נתוני ההייטק מציגים יציבות. האם אפשר להתחיל לחגוג את סוף המשבר?

לפי נתונים של IVC ולאומי־טק, לאחרונה נרכשו 15 חברות, וסטארט־אפים ישראלים גייסו 800 מיליון דולר. אולם רובם מתחום הסייבר, כאשר השווי שלהם הולך וקטן • משקיע ותיק: "ברגע שנראה יותר השקעות בסבבים מתקדמים, אפשר יהיה להגיד שהמשבר מאחורינו"

ההייטק מתאושש? / איור: גיל ג'יבלי
ההייטק מתאושש? / איור: גיל ג'יבלי

גיוסי ההון והאקזיטים במאות מיליוני דולרים של החודשיים האחרונים נטעו את התחושה בקרב רבים שהינה חלף המשבר בהייטק. אחרי שנה וחצי של ירידות בגיוסי ההון לחברות הייטק ועצירת שוק ההנפקות, נראה היה שהסייבר הישראלי רותח - סימן להתאוששות רבתי בענף. אלא שלפי נתונים שהתפרסמו היום על ידי חברת המחקר IVC ולאומי־טק, נראה שעוד מוקדם לחגוג את ההתאוששות בהייטק, כאשר בענף מדברים בגלוי לכל היותר על התייצבות, או על התמתנות הירידות.

אינטל זקוקה ל-3,000 איש למפעל שבבים בגרמניה. בינתיים יש לה שניים 

היקף ההשקעות הזרות מתייצב

חודש ספטמבר מסכם סך גיוסים של 800 מיליון דולר לסטארט־אפים ישראליים. בחודשיים האחרונים בלבד, 15 חברות נרכשו בסכום כולל של יותר מ־1.6 מיליארד דולר, כך על פי IVC. הבולטות שבהן: פרימטר 81 שנמכרה ב־490 מיליון דולר לצ'קפוינט, חברת ביוניק שנמכרה ב־350 מיליון דולר במזומן לקראוד סטרייק, וארמטיק שנמכרה ב־265 מיליון דולר לטנאבל.

הדוח, שעתיד להתפרסם במלואו בחודש אוקטובר, מסכם את הרבעון השלישי של השנה הנוכחית ומשקף את אותן מגמות המעידות על ההתייצבות. חברות ההייטק הישראליות גייסו 1.676 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2023, ירידה של 38% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מדובר בירידה קטנה של 14% לעומת הרבעון הקודם, ונתון שנותר כמעט ללא שינוי ביחס לרבעון הראשון של השנה. כמו כן, היקף ההשקעות שמקורן זר מתייצב גם הוא בהשוואה לרבעונים האחרונים. יחד עם זאת, בחברת המחקר לא חשפו נתונים לגבי שווי החברות - אשר לפי ההערכה הולך וקטן, במיוחד בשלבים המאוחרים.

"אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון השלישי סימנים ראשונים של התייצבות בכמות והיקפי הגיוסים, אלה מספרים שמחזירים אותנו לרמות של 2018־2019", אומרת מנכ"לית לאומי־טק, ממחברות הדוח. "על אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות בחברות צעירות - היא מתונה יותר ביחס לזו שראינו ברבעונים קודמים. בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ההמשך, אינדיקציה כי החברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה".

מחצית מסכום הגיוסים שייך לחברות הסייבר

עם זאת, מבט סקטוריאלי בנתוני IVC, מעלה פער משמעותי בין ענפי ההייטק השונים, בדגש על תעשיית הסייבר הישראלית. לראיה, מבין 30 החברות שגייסו בחודש ספטמבר האחרון, 7 חברות מתוכן הן חברות סייבר שאחראיות על כמעט מחצית מן הסכום הכולל - כאשר חברות הסייבר בלבד גייסו בחודש הנוכחי בסכום כולל של 416 מיליון דולר. במבט על החברות שנרכשו, מתגלה מגמה דומה - מתוך כלל החברות שנרכשו, שש מהן הן חברות סייבר שנרכשו בסכום כולל של כ־1.3 מיליארד דולר, זאת כאמור מתוך סך של מעל ל־1.6 מיליארד דולר.

נדמה, אם כך, כי ההתייצבות בתעשיית הטק המקומית מובלת ברובה על ידי ענף הסייבר. יתרה מכך, גל הרכישות האחרון עורר הד ציבורי נרחב, כשבליבו הטענה כי שוק הסייבר הישראלי "רותח". אך המציאות מאחורי המספרים, הגדולים לכאורה, היא מעט יותר מורכבת. לדוגמה, במקרה של פרימטר 81, לאחר סבב הגיוס האחרון של החברה, שנערך ביוני 2022, שווי השוק המוערך שלה עמד על כמיליארד דולר. צ'ק פוינט רכשה אותה במחצית מסכום זה.

לדברי של מומחים בתחום, ירידה מספרית זו משקפת בין היתר תיקון וולואציות (הערכות שווי, מ"ו) ארוך טווח שהשוק עובר כעת. "אנחנו רואים כעת שלוש תופעות שמתרחשות במקביל בהיבט הזה", אומר פאבל גורביץ', מנהל הפעילות הישראלית של אקמאיי. "ישנן רכישות, אבל גם התאמה של ערכי השווי של החברות ושינוי בהתנהלות השוק", הוא מוסיף. לדבריו, אחת הסיבות לריבוי הרכישות שהתבצעו לאחרונה היא שקיים "מצב שבו חברות מתקשות לגייס בוולאציות האחרונות שלהן, ולכן הן מעדיפות למכור".

לדידו, השוק הנגלה לפנינו בתקופה זו הוא "שוק של קונים ולא שוק של מוכרים. עסקאות נעשות למרות שלפעמים הן בשווי נמוך יותר ממה שאולי היה מצופה בעבר. לדעתי, אנחנו נמשיך לראות רכישות, ונראה סכומים שמתאימים לשוק הנוכחי, אבל אולי לא מתאימים לצורת ההשקעות ולוולואציות המנופחות של השנים האחרונות".

"המשקיעים מתקבצים סביב החברות הכי טובות"

"לכאורה מדברים על משבר בתקופה הנוכחית אבל צריך להבין, נקודת ההשוואה שלנו זה לא מה שהיה בתעשייה בשנת 2021", מסביר לגלובס נדב לב, מנהל הטכנולוגיות הראשי בקרן YL ventures. "מה שהיה בשנים האלו זה היה המצב החריג ולא הנורמה. היה ניפוח של וולואציות, ועכשיו הבועה מתפוצצת ויש תיקון בשוק", הוא מוסיף. לדבריו, אם מסתכלים על מספרים, המחצית הראשונה של 2023, רואים שגיוסי הסיד (גיוס לחברה בתחילת דרכה, מ"ו) היו מועטים. אבל אם מסתכלים רק על הרבעון השלישי של שנת 2023, ברבעון השלישי היו יותר גיוסי סיד מכל המחצית הראשונה של השנה".

ואכן, אם מסתכלים על סבבי השקעות הסיד בחודש האחרון בלבד, מספר הגיוסים גבוה ממספר הגיוסים בשלבים המתקדמים. לראייה, כתשע חברות גייסו בסבבי הגיוס הראשונים בחיי החברה: סבבי סיד ובסבבי A, זאת במבט על חברות שפועלות בתחום התוכנה בלבד, לעומת חמש חברות שהצליחו לגייס מסבב C ומעלה, כך לפי ה־IVC.

אמנם ישנן מספר חברות שמצליחות לגייס בסכומים משמעותיים בסבבים המאוחרים, אך לכאורה דבר זה מאפיין חברות מעטות שנחשבות לחזקות בתחומן, כמו קייטו נטוורקס שגייסה לאחרונה 238 מיליון דולר, זאת לפי שווי שוק של 3 מיליארד דולר, והיי בוב שגייסה לאחרונה 150 מיליון דולר, זאת לפי שווי שוק של 2.7 מיליארד דולר.

"השאלה היא מה קורה מלמטה, איפה היסודות?"

"עלינו לשאול אם אנחנו ממשיכים לבסס ולחזק את התעשייה המקומית מן היסודות או רק למכור מלמעלה את הדובדבנים שנמצאים מעל הקצפת?", אומר לגלובס משקיע ותיק. "אנחנו רואים שהמשקיעים מתקבצים סביב החברות הכי טובות כמו קייטו נטוורקס והיי־בוב ושמוכרים את החברות שהן 'בסדר', אבל השאלה היא מה קורה מלמטה, איפה היסודות? ברגע שנראה השקעות רבות יותר בסבבים מתקדמים, וכמו כן נראה שהקרנות האמריקאיות חוזרות להשקיע גם בסבבי הסיד, אז אפשר יהיה להגיד שהמשבר מאחורינו".