ברית ההגנה הסעודית עם ארה"ב מתקרבת, הפלסטינים עשויים למצוא עצמם בצד

על פי סוכנות הידיעות רויטרס, ממשל ביידן כבר מכין את המתווה הבחרייני כתוכנית גיבוי לברית הגנה במתווה האסיאתי במסגרת הסכם הנורמליזציה עם ישראל • מוחמד בן סלמאן מוכן להתיישר לחוק האמריקאי בנוגע לתוכנית הגרעין • ערב הסעודית תקבל מעמד של בת ברית, בדומה לישראל

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal
נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: ap, Leon Neal

ערב הסעודית עשויה לקבל במסגרת הסכם הנורמליזציה עם ישראל ברית הגנה עם ארה"ב במתווה הקיים עם מדינות אסיה, אך אם הקונגרס יסרב לאשר זאת - וושינגטון צפויה לספק לריאד הסכם הגנה במתווה הקיים עם בחריין. כך עולה מדיווח היום (ו') של סוכנות הידיעות רויטרס.

תנאי ההסכם הקיימים עם בחריין, שם נמצא בסיס הצי החמישי, לא דורש אישור קונגרס. על כן, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יכול לקדם אותו, במידת הצורך, על דעת עצמו. בד בבד, ערב הסעודית, כך לפי הדיווח, עשויה לקבל מעמד של בת ברית שאינה חברת נאט"ו - מעמד שממנו נהנית כיום ישראל.

מן הזווית הישראלית, בירושלים ישמחו לשמוע כי שלושה מקורות באזור שמעורים בפרטים סיפרו לרויטרס כי הפלסטינים אמנם ייהנו מהקלות מצד ישראל, אבל בדומה להסכמי אברהם לא ייהנו ממדינה. "אם הפלסטינים יתנגדו לנורמליזציה, הממלכה תמשיך בדרכה", אמר אחד המקורות לרויטרס. "ערב הסעודית תומכת בשלום עם הפלסטינים, אבל הפעם היא דואגת לערב הסעודית".

במסגרת דרישותיה של ריאד מוושינגטון עבור נורמליזציה עם ישראל נמנות, לצד סוגיית ברית ההגנה, גם תוכנית גרעין אזרחית ורכישת מטוסי F-35. בדיווח ברויטרס מצויין כי מוחמד בן סלמאן מוכן להתפשר בתוכניותיו לפיתוח יכולות גרעיניות אזרחיות. אחד המקורות סיפר כי ערב הסעודית מוכנה לחתום על סעיף 123 של חוק האנרגיה האטומית האמריקאי, שקובע מסגרת ברורה לשיתוף הפעולה הגרעיני עם ארה"ב.

הן תוכנית הגרעין הסעודית והן שאלת מכירת מטוסי F-35 לריאד צפויות להוות גורמים מרכזיים להתנגדות להסכם הנורמליזציה בין ישראל לבין ערב הסעודית ברגעי האמת, בירושלים ובוושינגטון כאחד. זו כנראה הסיבה שבגינה בחר לפני כשבוע וחצי נסיך הכתר הסעודי להתראיין ברשת "פוקס" האמריקאית, ואף להכריז כי "בכל יום שעובר" ההסכם עם ישראל הולך ומתקרב.