כשאין פופוליזם ויש מה להפסיד, אפשר לאשר עבודות בשבת גם בלב בני ברק

בוועדה לתשתיות לאומיות גברו על הפערים סביב עבודות המטרו בשבת בעזרת פתרון יצירתי: תוכנית פיקטיבית שאילצה את ההנהגה החרדית לאשר את החפירות • אם אפשר לחפור מתחת לבני ברק בשבתות, אז אולי הפערים לא כאלה גדולים

הפגנות חרדים נגד הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Ilia Yefimovich
הפגנות חרדים נגד הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Ilia Yefimovich

דווקא בימים כל כך טעונים של מאבק וקיטוב בין חרדים לחילונים, רגע לפני שחוק הגיוס חוזר לשולחן ומעלה את רף המתח (אם יש לו לאן עוד לעלות), צריך לשאוב מנה גדושה של אופטימיות מ"המאבק" שהתנהל השבוע על אישור קו המטרו בבני ברק. בפעם המי יודע כמה, כשמדובר בדיון ענייני - כזה שלא מסוקר בשידור חי ומכריח את מעגל הנוכחים להתנצח בסיסמאות ופופוליזם, היכולת להגיע לפשרות קלה בהרבה. במופע נדיר ונהדר, שני הצדדים הסכימו לשחק משחק שממנו כולם יכולים לצאת כשידם על העליונה.

לידיעת משקיעי הנדל״ן: האם זה הזמן לקנות דירה ואיפה 
התחלות הבנייה בישראל צנחו לשפל של 3 שנים; איזו עיר בכל זאת הובילה? 

בקצרה: הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה השבוע את קו המטרו M2. רכבת תחתית של 25 קילומטר שתעבור בין בת ים לפתח תקווה, דרך בני ברק. בהודעה שהוציאה הוות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) נכתב שעבודות החפירה יעשו בשבת, בגלל שמכונת הכרייה לא יכולה לעצור לרגע מחשש לקריסת המנהרה ("פיקוח נפש"). בעיריית בני ברק עשו קולות זועמים, אבל תגובתם אמרה בדיוק אותו דבר: "עבודות המטרו יתבצעו אך רק בימי החול כפי שסוכם בבירור. בהסכם, שאושר במועצת העיר ועל דעת רבני העיר, הוכנס סעיף שמתייחס למציאות של פיקוח נפש העלולה להתרחש באזורי החפירה, ופעולות חירום הנדרשות למניעת חשש פיקוח נפש, ורק פעילות זו הותרה". ללכת עם ולהרגיש בלי.

המעקף על בני ברק בוטל / צילום: נת''ע
 המעקף על בני ברק בוטל / צילום: נת''ע

מה שעובר מתחת לאדמה, עובר בשלום

לא צריך ללכת רחוק. ככה נחפר גם הקו האדום של הרכבת הקלה, הכולל 3 תחנות בתוך בני ברק. וכשתושבי העיר נהנים היום כל כך מהתחנות התת קרקעיות, לא צריך יותר מדי כדי לשכנע אותם שכדאי לצעוק מאוד בשקט. העירייה ונת"ע אמנם ניהלו בעשור האחרון קרב של חתול ועכבר בבתי משפט, אבל לא במקרה המאבק התנהל בצורה מאוד סטרילית ורכה. וזה אותו ציבור שיודע לחסום מהר ובקלות את כביש 4 ואת הכניסה לירושלים על כל מעצר של עריק שהתחמק מהבקו"ם. באחת העתירות, השופטת לימור ביבי פסחה באופן נהדר על שני הסעיפים, כשכתבה בספטמבר 2018 כי "למען הסר ספק מלב, חל איסור גורף על ביצוע עבודות ברום הקרקע בשבת ובחג", אבל הוסיפה כי "זאת, למעט עבודה של ייצור הדייס ואף זאת מאחורי פרגודים שחוסמים גם רעש, ומובהר מפורשות כי כל האלמנטים הטרומיים מבטון הנדרשים לשם יצירת המנהרה יוכנסו עוד קודם לשבת ויתרת הפעילות תבוצע רק בתת הקרקע".

הבנתם? אם זה בשקט, מאחורי פרגוד או מתחת לאדמה, זה עובר בשלום. למה? ככה. מה שמתחת לקרקע, באותן שנים קריטיות, פשוט לא נחשב בני ברק. התפלפלות תלמודית ונפלאות ההפקעה לשעתה. שמואל ליטוב, מנכ"ל עיריית בני ברק, הודה בדיון במועצת העיר לפני מספר חודשים כי "נוצר מצב שלא קיים באף מקום בארץ - שטח שהוא פיסית בבעלות נת"ע, ומוניציפלית בבעלות עירונית".

הטריק עבד והתכנית הפיקטיבית נעלמה

גם בממשלה ידעו שלא בטוח שהמבנה הרעוע הזה יחזיק גם את שנות המטרו הארוכות, ודאי בימים טעונים שכאלה. כך נולד הטריק המושלם - שרטוט חלופה רמת גנית, שמדלגת מסביב לבני ברק. "איך אמר אל קפונה המנוח? יותר משהשגתי עם חיוך לבד, השגתי עם חיוך ואקדח על השולחן", אמר בזמנו משה ארבל שר הפנים, נוכח החלופה החדשה.

זה עבד. מי שקפץ ראשון היה ראש עיריית בני ברק אברהם רובינשטיין, שפעל כבר בספטמבר 2020, בעיצומה של קורונה, לכנס דיון מהיר ודחוף של הכנסת, בנושא "התעלמות ממאות אלפי תושבי בני ברק".

במקום להתבוסס בבעיות השבת, בחר רובינשטיין להצביע על סוכות: "אמרתי ליו"ר הוות"ל - הילדים שלי והילדים שלך יעלו לרגל בחג. הילדים של רעננה ייסעו במטרו, יגיעו שמחים, לא עייפים. תושבי בני ברק ייסעו ב־7,000 אוטובוסים מקרטעים, יגיעו מזיעים מתחנה לתחנה". כך הפכו המכשילים הפוטנציאלים לדוחפים הגדולים של המטרו. השבוע, כמו שתכננו מלכתחילה במשרד התחבורה, החלופה הפיקטיבית נעלמה ואושר הקו של בני ברק - כולל העבודה בשבת.

בשורה התחתונה, יש פה מסר ציבורי גדול יותר ממטרו גוש דן. אם אושר לחפור שתי תחנות בטבורה של בני ברק, ברחובות חזון איש וכהנמן (להבדיל מהקו האדום בז'בוטינסקי המרוחק), אולי בעצם הכל אפשרי.

הכוכבים של השבוע

מצוין: תל אביב כבר לא בועה

אחרי שנה בלבד, בנק ההשקעות UBS הוציא השבוע את תל אביב מרשימת הערים הנמצאות ב"טריטוריה של בועה". העיר עודנה יקרה, "מעבר לערך האמיתי של הדירות", אבל כלכלני הבנק מעריכים כי המחירים בה מצטננים ולא צפויים להרים ראש בקרוב.

במקרו מדובר בבשורה חשובה. בועה פירושה שהיא גם עלולה להתפוצץ, ולסכן את הכלכלה. אבל לא בטוח שמדובר בנחמה עבור אלה שחולמים לקנות דירה. ב־UBS מציינים שהירידה היא "ריאלית", כלומר לא בתג המחיר אלא ביחס לעלייה באינפלציה. בנוסף, הירידה נובעת בעיקר מהקפיצה בעלות המימון, והתייקרות הריבית על המשכנתה.

ומי שבכל זאת מחפש תקווה, צריך להביט בצנרת הדירות למכירה שנערמות בתל אביב, עם 4,939 דירות שהחלו להיבנות בה בשנה אחרונה. אם הקונים ימשיכו לא להגיע, אולי בכל זאת הירידות במחיר יהיו משמעותיות אפילו יותר ממחיר המשכנתה.

בלתי מספיק: לא כל כסף לדתיים זו שחיתות

במסגרת מלחמת הכל בכל שניטשת פה לאחרונה, סערה השבוע ועדת הכספים של הכנסת על ההחלטה להעביר כספים רבים למוסדות דתיים. בין השאר, זעמה האופוזיציה ורבים בתקשורת על כך שיעברו 19 מיליון שקל לפיתוח תשתיות במתחם קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, או חצי מיליון שקל להילולה הקרובה של הבבא סאלי בנתיבות.

מדי פעם מוכרחים להחזיר דברים לפרופורציות. כמו דתיים רבים, גם אני בעיקר נרתע מביקור בקברים, לא חשוב כמה צדיקים היו האנשים שטמונים בהם. אבל אני, ואולי גם אתם, לא הסיפור פה. מירון ונתיבות הם דוגמאות מצוינות למקומות שמושכים אליהם מאות אלפי ישראלים בכל שנה, רבים מהם רחוקים מלהגדיר את עצמם חרדים ואפילו דתיים. זהו בדיוק תפקידה של המדינה לדאוג להם למינימום של תנאים במקום (בטיחות למשל), גם אם משה גפני החרדי הוא כרגע השליח מטעמה לעשות זאת.