גרעין, ברית הגנה, F-35 ומפץ פלסטיני: משמעות הנורמליזציה עם הסעודים

לקראת אפשרות של הסכם נורמליזציה בין ישראל וערב הסעודית, ועל רקע הדיווח שהסכם כזה עשוי לכלול ברית הגנה בין ארה"ב לסעודים, גלובס עושה סדר בארבע הנקודות העיקריות בהסכם, וממפה את ההשפעות הפוטנציאליות שלהן על האזור

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד / צילום: Reuters, Mandel Ngan
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן ונסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאד / צילום: Reuters, Mandel Ngan

מנהיגי האזור, ואף העולם כולו, נושאים את עיניהם אל הנורמליזציה שמתקרבת "מדי יום" בין ישראל וערב הסעודית, כפי שהגדיר זאת נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן. בניגוד להסכמי אברהם, שאותם הגדיר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתור "שלום תמורת שלום", במקרה של הסעודים זה לא יהיה כך.

ברית ההגנה הסעודית עם ארה"ב מתקרבת, הפלסטינים עשויים למצוא עצמם בצד
עסקת היצוא הביטחוני הגדולה ביותר של ישראל יוצאת לדרך: גלנט חתם עם עמיתו הגרמני

ביום שישי האחרון דווח ברויטרס כי ערב הסעודית עשויה לקבל במסגרת הסכם הנורמליזציה עם ישראל ברית הגנה עם ארה"ב, במתווה הקיים עם מדינות אסיה, אך אם הקונגרס יסרב - וושינגטון צפויה לספק לריאד הסכם הגנה במתווה הקיים עם בחריין.

בד בבד, שלושה מקורות באזור סיפרו לרויטרס כי הפלסטינים ייהנו מהקלות מצד ישראל, אבל בדומה להסכמי אברהם - לא ייהנו ממדינה.

אלו אינן הדרישות היחידות של ריאד - מארה"ב ומישראל. גלובס עושה סדר, ומציג את ארבעת הנדבכים המרכזיים של מתווה הנורמליזציה המסתמן: תוכנית הגרעין האזרחית, ברית ההגנה, הפלסטינים ומטוסי 35-F - על יתרונותיהם וחסרונותיהם.

1 תוכנית הגרעין

ערב הסעודית מעוניינת בתוכנית גרעין למטרות אזרחיות, כולל יכולות העשרת אורניום על אדמת הממלכה. במקרה של ריאד, היא זקוקה ליכולות גרעין אזרחיות עבור ייצור חשמל פחות מזהם.

יתרונות - ערב הסעודית מייצרת כ-99.3% מהחשמל שלה מדלקי מאובנים, כאשר לפחות לפי יעדיה הרשמיים היא מעוניינת להגיע לאפס פליטות פחמן נטו ב-2060. אנרגיה גרעינית עשויה להועיל מאוד לערב הסעודית בהפחתת פליטות פחמן משמעותית, ועבור מטרה זו די לריאד בהעשרת אורניום לשיעורים נמוכים של 3%-5%.

ברור לכל שהסעודים לא יוותרו על תוכנית גרעין אזרחית. על כן, אם האמריקאים לא יספקו להם את היכולות, אזי הם יילכו לידידה מוכרת, היריבה הגדולה של ממשל ביידן - סין. לבייג'ינג, שכבר הקימה ומפעילה תשתיות בערב הסעודית, יש היכולות לתת את המענה בנושא. אי לכך, הנורמליזציה עם ישראל היא האפשרות האחרונה, כנראה, של וושינגטון, למניעת הקמת תחנות כוח גרעיניות סיניות בלב הממלכה.

חסרונות - מוחמד בן סלמאן רכש את תדמיתו הבעייתית בעקבות רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני חמש שנים. בעקבות כך, ישנו חשש כי ינצל ידע גרעיני כדי להעשיר אורניום לרמות גבוהות, כשהקצה הגבוה הוא כ-90% שמספיקים לראש קרב גרעיני.

לפי מכון סטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), ישראל מחזיקה 90 ראשי קרב גרעיניים. אם זה נכון, היא עלולה לאבד עליונות אזורית. זאת ועוד, בראיון ל"פוקס" אמר נסיך הכתר, כי "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם לערב הסעודית צריך להיות".

בה בעת, תוכנית גרעין אזרחית של ערב הסעודית עשויה להוביל לשאיפות גרעיניות של מדינות נוספות באזור, ולהופעת תחנות כוח מתוצרת סין במדינות אחרות באזור.

2 ברית הגנה

ברית הגנה מבטיחה כי אם בת-ברית של ארה"ב תותקף, וושינגטון תיחלץ מיד לעזרתה - כפי שקורה בבריתות שלה עם עם מדינות כמו יפן וקוריאה הדרומית. עם זאת, לארה"ב אין ברית הגנה מהדרג הגבוה ביותר עם מדינה מזרח תיכונית. מן הצד של ערב הסעודית, בממלכה מבינים את ההשלכות של נורמליזציה עם ישראל על איראן, וחוששים כי זו תתקוף אותם בתגובה.

יתרונות - אין ספק שריאד אינה רואה בישראל גורם מאיים. הסעודים רוצים את ברית ההגנה עם ארה"ב בגלל מי שהם רואים בה את הסכנה הגדולה: איראן - המדינה השיעית, שב-2019 הענישה את ממשל טראמפ באמצעות תקיפה על מתקני חברת הנפט הסעודית הלאומית, עראמקו.

"האויב של האויב שלי הוא החבר שלי" היא אמירה רלוונטית בעיסוק של המאבק הישראלי בבלימת איראן. אי לכך, אם תהיה ברית הגנה הדדית ברמה הגבוהה, וריאד תפעיל אותה בעקבות מתקפה איראנית - הם יעשו לישראל את העבודה בהכנסת האמריקאים ללחימה ישירה עם איראן.

חסרונות - בריתות ההגנה האמריקאיות הן מגוונות, ובצל הסלידה של חברי קונגרס לא מעטים מנסיך הכתר, ייתכן כי הם יסרבו בתוקף לאשר ברית ברמה של סעיף 5 בברית נאט"ו, שפוסק כי אם אחת מהחברות מותקפת - כלל החברות מחויבות להיחלץ לעזרתה.

3 הפלסטינים

ברמאללה מבינים, כי אם הסכמי אברהם היוו מומנטום חיובי מבחינת ישראל, שכלל את איחוד האמירויות, בחריין, סודאן ומרוקו, נורמליזציה ישראלית-סעודית תהווה מפץ ממש.

מפץ כזה יכלול גל של נורמליזציות, שנובע מכך שהצעד מגיע משומרת המקומות הקדושים לאסלאם וממנהיגת העולם הסוני. לכן, אבו מאזן מעוניין להפיק ממהלך כזה כמה שיותר, כולל חידוש הסיוע הכלכלי הסעודי לרמאללה.

יתרונות - בניגוד לעבר, שלא ממש היה מי שיערוב למהלכים מדיניים עם הפלסטינים, לערב הסעודית יש יכולות כלכליות כאלה, שמנופי לחץ שמהווים "כסף קטן" עבורה צפויים להיות משמעותיים מאוד עבור רמאללה. במצב שבו הרשות הפלסטינית לא תוכיח את שליטתה בשטחים, ערב הסעודית תתפוס ביהודה ושומרון את התפקיד שמחזיקה קטאר ברצועת עזה: משליטת הסדר, באמצעות מענקים כספיים.

חסרונות - במסגרת הנורמליזציה, הסעודים דורשים צעדים משמעותיים מצד נתניהו, שברור כי יספוג עליהם ביקורת ואף התנגדות מחברי ממשלתו. צעדים אלו עשויים לכלול התחייבות ישראלית רשמית להקמת מדינה פלסטינית. יתרה מכך, ריאד צפויה לדרוש הקפאות בנייה ואף העברת שטחי C (שליטה ביטחונית ואזרחית ישראלית) לשטחי A (שליטה אזרחית וביטחונית פלסטינית).

4 מטוסי F-35

F-35 הם מטוסי חמקן מהמתקדמים בעולם, שמייצרת לוקהיד מרטין, ומדינת ישראל היא היחידה באזור שמחזיקה בהם. ערב הסעודית מעוניינת לחזק את חיל האוויר שלה במטוסים אלו.

יתרונות - איראן פיתחה לאורך שנים את תוכנית הטילים שלה, אבל חיל האוויר האיראני הוא מהמיושנים ביותר. לכן, היא שואפת לרכוש מטוסי סוחוי 35 מרוסיה.

מצב שבו לישראל ולערב הסעודית כאחת יהיו מטוסי F-35 יוביל לעליונות אווירית רחבה וכמותית מול חיל האוויר האיראני.

בפן הכלכלי, למכירת מטוסי F-35 יש גם השפעה על התעשיות הביטחוניות הפורחות של ישראל. אלביט מעורבת ב-F-35 מעצם היותה מייצרת הצג והקסדות למטוסים.

חסרונות - ארה"ב נמצאת בתנופת מכירות של מטוסי F-35 למדינות אירופה, אך במזרח התיכון דואגת וושינגטון לשמירת העליונות האווירית של ישראל. ברגע שערב הסעודית תזכה במטוסים שכאלו, ישראל תאבד את העליונות האווירית האזורית.