מחירי בובות הברבי הנדירות עלו לאלפי דולרים. מה גרם לפריחת שוק האספנות?

הלהיט הגדול של הקיץ, "ברבי", הרחיב את קהילת אספני הבובה • האדוקים שביניהם מחזיקים באלפים ורוכשים בובות ממהדורות מוקדמות או מיוחדות במאות דולרים

הידוענית הרוסייה טטיאנה טוזובה מציגה את אוסף הברבי שלה / צילום: Reuters
הידוענית הרוסייה טטיאנה טוזובה מציגה את אוסף הברבי שלה / צילום: Reuters

אודות המדור

מדור "מכירות פומביות" מנתח רכישות ומכירות של מוזיאונים, ירידי אמנות, בתי מכירות פומביות ואספנים 

פיטרסון הגארטי היא צלמת ועיתונאית אמריקאית

רוב אספני בובות ברבי, שחלק מהם מעריצים אדוקים מאז שנות ה־60, לא היו יכולים להיות מאושרים יותר מהפריחה של הבובה בעת האחרונה.

Barbiecon, כנס אספנים של בובות ברבי, שהתקיים במלון "הייאט ריג'נסי" באורלנדו בתחילת יולי האחרון, ריכז אליו כ־850 איש שחגגו את יציאת הבובה מקופסת הקרטון למסך הגדול, בעזרת הסרט "ברבי" כמובן. מחיר כרטיס לכנס, שנמשך על פני חמישה ימים, הגיע ל-475 דולר. השנה, הכרטיסים נמכרו תוך פחות משבע שעות מרגע שהוצעו למכירה, אומרת לינדה לווין, יושבת ראש שותפה של הכנס, שנערך מדי שנה מאז 1980. הם מצפים שכל הכרטיסים יימכרו שוב גם ב־2024.

בכנס, אספנים וסוחרי בובות ברבי מתקבצים ומחפשים מציאות, הולכים לסדנאות או מכינים תכשיטים לבובות. כמו כן, הם משתתפים במכירה הפומבית שרווחיה נתרמים לצדקה, ומציגים את הבובות לראווה בתצוגת אופנה.

הציור הזה שבר שיאים במכירה הפומבית ב"סותבי'ס"
המכה הכלכלית שחטפו בתי המכירות ב-2023
המכירה הפומבית שהעירה את שוק הספרים הנדירים

כבר לא בושה לרכוש ברבי

"זה רגע חגיגי עבור הקהילה שלנו", אומר ג'ארד מיחרס, אספן ברבי, שיש לו יותר מ־400 בובות והוא פוקד את ה־Barbiecon מאז 2014. הוא הגיע מוכן עם מלתחה ורודה שלמה "שתיתן הרגשה של ברבי ממליבו".

הסרט, לדבריו, "יצר סוג חדש של אספנים, בגלל שזה כבר לא בושה לקנות בובת ברבי, או להיראות בחנות שמוכרים בה בובות ברבי", אומר סוחר העתיקות בילי האריס, המופיע באופן קבוע כשמאי בתוכנית הטלוויזיה "Antiques Roadshow".

קים קולמונה, סמנכ"לית בכירה במחלקת הבובות ב"מאטל", עובדת כמעצבת בובות ברבי מאז 1999. היא והצוות שלה יצרו בובות המבוססות על מרגו רובי ואיסה ריי, השחקניות המובילות בסרט. "אנחנו שמים את זה בקופסא ומביאים את זה למדפים", היא אומרת. בכנס, "הברבי מתעוררת לחיים דרך הילדים והאספנים".

בובות וינטג' הן המבוקשות ביותר

הבהלה האחרונה לברבי הייתה בשנות ה־90: אנשים רכשו בובות ממהדורות מיוחדות דוגמת ברבי חג המולד ב-24.99 דולר ומכרו אותן בשוק משני ב-800 דולר. עם כניסת "איביי", השוק השתנה: בובות שבעבר היה קשה למצוא נעשו נפוצות ברשת.

יש אספנים המחזיקים ב-100 בובות, והאוספים הגדולים ביותר מגיעים עד לאלפיים בובות. בובות וינטג' הן הקטגוריה הלוהטת, וכן מהדורות מיוחדות. לרוב בובות אספנים הן מדגמים שיוצרו בכאלפיים יחידות, ואז הן נחשבות לנדירות ויקרות יותר ככל שעובר הזמן. ברבי קרל לגרפלד מ־2014, למשל, נמכרת היום ברשת ב־700 דולר. גם בובת הברבי של אייריס אפפל (אייקון אופנה אמריקאי), הברבי של מותג האופנה Supremes והברבי עם חמניות של ואן גוך נמכרות במחירים גבוהים.

בובות הברבי המקוריות יצאו ב־1959 - אספנים קוראים להן "ברבי מספר 1" - והראשונות שבהן צוירו ביד, לפני שהוכן סטנסיל לפני הברבי. דגם שכזה, עם מעמד וקופסא מקורית, יכול להימכר במכירות פומביות ב-15 אלף דולר. "זה כמו לרכוש ציור של פיקאסו", אומרת טינו נאיג'ה, עורכת אופנה ואספנית בובות ברבי.

הברבי השחורה הראשונה בהיסטוריה

אקססוריז הוא שוק בפני עצמו - בגדים, בתים ומכוניות שאספנים הכינו במיוחד לברבי. חלק מהפריטים נדירים מאוד בגלל שהם בדיוק מסוג הדברים שאמא שלכם שאבה בשואב אבק. הנעליים הקטנות, המפתחות לאוטו של קן (יותר מ־70 דולר באיביי) והעיפרון של סקיפר, אחותה של ברבי, הם פריטים מבוקשים בדיוק בגלל שלילדים קל לאבד אותם.

"זוג נעליים לברבי מגרסה מוקדמת נמכר בכ-200 דולר", אומר בילי האריס. "העיפרון של סקיפר נמכר בין 50 ל־100 דולר. אם הייתי לוקח אטב נייר וחותך ממנו חתיכה קטנה - זה גודל העיפרון הזה".

טינו נאיג'ה גדלה בניגריה, והיו לה כמה בובות ברבי להן תפרה בגדים מבדים המעוטרים בהדפסים אפריקאיים.

"כילדה, מעולם לא ראיתי בובת ברבי שחורה, עד שהגעתי לאמריקה לקראת סוף שנות ה־90", היא אומרת.

בזמן המגיפה היא החלה לאסוף בובות ברבי ולשתף את האוסף שלה ברשתות החברתיות. השנה היא הגיעה לכנס ה-Barbiecon בפעם הראשונה.