ארה"ב | שאלות ותשובות

סכנת ההשבתה הגדולה: ארה״ב בדרך לכאוס. איך תושפע הכלכלה?

מספר מחוקקים סיכלו ברגע האחרון פשרה ואם עד היום בחצות לא יושג הסכם יושבתו כל השירותים הממשלתיים. מתי התרחש אירוע דומה ומה ההשלכות? • גלובס עושה סדר

בניין הקפיטול בוושינגטון, ארה''ב / צילום: Reuters, Leah Millis
בניין הקפיטול בוושינגטון, ארה''ב / צילום: Reuters, Leah Millis

לקונגרס האמריקאי יש זמן עד היום (ש') בחצות (שעון וושינגטון) להעביר את חוק התקציב, אחרת תיכנס ארה"ב להשבתה של הממשל.

ברקע: מחוקקים רפובליקנים שדורשים קיצוצי תקציב דרמטיים ומתנגדים בחלקם לסיוע לאוקראינה. אותם מחוקקים סיכלו הצעה של הרגע האחרון שהייתה מאפשרת לממן את הממשל במשך חודש אחד נוסף, כדי להעניק זמן רב יותר למשא ומתן על תקציב קבוע.

יואב קרני, פרשנות | בארה"ב שברו את הכלים, בישראל נתניהו לגלג: בחזרה לדרמה של 2008
פרויקט מיוחד | 15 שנה למשבר הכלכלי של 2008. מה השתנה מאז?

מה המשמעות בפועל של השבתת הממשל?

המשמעות היא צמצום של כל השירותים הממשלתיים למינימום. עובדי ממשל רבים ייצאו לחופשה ללא תשלום, סוכנויות פדרליות שאינן עוסקות בפעילויות חירום יצמצמו את פעילותן וכדומה. בבית הלבן כבר החלו להיערך להשבתה הצפויה, לנוכח הסיכוי הקלוש שיושגו בקונגרס הסכמות במרוץ נגד השעון.

מה ההשלכות הכלכליות של השבתה כזו?

ה-"וול סטריט ג'ורנל" דימה את התרחיש המסתמן לכך שהבנק הפדרלי נדרש לנווט את מדיניות הריבית עם כיסוי עיניים, זאת מכיוון שהשבתה עלולה לעצור פרסום של נתונים מרכזיים כמו דו"ח התעסוקה ונתוני אינפלציה, שהם בעלי חשיבות מכרעת עבור מקבלי החלטות ומשקיעים.

מתי התרחש אירוע דומה בעבר ואיך הוא הסתיים?

הפעם האחרונה, שגם הייתה הארוכה ביותר, אירעה ב-2018, על רקע סירובו של דונלד טראמפ לחתום על הצעת חוק התקציב, מפני שלא כלול בו מימון בסך חמישה מיליארד דולר להקמת חומה לאורך הגבול בין מקסיקו לארה"ב. טראמפ התקפל לבסוף, אך דוחות אמריקאיים קבעו כי השבתה זו שארכה 34 ימים עלתה לאמריקאים 11 מיליארד דולר, בעיקר כתוצאה מאי־עבודה של פקידי ממשל ועיכוב בפעולות הממשלה.