הטלטלות בשוק המט"ח: מה עומד מאחורי היחלשות השקל היום?

לאחר שהתחזק אמש לרמה של 3.79 מול הדולר, הבוקר השקל נחלש מול המטבעות הזרים • הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות מסביר כי הסיבה לפיחות במטבע המקומי קשורה הפעם לנסיבות מעבר לים

הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock
הדולר מתחזק מול השקל / צילום: Shutterstock

אחרי דיון סוער בבית המשפט העליון שנמשך כ-13 שעות אמש (ג') שהוביל את השקל להתחזק בחדות מול הדולר, האם הסנטימנט השלילי בשוק המט"ח חזר?

משקיע העל מזהיר: זו תהיה הטעות הענקית של השווקים 
מדד המחירים בארה"ב צפוי לטפס שוב. האם הפד יעלה את הריבית? 

הבוקר (ד') השקל חזר להיחלש מול המטבעות הזרים: הדולר מתחזק מול השקל ב-0.6%  ונסחר סביב רמה של 3.82 שקלים והאירו מתחזק מול השקל ב-0.9% ונסחר סביב 4.10 שקלים.

הימים האחרונים היו תנודתיים במיוחד בשוק המט"ח, כאשר הצפי לפשרה לפני התכנסות של בג"ץ גרם לשקל להתחזק משפל השיא בו היה מצוי, בשער של 3.85, ל-3.79. אמש, לקראת סוף היום השקל חזר לרמות השפל של התקופה האחרונה.

הפיחות בשקל נובע בשל נסיבות מעבר לים

רונן מנחם, כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר בשיחה עם גלובס כי ייסוף השקל אתמול נבע מהציפיות בשוק מכך שיש עוד סיכוי לפשרה בנוגע לרפורמה המשפטית: "בית המשפט שלח את שני הצדדים לתיקונים וכמו כן לא הצביע על כיוון זה או אחר בפסיקתו, כך שהוא נתן עוד מרווח זמן להתכנסות והגעה לפשרה, מה שהשוק מייחל לו כבר הרבה זמן".

עם זאת, נראה כי השינוי היום בשער המט"ח והפיחות בשקל נובע דווקא מגורמים חיצוניים יותר מאשר חוסר הוודאות הפוליטית המקומית, כאשר אמש, הבורסה בניו יורק נצבעה באדום: בסוף המסחר בארה"ב מדד הנאסד"ק צלל בכ-1%, ה- S&P 500 השיל מערכו 0.6% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%.

מנחם מסביר כי הירידות אתמול בארה"ב מביאות לפיחות בשקל בהתאם להתנהגות הגופים המוסדיים, "כאשר יש תנועה חזקה בבורסה האמריקאית קיימת תנועה הפוכה בשער השקל - דולר".

בנוסף, ציין מנחם את היום כיום תנודתי ביותר בגלל נסיבות מעבר לים. "מדד המחירים המתפרסם היום בארה"ב צפוי לגרום לתנודתיות רבה בשווקים, וכתוצאה מזה גם בשער המט"ח בישראל".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות מצטרף לדבריו של מנחם ומוסר כי "המדד הצפוי היום בארה"ב יאותת על כיוון פעולת הבנק המרכזי האמריקאי דבר אשר ישפיע על שוק המניות ועל פעילות המוסדיים אשר ידרשו לפעול באגרסיביות גבוהה מבעבר לאור היקף החשיפה המטחית הגדולה שברשותם".

בסיכום הדברים נראה, כי מכלול הסיבות בארץ ובעולם ימשיכו לגרום לתנודתיות רבה בשוק המט"ח בישראל, זאת כאשר בנק ישראל ממשיך לציין את הפיחות בשקל כגורם מתדלק אינפלציה, מנחם מדגיש כי "במידה ורמת הוודאות בארץ תעלה אנו נוכל לראות את השקל חוזר לרמות של 3.5 שקלים למטבע, אך תפנית שלילית תחזיר את אופציית התערבות בנק ישראל לשולחן".