מיליון אחד לא מספיק: האינפלציה מגיעה לשעשועוני הטלוויזיה בטורקיה

האינפלציה בטורקיה ממשיכה לטפס, ויוצרת בעיות לא צפויות לכלכלה המקומית • שעשועון הטלוויזיה "מי רוצה להיות מיליונר?" לדוגמה, נאלץ להגדיל את סכומי הפרסים, כדי לשמור על העניין הציבורי

מי רוצה היות מיליונר מגדילים את הפרסים כדי להתמודד עם האינפלציה / צילום: Shutterstock, Shutterstock
מי רוצה היות מיליונר מגדילים את הפרסים כדי להתמודד עם האינפלציה / צילום: Shutterstock, Shutterstock

האינפלציה בטורקיה נותנת את אותותיה בשעשועוני הטלוויזיה המקומיים: החל מהעונה הבאה, הפרס המקסימלי בתוכנית "מי רוצה להיות מיליונר?" יעלה ממיליון לירות טורקיות לחמש מיליון לירות. לצורך ההשוואה, מדובר על כ-708 אלף שקלים, לעומת כ-140 אלף שקלים קודם לכן.

עם הערת עסק חי וקופה מתרוקנת: סילבר קסטל מנסה להשיג מימון
האינפלציה בארה"ב עלתה חודש שני ברציפות. איך זה ישפיע על הפד?

הבנק המרכזי הטורקי מוטרד מאוד, שוב, ממצב האינפלציה שזינקה מקצב שנתי של כ-47.8% ביולי לכ-58.9%. ככלל, בחודשיים האחרונים, קצב האינפלציה עלה לאחר ירידה רציפה מהשיא של כ-85.5% באוקטובר אשתקד.

בניגוד לאותו שיא, נגידת הבנק המרכזי הנוכחית, חפיזה גאיה ארקאן, לא נמנעת מהעלאות ריבית אגרסיביות - רחוק מכך. רק לפני שלושה שבועות, היא העלתה את הריבית ל-25% מ-17.5%. הצעד הזה התבצע חודש אחד לאחר העלאה מ-15%.

זינוק האינפלציה ושחיקת המטבע המקומי הובילה, כאמור, להחלטת רשת הטלוויזיה הטורקית ATV על העלאה משמעותית של כספי הפרס בשעשועון. זאת משום שתוכנית כמו "מי רוצה להיות מיליונר?" התקבלה בזלזול יחסי בשל האינפלציה.

הצעד של ATV משליך על היקף הפרסים ב"מי רוצה להיות מיליונר?" לא רק ברמת הפרסים המקסימליים. תשובה נכונה לשאלה הראשונה תביא לזכייה ב-2,000 לירה, וכך הפרסים יעלו עד ל-50 אלף לירה לתשובה נכונה בשאלה השביעית. עבור תשובה נכונה לשאלה הלפני אחרונה, ה-12 במספר, יקבלו מיליון לירה, ו-5 מיליון לאחר השאלה ה-13 והאחרונה.

הגורם להחלטה היה, כנראה, האופן שבו נתפסה הזכייה בשבוע שעבר במיליון לירות טורקיות של סטודנטית לביולוגיה בת 24 שאמנם זכתה בסכום נאה ללימודיה, אבל לא בהכרח כזה שישנה את חייה גם בטווח הארוך.

התפיסה הציבורית הטורקית נובעת גם מהעלאות שכר המינימום השיטתיות בחודשים האחרונים. בזו האחרונה שבהן, ביולי האחרון, שכר המינימום הועלה ב-34% מ-8,506 לירות ל-11,402 לירות, מה שמפחית באפן יחסי את ערך הפרס.