נתניהו נפגש עם ארדואן: "היחסים שלנו עם טורקיה מתחזקים"

השניים נפגשו הלילה בשולי העצרת הכללית של האו"ם ודנו, בין היתר, ברצון של אנקרה לייצא דרך טורקיה גז טבעי לישראל ובהתפתחויות בזירה הפלסטינית • נתניהו נועד גם עם קנצלר גרמניה אולף שולץ ועם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי

בנימין נתניהו בפגישה עם ארדואן, הלילה (ד') / צילום: אבי אוחיון, לע''מ
בנימין נתניהו בפגישה עם ארדואן, הלילה (ד') / צילום: אבי אוחיון, לע''מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הלילה (בין יום ג' ל-ד' שעון ישראל) שורת פגישות בשולי העצרת הכללית של האו"ם עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, עם נשיא פרגוואי סנטיאגו פניה ועם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי; אך הפגישה המעניינת ביותר בכל הנוגע לקידום האינטרסים הכלכליים והגיאופוליטיים האזוריים של ישראל הייתה האחרונה שבהן - עם נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן.

טורקיה מול ישראל: המרוץ החדש לקישור אירופה עם המזרח
סעודיה, איראן או הרפורמה המשפטית? על מה ידברו נתניהו וביידן

"הקשרים שלנו מתחזקים", אמר נתניהו, שאליו התלווה לכלל הפגישות ראש המוסד דדי ברנע. מן הצד הטורקי, התלוו לארדואן צוות נרחב שכולל את מקבילו הטורקי של ברנע, ראש סוכנות MİT, אברהים קאלין, שר החוץ הטורקי, קודמו של קאלין בתפקיד ואחת הדמויות החזקות ביותר באנקרה כיום, הקאן פידאן, שר האנרגיה ומשאבי הטבע, אלפרסלאן בייראקטר, דובר מפלגת הצדק והפיתוח עומר צ'ליק, היועץ הבכיר למדיניות חוץ וביטחון של ארדואן, אקיף צ'ע'טאי קיליץ', ודמות משמעותית מאוד נוספת באנקרה, ראש מנהלת התקשורת הלאומית פאהרטטין אלטון.

במהלך הפגישה נידונו נושאים בינלאומיים ואזוריים, פוליטיים וכלכליים, ובפרט שאיפת אנקרה לייצא דרך טורקיה גז טבעי ישראלי וההתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית. כמו כן, השניים דנו גם בהליכי הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית. "טורקיה יכולה לשתף פעולה עם ישראל בזירות האנרגיה, הטכנולוגיה, החדשנות, הבינה המלאכותית ואבטחת סייבר", אמר ארדואן בפגישה. "באמצעות זאת נוכל לשאוף יחד לעולם שבו שורר שלום". נשיא טורקיה סיכם: "אני מקווה שהשיחות יהיו מועילות למדינתנו ולאזור".

הפגישה עם זלנסקי הוגדרה כ"טובה"

עוד לפני הפגישה עם ארדואן, נתניהו קיים כאמור פגישות נוספות עם מנהיגים. יחסי ישראל-גרמניה אמנם הגיעו לשיא חדש עם העסקה למכירת חץ 3 תמורת כ-14 מיליארד שקל, אבל הקנצלר אולף שולץ התעניין בפגישה עם רה"מ בהליכי החקיקה המשפטית שמטרידים את ברלין. בפגישה עם נשיא פרגוואי סנטיאגו פניה, השניים סיכמו על פתיחה מחודשת של שגרירות פרגוואי בירושלים ועל פתיחה מחדש של שגרירות ישראל באסונסיון.

הפגישה הנוספת והלא פחות מעניינת הייתה עם נשיאה היהודי של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. זו הייתה הפגישה הראשונה של זלנסקי עם ראש ממשלה ישראלי מאז פלישת רוסיה למדינתו בפברואר אשתקד. הוא אמנם הגיע לפגישה לאחר שמתח ביקורת לא פעם על נתניהו בעקבות חוסר שביעות הרצון של קייב מהסיוע למדינתו מצד ירושלים, אבל הפגישה כעת עם רה"מ הוגדרה כ"טובה"; היא הייתה ארוכה מהתכנון הראשוני ואף בחלקה התקיימה בארבע עיניים. נתניהו אמר במהלך הפגישה לזלנסקי כי ישראל תמשיך לסייע לאוקראינה בנושאים הומניטריים, לרבות התמודדות עם מוקשים נגד בני-אדם.