בורסות עולם | סיקור שוטף

בדרך לסגור את החודש הגרוע ביותר השנה: וול סטריט ננעלה בירידות

הנאסד"ק נפל בכ-1.9%, מדד S&P 500 נסוג ב-1.3% והדאו ג'ונס איבד 1.1% • תשואת האג״ח הממשלתית בארה"ב לעשר שנים עומדת על 4.24% • מדד הדולר בשיא של קרוב לשלושה חודשים מול סל המטבעות • באירופה ננעל המסחר במגמה מעורבת

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

וול סטריט ננעלה באדום. הנאסד"ק נפל בכ-1.9%, מדד S&P 500 נסוג ב-1.3% והדאו ג'ונס איבד 1.1%.

את הירידות במהלך היום הובילו מניות הטכנולוגיה, מניית השבבים AMD איבדה 7%,  מיקרוסופט ירדה ב-2%, ואינטל איבדה 4%. 

בניגוד למגמה הכוללת, מניית אנבידיה, שפרסמה דוחות חיוביים אמש (ד') רשמה עליה קלה.

גם שוק האג״ח בארה"ב סוער. תשואת האג״ח הממשלתית לעשר שנים עומדת על 4.24% - קרוב לשיא בן ה-15 שנה שרשמה השבוע. תשואת האג״ח לשנתיים עומדת על 5%.

מדד הדולר בשיא של קרוב לשלושה חודשים מול סל המטבעות. מול השקל, נסחר המטבע האמריקאי ברמה של 3.79 שקלים. קרוב לשיא שנרשם בתחילת השבוע כשעקף את רף ה-3.8

22:50

חודש אוגוסט מכה בוול סטריט. מדד ה-S&P 500 איבד מעל ל-3% החודש, ואם הירידות ימשיכו בקצב הנוכחי, החודש ישבר רצף העליות שרשם המדד בחמשת החודשים האחרונים. המדד צפוי לסגור את החודש עם ההפסדים הגדולים ביותר שנרשמו בחודש אחד מאז דצמבר, אז איבד המדד 5.9%.

הנאסד"ק איבד עד כה 5.2% באוגוסט. ואף הוא צפוי לסיים את החודש עם ההפסדים החודשיים הגדולים ביותר מאז דצמבר.

גם מדד הדאו ג'ונס צפוי לסגור את החודש בירידות חדות, המדד איבד באוגוסט 3%.

הירידות מושפעות ממספר גורמים, בין היתר בגלל ירידות עונתיות, הנרשמות בחודשי הקיץ. גורם נוסף הלוחץ על השווקים הוא כנס הנגידים שמתקיים בג'קסון היל, והאירוע המרכזי בו ינאם של יו״ר הפד ג'רום פאוול מחר סביב השעה 17:00 שעון ישראל. פאוול צפוי לספק רמזים בנוגע לגובה הריבית בעתיד הקרוב, ובשוק חלוקים בנוגע לדברים שייאמר ולהשפעתם.

נפילת השווקים באוגוסט מגיעה בניגוד חריף לעליות שנרשמו בוול סטריט השנה. מדד הנאסד"ק רשם את המחצית הראשונה הטובה ביותר זה 40 שנה, והעליות ב-S&P 500 עד יוני הן הגבוהות מאז 2021.

אחת הסיבות שתומכות במגמה השלילית בשוק המניות היא העלייה החדה בתשואת האג"ח הממשלתיות של ארה"ב, שמהוות כיום אלטרנטיבת השקעה אטרקטיבית ובסיכון נמוך.

שוק אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב נסחר השבוע בתנודתיות חריגה כאשר בתחילת השבוע, התשואה על האג"ח ל־10 שנים זינקה לרמה של 4.34%, שיא של יותר מ-15 שנה למכשיר השקעה שנחשב לכמעט חסר סיכון.

אמש (ד') תשואות האג"ח לעשר שנים נחלשו אתמול אך היום חזרו לעלות. כעת הן נסחרות סביב 4.3% - קרוב לרמות השיא שנראו במשבר 2008 ובתחילת השבוע.

22:05

בניו יורק ממשיכות הירידות. מדד הדאו ג'ונס מאבד 0.8%. מדד S&P 500 יורד ב-0.9%, והנאסד״ק נחלש ב-1.2%.

את הירידות מובילות מניות הטכנולוגיה, מניית השבבים  AMD  נופלת ב-7.3%,  מיקרוסופט  נחלשת ב-1.6%, ואינטל  מאבדת 3.7%. 

מטבעות הקריפטו ממשיכים להסחר בירידות, מטבע הביטקוין נופל ב-1.7%, ומשלים ירידה של 6% בשבוע האחרון. מחירו של מטבע אחד עומד כעת על 26 אלף דולרים. מטבע האית'ר מאבד כ-2% ביממה האחרונה ועומד על 1,644 דולרים.

בשוק הסחורות, הנפט נסחר בעליות קלות. מחירה של חבית נפט אמריקאי עולה ב-0.2% לרמה של על 79 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט עומד על 83.4 דולר לחבית.

21:10

המגמה השלילית שמאפיינת את וול סטריט מתחילת היום נמשכת. זאת, חרף ההתלהבות שנרשמה אמש עם פרסום הדוחות החזקים של אנבידיה בתום המסחר. נראה שכל העיניים נשואות לדברים שיישא מחר יו״ר הפד ג'רום פאוול בג'קסון הול.

מדד הדאו ג'ונס מאבד כ-250 נקודות, שהן 0.7%. מדד S&P 500 יורד ב-0.8%, והנאסד״ק נחלש ב-1.2%.

בולטת לחיוב מניית אנבידיה שמטפסת ב-2.8% והגיעה לשיא של כל הזמנים. יתר מניות הטכנולוגיה הגדולות במגמה הפוכה. אמזון יורדת ב-2%, אפל ב-1.8% ונטפליקס צונחת ביותר מ-3.5%.

גם שוק האג״ח בארה"ב סוער. תשואת האג״ח הממשלתית לעשר שנים עומדת על 4.22% - קרוב לשיא בן ה-15 שנה שרשמה השבוע. תשואת האג״ח לשנתיים עומדת על 5%.

מדד הדולר DXY, המשקף את כוחו של המטבע האמריקאי אל מול סל המטבעות, עולה בכחצי אחוז לרמה של 103.9 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר זה כמעט שלושה חודשים.

שער הדולר-שקל עומד על 3.79, קרוב מאוד לשיא בן ה-3.5 שנים שנרשם בתחילת השבוע כשהדולר חצה את רף ה-3.8 שקלים.

20:00

מניות הטכנולוגיה מובילות את הירידות בוול סטריט והנאסד״ק יורד כעת בכאחוז אחד. תשואות האג״ח הממשלתיות בארה"ב מטפסות, והתשואה לעשר שנים עולה לרמה של 4.22%.

מדובר בעוד יום הפכפך שמאופיין בתנודתיות גבוהה כפי שראינו בשבועות האחרונים. במסחר המוקדם ובפתיחה המדדים עוד עלו, עם רוח גבית מהדוחות החזקים במיוחד שפרסמה אמש חברת השבבים אנבידיה. אבל ככל שהשעות חלפו האופוריה דעכה.

כעת בשווקים לוטשים עיניים לכנס הנגידים שמתקיים בג'קסון היל. האירוע המרכזי יהיה נאומו של יו״ר הפד ג'רום פאוול מחר סביב השעה 17:00 שעון ישראל. פאוול צפוי לספק רמזים בנוגע לגובה הריבית בעתיד הקרוב, ובשוק חלוקים בנוגע לדברים שייאמר ולהשפעתם.

בתוך כך גם השקל שהתחזק הבוקר מעט מול הדולר מאבד גובה. נכון לעכשיו, שער הדולר עומד על 3.79, בהשוואה לרמה של 3.76 שבה נסחר בבוקר.

18:46

מגמה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.3%, מדד S&P 500 נסוג ב-0.7% והדאו ג'ונס רושם ירידה קלה.

מניות אפל , אמזון , AMD, מטא, נטפליקס וטסלה, בולטות בירידות חדות. 

דולר טרי  יורדת בחדות לאחר שחברת הקמעונאות הורידה את תחזית המכירות והרווח לרבעון השלישי.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות סולאראדג' , לייבפרסון, נובה , מאנדיי , פאגאיה, פייבר  וקורנית דיגיטל .

באירופה ננעל המסחר במגמה מעורבת. מדד הדאקס רשם ירידה של כ-0.6%, הקאק הצרפתי נסוג בכ-0.4% ואילו הפוטסי הבריטי רשם עלייה קלה.

בשוק האג"ח, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים עולה קלות ונסחרת סביב 4.22%. גם התשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ונסחרת סביב 5%.

17:20

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק עבר לירידה קלה ואילו הדאו ג'ונס רושם עלייה קלה.

ירידות חדות רושמות בין השאר בואינג , טסלה, AMD  ונטפליקס 

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות לייבפרסון , אלביט מערכות , סנטינל וואן , סולאראדג'  ומאנדיי.

16:31

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בוול סטריט. מדד הנאסד"ק עולה בכ-1% ואילו הדאו ג'ונס רושם ירידה קלה.

אנבידיה מזנקת ב-5% לאחר הדוחות שהחברה פרסמה אמש. מנגד, טסלה  ואפל  רושמות ירידות קלות.

מניית יצרנית הרכב החשמלי הווייטנאמית VINFAST ממשיכה במומנטום החיובי ומזנקת בעוד 15%. 

שווה יותר מפורד ו-GM: מה עומד מאחורי הזינוק של חברת הרכב שהיממה את וול סטריט 

15:32

מאקרו ארה"ב: התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו בשבוע שעבר על כ-230 אלף לעומת צפי לכ-240 אלף. 

מניית אנבידיה  מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם בניו יורק לאחר הדוחות המעולים שהחברה פרסמה אמש. 

14:45

הבנק המרכזי בטורקיה העלה את הריבית לרמה של 25% מ-17.5%. הצפי המוקדם ציפה כי הריבית במדינה תעלה לרמה של 20%.

בהחלטתו הקודמת, הבנק המרכזי העלה את הריבית בטורקיה מ-8.5% ל-17.5%, וזאת במטרה להילחם בשיעורי האינפלציה המשתוללים במדינה ובחולשת המטבע המקומי.

13:35

עליות קלות באירופה: הדאקס מוסיף לערכו כ-0.3%, הקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.4% והפוטסי הבריטי עולה בשיעור דומה.

כלכלנית בבנק ניהול העושר "יוליוס בר", סוזן ג'והו, מתייחסת לנתוני מדדי מנהלי הרכש שפורסמו השבוע בארה"ב, אירופה ויפן: "הסט האחרון של מדדי מנהלי הרכש (PMI) מראה שאירופה ממשיכה לסבול ממצוקת ביקוש. בנוסף לביקוש העולמי הנמוך לסחורות, הפוגע בפעילות הייצור בכל הכלכלות המפותחות שנסקרו, ישנה גם ירידה בביקוש למגזר השירותים המרחיב את הפגיעה בו. אחת הסיבות לירידה בביקוש לסחורות ושירותים היא העלייה בערכי המשכורות והגבירה את ההוצאות עבור מעסיקים".

"מגמת ההאטה הכלכלית ניכרת בעיקר בגרמניה, ש-PMI של מגזר השירותים שלה ירד בצורה ניכרת ונכנס למגמת התכווצות, בהשוואה לצמיחה מתונה בחודש הקודם. בצרפת, בינתיים, מיתון ה-PMI של השירותים נמשך בקצב קבוע. מגזר הייצור מראה סימנים להמשך האטה ואף ירידה לשפל של ממש, אך ייתכן ששיא המשבר כבר קרוב וממנו יהיה ניתן רק לעלות. אחד הסימנים לכך, הוא אופטימיות מצד השוק כי התפוקה בשנה הבאה תהיה גבוהה יותר. במקביל למגמות הללו, הצמיחה בהיקף התעסוקה במרבית הכלכלות המפותחות קרובה לעצירה".

"יפן, לעומת זאת, ראתה עליות במדדי ה-PMI שלה, המונעות מהתנופה המתמשכת במגזר השירותים והגיוס הנלווה לכך. עם זאת, עסקים ציינו עלויות גבוהות יותר עקב עליית מחירי הנפט, מה שעלול להוסיף לאינפלציה באמצעות עליות מחירים עבור שירותים. לפיכך, עסקים אינם בטוחים שניתן לשמר את הפעילות הכלכלית החזקה הנוכחית. המגמה דומה גם עבור ארה"ב, שם ביקוש נמוך יותר לסחורות ושירותים, יחד עם המשך גידול העלייה במחירי הדלק, השכר ועלויות חומרי הגלם, הביאו לירידה באמון העסקים בתנופה הכלכלית. עם זאת, עסקים בארה"ב נשארים אופטימיים לעתיד בהקלה על התייצבות הריבית".

12:00

המגמה החיובית באירופה נמשכת: מדד הדאקס עולה בכ-0.6%, הבורסה בפריז עולה בכ-0.7% והפוטסי הבריטי מוסיף כ-0.5% לערכו.

החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בעליות שערים.

המסחר המוקדם בארה"ב בולטות לחיוב מניות אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט  מטא   ואמזון .

בשוק האג"ח, התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ונסחרת סביב 4.18%. מנגד, התשואה על אג"ח לשנתיים עולה קלות ונסחרת סביב 4.96%.

10:23

בורסות אירופה נפתחו במגמה חיובית בהמשך לעליות שנרשמו אמש בוול סטריט: מדד הדאקס עולה בכ-1.1%, הבורסה בפריז מזנקת בכ-1% והפוטסי הבריטי מוסיף כ-0.8% לערכו.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נסחר ביציבות מול הדולר. הליש"ט נחלש בכ-0.2% מול המטבע האמריקאי והין נחלש בכ-0.2% מול הדולר.

07:45

באסיה, מרבית המדדים המרכזיים נסחרים בעליות שערים. מדד הניקיי עולה בכ-0.4%, ההנג סנג מזנק בכ-1.9%, בורסת שנחאי עולה בכ-0.5%, ומדד הקוספי מוסיף כ-1% לערכו.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות חדות: מדד הנאסד"ק זינק בכ-1.6%, ה-S&P 500 טיפס ב-1.1%, והדאו ג'ונס הוסיף לערכו כ-0.5%.

ענקית השבבים אנבידיה , פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השני של השנה, בהם הכנסות החברה עמדו על 13.5 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 11.17 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 2.7 דולר למניה, ועקפה את הצפי המוקדם שעמד על 2.07 דולר למניה. 

בשוק האג"ח, במסחר באג"ח ממשל ארה"ב אמש, תשואות האג"ח צללו. הבוקר, התשואה על האג"ח ל-10 שנים עולה קלות ועומדת על כ-4.2%, האג"ח לשנתיים עולה בכ-3 נקודות בסיס נסחרת סביב 4.98%.

תשואות האג״ח בארה״ב שוברות שיא של יותר מ-15 שנה. למה זה קורה? 

התשואות לפדיון באיגרות החוב של ממשלת יפן (הנקראות JGB) ל-10 שנים טיפסו בהדרגה לעבר התקרה החדשה של 1%, שנקבעה לאחרונה על ידי הבנק המרכזי היפני בצעד של הקלת מגבלות.

בהתייחס לכך כותב בסקירתו גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כי "מהלך זה אינו מפתיע בהתחשב בעלייה רוחבית בתשואות לפדיון בממשלתיות במקומות אחרים, ומסביר כי ההשפעות הגלובליות על תשואת ה־JGB מגיעות בעיקר משינויים בהערכות לגבי תוואי המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם, ובמיוחד דחיית המועד להפחתת הריבית הראשונה לטווח רחוק יותר".

בשוק הפורקס העולמי, האירו מתחזק בכ-0.1% מול הדולר. הליש"ט נחלש בשיעור דומה מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר מתחזק בכ-0.2%.

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט נסחרים הבוקר בירידות קלות לאחר שאמש ירדו בכ-1% במהלך המסחר. מחירה של חבית נפט גולמי עומד על 78.6 דולר, ומחיר הנפט מסוג ברנט נחלש לכ-83 דולר לחבית.

בגזרת המאקרו, בהמשך היום לא צפויים להתפרסם נתוני מאקרו משמעותיים. מחר (ו') צפוי להתקיים כנס הנגידים העולמי בג'קסון הול, שם צפוי ג'רום פאוול לשאת את דבריו בנוגע למדיניות המוניטארית העתידית בארה"ב.