בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; ורינט צנחה בכ-19%, אפל ירדה בכ-3%

מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.9% ואילו הדאו ג'ונס רשם עלייה קלה • נעילה מעורבת באירופה • סין מתכננת להרחיב את איסור השימוש באייפונים לכלל עובדי המגזר הציבורי, כ-60 מיליון בני אדם, מה שעלול להוות פגיעה משמעותית בנתח ההכנסות של אפל בשוק הסיני

וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt
וול סטריט / צילום: Shutterstock, orhan akkurt

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

נעילה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-0.9% ואילו הדאו ג'ונס רשם עלייה קלה. מדד S&P 500 רשם ירידה של כ-0.3%.

ירידות בולטות רשמו בין השאר אפל , קוואלקום, צים ופריון ואילו אינטל , אלי לילי ואמזון  בלטו בצד הירוק.

21:05

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1% ואילו הדאו ג'ונס רושם עלייה קלה. מדד S&P 500 רושם ירידה של כ-0.3%.

מניות השבבים אנבידיה , AMD  וקוואלקום  צונחות על רקע חששות מהחרפת הסנקציות ההדדיות של ארה"ב וסין.

מניית ורינט  צונחת לאחר שהחברה  פרסמה דוחות כספיים מאכזבים והורידה את תחזית המכירות להמשך השנה.

18:55

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.2% ואילו הדאו ג'ונס רושם עלייה קלה. מדד S&P 500 רושם ירידה של כ-0.5%.

סקטור האנרגיות המתחדשות ממשיך במומנטום השלילי. מניית סולאראדג'  יורדת בכ-3%.

עוד בולטות בירידות בקרב המניות הישראליות אודיטי טק , נובה , סייברארק , קורנית דיגיטל , קמטק , צים  ופורסייט.

באירופה ננעל יום המסחר במגמה מעורבת: מדד הדאקס ירד ב-0.1%, הפוטסי 100 טיפס ב-0.2%, והקאק הצרפתי רשם עלייה מזערית.

17:00

מגמה מעורבת בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.4% ואילו הדאו ג'ונס רושם עלייה קלה.

מניית אפל  נופלת במסחר היום, לאחר שאתמול צנחה ב-3.6%. אתמול (ד') הודיעה ממשלת סין כי היא אוסרת על שימוש במכשירי אייפון של אפל, בעבור עובדי מחלקות רגישות בממשלה ובסוכנויות וחברות הנתמכות על ידה. מדובר בקבוצת עובדים המונה כ-3 מיליון אנשים, כך דווח בין היתר בוול סטריט ג'ורנל. 

היום פורסם כי סין מתכננת להרחיב את איסור השימוש באייפונים לכלל עובדי המגזר הציבורי, כ-60 מיליון בני אדם, מה שעלול להוות פגיעה משמעותית בנתח ההכנסות של אפל בשוק הסיני, כשבין היתר אחת ממטרות החלטה הזו היא לעודד את השוק הסיני להסתמך על טכנולוגיה מקומית, כך לפי בלומברג. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. לדברי גיא רוזן, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, "אחרי תקופה ממושכת של אינפלציה גבוהה מצד הביקושים, באחרונה התחילו סימני התמתנות, אולם כעת החלטת סעודיה מחזירה שוב את הלחצים האינפלציוניים הצפויים בהמשך השנה, הפעם מצד ההיצעים".

לדברי רוזן, "החשש מהשפעת החלטת סעודיה מצטרף למגמת עלייה במחירי סחורות אחרות שנרשמה בתקופה האחרונה, כפי שמשתקף ממדד הסחורות של בלומברג. הדבר מגביר את החשש מספירלה אינפלציונית העלולה להימשך זמן ממושך יותר ממה שהעריכו עד לאחרונה, שכל פעם מקבלת רוח גבית מכיוון אחר".

לגבי ההשפעות על מצב שוקי ההון מוסיף רוזן, כי "העלייה במחיר הנפט משפיעה על תשואות האג"ח ומעלה אותן למעלה, למרות נתונים מהתקופה האחרונה שהצביעו על יציבות יחסית בשוק העבודה והשכר. לכך השפעה גם על רמות התימחור של האפיק המנייתי, הסובל מתחילת החודש ממומנטום שלילי, בדומה לכיוון בו נפתח המסחר בחודש אוגוסט". עוד הוא מציין כי "מה שמשפיע כרגע על השווקים הפיננסיים נגזר ממצב שוק האג"ח. אם בהמשך יתפרסמו נתונים שירגיעו את החששות האינפלציוניים, התנודתיות בשוק תהיה נמוכה יחסית. אולם אם יתפרסמו נתונים שיפתיעו לשלילה, דוגמת המשך עליית מחיר הנפט או נתוני אינפלציה גבוהים, הדבר עלול לייצר סיכון למגמה בהמשך השנה".

16:35

מגמה מעורבת בפתיחת המסחר בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד בכ-1.5% ואילו הדאו ג'ונס רושם עלייה קלה.

מניות אפל , טסלה, AMD  ואנבידיה צונחות ביותר מ-3%. 

15:35

מאקרו ארה"ב: התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו בשבוע שעבר על 216 אלף לעומת צפי לכ-232 אלף תביעות.

במסחר המוקדם בוול סטריט רושמות מניות אפל , טסלה  ואנבידיה  ירידות של יותר מ-2%.

14:51

מגמה מעורבת באירופה: מדד הדאקס יורד ב-0.1%, הפוטסי 100 מטפס ב-0.1%, והקאק הצרפתי נסחר בשיעור דומה.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים קלות. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 90 דולרים ומחיר חבית נפט מסוג WTI נסחר סביב 87.1.

תשואות האג"ח האמריקאיות נסחרות בירידות קלות: התשואה על אג"ח ארה"ב עומדת על 4.27% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.99%.

13:00

עליות קלות באירופה: מדד הדאקס עולה ב-0.1%, הפוטסי 100 נסחר במגמה דומה, והקאק הצרפתי מוסיף לערכו 0.6%.

מאקרו אירופה:  הייצור התעשייתי בגרמניה ירד בחודש יולי ב-0.8% בקצב חודשי. הצפי המוקדם ציפה לירידה מתונה יותר של 0.5%.

האומדן השני של נתוני הצמיחה בגוש האירו הצביע כי התמ"ג ברבעון השני של השנה עמד על 0.1% בקצב רבעוני, כשצפי האנליסטים עמד על 0.3%.

בשוק הפורקס העולמי, האירו נחלש מול הדולר ב-0.1%, הליש"ט נחלש ב-0.3% מול המטבע האמריקאי וין נחלש ב-0.1% מול הדולר.

החוזים בעתידיים בארה"ב נסחרים במגמה מעורבת.

במסחר המוקדם בארה"ב מניות טסלה , אנבידיה , אפל , ו-AMD  נסחרות בירידות שערים.

10:43

בורסות אירופה נפתחו בירידות שערים: מדד הדאקס יורד ב-0.4%, הקאק הצרפתי משיל מערכו כ-0.2% והפוטסי הבריטי יורד ב-0.5%.

מחירי הנפט יורדים קלות הבוקר אך ממשיכים להיסחר במחירי שיא. מחירה של חבית מסוג ברנט נסחר סביב 90 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 87.2 דולרים.

08:15

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה שלילית: הניקיי יורד ב-0.7%, ההנג סנג צולל בכ-1%, בורסת שנחאי יורדת ב-0.6% ומדד הקוספי משיל מערכו 0.7%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר בירידות קלות.

"הדוב" של וול סטריט בטוח: שוק המניות באשליה, המיתון יגיע 

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה שלילית על רקע חששות מההאצה מחודשת בקצב האינפלציה ועלייה בתשואות האג"ח. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של כ-1.1%, מדד S&P 500 נסוג בכ-0.7% והדאו ג'ונס ירד ב-0.5%.

מניית אפל  בלטה לשלילה וצללה בכ-3.5%. זאת לאחר שדווח אמש כי סין צפויה להרחיב את ההגבלות בשימוש באייפון לחברות ששייכות למדינה ולסוכנויות הנתמכות על ידי הממשלה.

בשוק החוב, אגרות החוב של ממשלת ארה"ב קפצו בחדות לאור הזינוק במחירי הנפט שנבע מהצהרת רוסיה וסעודיה כי הן צפויות להאריך את הקיצוץ בתפוקה עד לסוף השנה. הזינוק במחירי הנפט צפוי בסופו של יום לייצר לחצים אינפלציוניים ברחבי העולם, מה שמגביר את חשש המשקיעים כי מתווה העלאות הריבית של הפד יימשך ומייצר לחץ על תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב. הבוקר, התשואה על האג"ח ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 4.29%, התשואה על האג"ח לשנתיים נסחרת סביב 5%.

תשואות האג"ח של ארה"ב ברמות שיא, והמניות האלו משלמות את המחיר 

בשוק הסחורות, השבוע, הודיעו סעודיה ורוסיה על הארכת חיתוכי התפוקה שלהם בנפט, של מיליון חביות ביום ו-300 חביות ביום בהתאמה עד לתום השנה. כתוצאה מכך, מחיר חבית מסוג ברנט חצה את רף ה-90 דולרים. הבוקר, מחירי הנפט יורדים קלות. מחיר חבית נפט גולמי עומד על 87 דולר לחבית ומחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד על 90.3 דולרים.

"סעודיה כבר לא מצליחה ליישר את יתר המדינות": מי דוחף את מחיר הנפט למעלה ומי המפסידים הגדולים  

בגזרת המאקרו, אמש פורסמו נתוני מדד ה-ISM בארה"ב שהפתיעו לחיוב. מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני עלה בחודש אוגוסט ל-54.5 נקודות (צפי- 52.5 נקודות). מדד ה-ISM לפעילות עסקית במגזר הלא יצרני עלה ל-57.3 נקודות.

ההפתעה החיובית במדדי ה-ISM העלתה את חשש המשקיעים כי הפד ימשיך את מתווה העלאות הריבית בהמשך השנה. חברי הפד ממשיכים להדגיש ולהצהיר כי הם ממתינים לראות את השפעת העלאות הריבית על האינדיקטוריים הכלכליים בארה"ב שכוללים בין היתר את מדדי מנהלי הרכש במגזר הייצור והשירותים, לצד נתוני האינפלציה ונתוני התעסוקה בארה"ב.

בהמשך לכך, ההפתעה במדדי ה-ISM מאותתת על כך שפעילות המגזר הלא יצרני עודנה חזקה, מה שיכול לתת רוח גבית לחבית הפד להמשיך לעלות את הריבית בארה"ב.

הבוקר בסין, פורסמו נתוני הסחר לחודש אוגוסט. הייבוא השנתי ירד ב-7.3% בקצב שנתי והפתיע את הצפי המוקדם שחזה ירידה חדה יותר. הייצוא ירד ב-8.8% (צפי: 9.2%).

בהמשך היום, צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי בגרמניה, ונתוני התמ"ג בגוש האירו.

בארה"ב, בשוק מחכים לפרסום נתוני האינפלציה בשבוע הבא, שיהוו גורם מרכזי בהחלטות הריבית של הפד. כיום, האינפלציה בארה"ב עומדת על 3.2% בקצב שנתי, ועל פי התחזיות המוקדמות, צפויה לעלות בחודש אוגוסט ל־3.4%, בפעם שנייה ברציפות. מדד הליבה לעומת זאת, צפוי לרדת מעט ל־4.5% (4.7% כעת).

בכיר הפד, המושל כריסטופר וולר אמר בראיון כי הוא מאמין שהפד יוכל להרשות לעצמו להחזיק את הריבית ברמה גבוהה ולאורך זמן, זאת בשביל לוודא כי האינפלציה אכן נמצאת במסלולה הנכון לעבר יעד הפד, העומד על 2%.

וולר, שנחשב ניצי מבין חברי הפד, הדגיש ש"הכל תלוי בנתוני האינפלציה שיבואו בחודשים הקרובים", זאת לאחר שהדגיש שנתוני האינפלציה האחרונים היו חיוביים, לראייתו. הוא הדגיש כי למרות עליות הריבית, ארה"ב לא נמצאת בסכנה למיתון.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים מציין בסקירתו כי "רצף הנתונים המאכזבים מסין הובילו להרחבות פיסקאליות (מתונות) ע"י הממשלה, לצד צעדים נוספים כמו הקלה בתנאי ההלוואות בענף הנדל"ן". הוא מסביר כי בינתיים לא נראה שהצעדים מספיק משמעותיים בשביל לשנות את המגמה.

קליין מוסיף כי "בניגוד למרבית המדינות המפותחות, המסחר במטבע הסיני מול הדולר הוא לא חופשי ואינו נייד. כל יום הבנק המרכזי קובע את מחיר הפתיחה, והמטבע יכול לנוע עד מגבלת 2%. בשבועות האחרונים המטבע פוחת באופן עקבי כמעט בשיעור המקסימלי, דבר המלמד על עומקו של המשבר המקומי". בשורה התחתונה קליין מסכם ש"נראה בחודשים הקרובים צעדים נוספים של הממשל הסיני".