הפד החליט להותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי

הריבית בארה"ב נשארת בטווח של 5.25%-5.5% לעת עתה • ההודעה היום באה לאחר שבשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצרכן של ארה"ב, שעמד ברמה של 3.7% • בפד מעריכים שבסוף השנה תעמוד האינפלציה על 3.2% • פאוול: הבנק המרכזי לא יהסס להעלות את הריבית בהמשך או להשאירה ברמה גבוהה לאורך זמן

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

"ועדת השווקים הפתוחים" שבבנק המרכזי של ארה"ב, הפדרל ריזרב, החליטה הערב כצפוי להותיר את גובה הריבית ללא שינוי ברמתה הנוכחית - טווח של 5.25%-5.5%.

בשנת 2023 הצמיחה בארה"ב צפויה לעמוד על 2.1% ועל 1.5% בשנת 2024. מדובר בעלייה חדה בתחזית לעומת קודמתה, בחודש יוני, אז עמדה התחזית על 1% ו-1.1% בלבד. התחזית הנוכחית מראה על השינוי בצפי להמשך הפעילות הכלכלית בארה"ב. הפד רואים כפי הנראה, שהכלכלה במדינה ממשיכה להיות חזקה.

מניית ברקשייר האת'ווי נסחרת בשיא. כך באפט עושה את זה
ניתוח | השקעת הענק של כלל ביטוח באפריקה מגורים: איתות חיובי לענף הנדל"ן, פחות לבורסה  

הצפי לאינפלציה בשנת 2023 הוא 3.2% - ירידה קלה מהתחזית הקודמת. עם זאת ליבת המדד ממשיכה להיות גבוהה כך לפי הפד. ליבת המדד תגיע ליעד הפד, העומד על ממוצע של 2%, רק בשנת 2026.

בנוסף, חלק מחברי הבנק המרכזי מעריכים שתתבצע לפחות העלאת ריבית אחת נוספת עד סוף השנה. ב-2024 צפויות הורדות ריבית, אך בפד מעריכים שיהיו פחות מהן ממה שציינו בעבר.

פאוול: הצמיחה ממשיכה להיות גבוהה, ומעל לתחזיות 

יו"ר הפד, גרום פאוול, נשא דברים במסיבת עיתונאים לאחר החלטת הריבית. בפתח הדברים אמר פאוול כי "אנחנו מבינים את הקושי שהריבית הגבוהה גורמת לצרכנים בארה"ב. אבל ללא הורדת האינפלציה, הקשיים יהיו רבים וכבדים אף יותר".

יו"ר הפד הדגיש שרוב העלאות הריבית עדיין לא הורגשו בשוק, וצריך לראות הקלה נוספת בתנאי השוק כדי להתחיל בהורדת הריבית. לכן, החלטות הריבית יעשו בהתאם למידע הכלכלני שמתפרסם לפני כל ועדה.

פאוול סקר את תמונת המצב הכלכלית בארה"ב, הוא ציין כי הצמיחה ממשיכה להיות גבוהה, ומעל לתחזיות המוקדמות. "הצריכה הפרטית נותרה איתנה לנוכח עליות הריבית", אמר.

לגבי שוק העבודה, פאוול ציין כי הביקוש עדיין גבוהה לעומת ההיצע אך מתחילים לראות איזון. עם זאת, עדיין מדובר בשוק הדוק.

יו"ר הפד סיכם כי התהליך להורדת האינפלציה עוד ארוך, שכן הקצב עדיין גבוה מהיעד של הפד, שעומד על 2%.

לסיום, אמר פאוול שהפד יכול לנהוג בזהירות בהחלטות הבאות לנוכח הדרך שכבר נעשתה, אך שהבנק המרכזי נחוש להוריד את האינפלציה ליעד, ולא יהסס להעלות את הריבית בהמשך או להשאירה ברמה גבוהה לאורך זמן.

האינפלציה ממשיכה לעלות

ההודעה היום באה לאחר שבשבוע שעבר פורסם מדד המחירים לצרכן של ארה"ב, והצביע על עלייה נוספת באינפלציה השנתית מעל הצפי בשווקים - על רמה של 3.7%. בנוסף, המדד הראה אמנם כי רכיבי הליבה המשיכו להתמתן, אבל מדד הליבה עומד עדיין על יותר מ-4% והוא גבוה הרבה מעבר ליעד האינפלציה של הפד (ממוצע של 2%). 

בכירי הפד המשיכו להצהיר לאחרונה כי הנתונים הם אלו שיקבעו את החלטת הריבית בכל פגישה. כך, שכל התבטאות בנאומו של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, לאחר ההחלטה, יישאו משקל כבד לגבי המשך הניציות של הבנק או מעבר לגישה יונית יותר בנוגע למדיניות המוניטרית.

אורי גרינפלד האסטרטג הראשי של פסגות, מסביר כי הפד מתחיל לראות את הגורמים האינפלציונים נרגעים: "המדד הפתיע לרעה אך מדד הליבה ממשיך להאט. לאחרונה פורסם ע"י הפד כי הצרכן הפרטי מיצה את החסכונות שלו מתקופת הקורונה, מה שמצביע על כך שהצריכה של המגזר הפרטי צפוייה להאט".

גרינפלד, שמעריך שלא נראה עוד העלאות ריבית, אומר שאמנם מדדי הליבה עדיין גבוהים, אך בהסתכלות קדימה, הם צפויים להמשיך לרדת. "כשהפד מקבל החלטה, הוא מצפה לראות שינוי כשנה אחר כך, בשל פערי הזמן בשוק, הפד רואה בחיוב את המדדים המתמתנים והולכים".