנים דיגיטליים שיש להם עוקבים רבים ברשת. התקווה היא שאספני ה־NFT בסופו של דבר יתחילו לרכוש אמנות שאינה דיגיטלית. "שוק ה־NFT הוא עדיין אדמה בתולית", אומר מרקוס פוקס, מנהל בכריסטי'ס. "אבל אנחנו מטפחים אותו בזהירות וביציבות".