התחזיות להמשך הצמיחה בארה"ב נעלמות, והחשש ממיתון שוב מרים ראש

תשואות האג"ח בארה"ב מזנקות ומעלות את ההסתברות לכך שהמשק האמריקאי בדרכו להאטה, או אף מיתון • גם לממשל האמריקאי יש חלק מהותי בסנטימנט השלילי בשווקים • מזרחי טפחות: המדיניות הפיסקלית בארה"ב אינה בת קיימא

החשש ממיתון שוב מרים ראש / צילום: Shutterstock
החשש ממיתון שוב מרים ראש / צילום: Shutterstock

בארה"ב מצפים עדיין ששנת 2023 תסתיים בקול תרועה רמה. האינפלציה ממשיכה לרדת והתחזיות ממשיכות להצביע על כך שהצמיחה היא חיובית גם השנה וגם לתוך 2024. זאת בניגוד לתחזיות מתחילת השנה לפיהן אמריקה עלולה להידרדר למיתון.

ניתוח | העלייה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב מבהילה את המשקיעים בבורסות 
ראיון |היזם שמבטיח לפתור את בעיית האמון בקריפטו: "זה יהיה המיינסטרים" 

לנוכח עליות ריבית מצטברות של כ־5.25% בשנה וחצי האחרונות, הכלכלה האמריקאית "ניצחה" עד כה את התחזיות השחורות, עם ירידה מתמשכת באינפלציה (שהגיעה לשיא בתחילת השנה עם קצב שנתי של יותר מ־9%). אותן תחזיות הצביעו על מיתון מתקרב ועלייה משמעותית ברמת האבטלה, אך המשק הוכיח אחרת, עם רמת אבטלה נמוכה, שוק תעסוקה הדוק וצמיחה חיובית, שעמדה על 2.4% (קצב שנתי) ברבעון השני.

אלא שהנתונים המגיעים לאחרונה מארה"ב, בעיקר משוקי המניות שנצבעים באדום, תוך זינוק בתשואות האג"ח הממשלתיות והתחזקות הדולר בעולם, עלולים להדאיג. הם מעיבים על הסנטימנט החיובי בכלכלה האמריקאית וגורמים למשקיעים לחשוש מירידות נוספות, לאחר שבעה חודשים חזקים במיוחד בשווקים.

אך זה לא החשש היחידי. הצמיחה בארה"ב המשיכה להיות איתנה עד כה, למרות עליות הריבית התכופות, בזכות צריכה פרטית חזקה, אשר עלולה להיפגע בהמשך, אם המשק יגלוש בסופו של דבר למיתון.

הכלכלנים השונים חלוקים בדבר האפשרות למיתון מתקרב, כשנראה שיש תחזיות ניציות יותר לצד כאלו הצופות המשך צמיחה איתנה בארה"ב. כשהעתיד לוט בערפל רק המעשים של בכירי הכלכלה האמריקאית ילמדו על העתיד.

תמונת המצב בכלכלת ארה"ב

3.80% שיעור אבטלה

5.5% ריבית הפד (טווח עליון)

3.7% אינפלציה (CPI)

2.4% שיעור צמיחה (רבעון שני)

2.1% צפי צמיחה (פד)

4.8% תשואת אג"ח ממשלתית ל־10 שנים

השיאים באג"ח שליליים לשאר השוק

אחד הגורמים המרכזיים לסברות בשוק כי מיתון ממשמש ובא הוא היפוך עקום התשואות - היחס בין תשואות איגרות החוב בטווחי הזמן השונים. התהפכותו מצביעה על כך שהתשואה ל־10 שנים נמוכה יותר מזו האג"ח לשנתיים, לנוכח האי ודאות השוררת בשווקים לגבי עתיד הכלכלה בטווח הקצר.

התהפכות זו, שב־2023 הגיעה לשיא בהפרש בין התשואות, כשהיא שוברת שיא קודם שהתרחש ב-1981, אשר במסגרתה התשואה לטווח הארוך נמוכה יותר, מלמדת כי בשוק סוברים שקיים סיכון גבוה יותר לכלכלה בטווח הקצר, ולכן המחיר של האג"ח יורד והתשואה עולה.

מעבר לעקום התשואות עצמו, עליית התשואות באג"ח תורמת לסנטימנט השלילי בוול סטריט: כשתשואת האג"ח ל־10 שנים הגיעה לשיא של מעל 16 שנים, ברמה של 4.8%, ההשלכות של הנסיקה החדה מורגשות בשוק המניות ותורמות לחשש מירידה בצמיחה.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, אומר בשיחה עם גלובס כי "תשואות האג"ח עלו בחדות בעיקר בשל נתונים כלכליים טובים, הצמיחה הייתה חזקה בשל הצריכה הפרטית בארה"ב, ושוק התעסוקה לא התרווח". בשל כך, שפריר מעריך כי הפדרל ריזרב (פד) התבטא בניציות לגבי ירידה קרובה של הריבית, והשווקים מבינים כי היא תיוותר ברמה גבוהה לאורך זמן.

בוול סטריט ג'ורנל ציינו כי העליות החדות בתשואת האג"ח בתקופה האחרונה, בשילוב העלות הגבוהה של נטילת הלוואות - לנוכח רמת הריבית במשק, מגבירים החשש שהכלכלה האמריקאית עלולה להאט.

שפריר מדגיש כי עליית תשואות האג"ח הממשלתיות יחד עם חולשת הבורסות והמצב הכלכלי הרעוע בעולם, מעלים חשש כי ארה"ב לא תצליח לשמור על מצבה החיובי לאורך זמן והכלכלה תיחלש.

הוא מפנה לאמירות הניציות של הפד מהעת האחרונה, לפיהן הריבית צפויה להישאר ברמתה הגבוהה לזמן ארוך יותר מן הצפוי, וכי ייתכן שתעלה פעם נוספת. הצפי לריבית גבוהה יותר תרם להבנה בשווקים שאג"ח בריבית גבוהה יותר צפויות להגיע בעתיד הקרוב, ובהתאם למכירת האג"ח בשוק המשני, מה שהוביל לירידת מחירים באיגרות ועליית התשואה.

עליית התשואות קשורה בקשר ישיר לירידה בצריכה הפרטית. שפריר מדגיש ש"עליית התשואות קשורה להלוואה שנותנים הבנקים לעסקים הקטנים ולאזרחים, שכן היכולת שלהם ללוות תקטן בשל העלייה בתשואות, ותתרחש האטה בצריכה הפרטית שתדלקה עד כה את הכלכלה האמריקאית". לשאלת גלובס, שפריר אומר כי מיתון בארה"ב לקראת סוף השנה או בתחילת השנה הבאה הוא בהחלט ייתכן.

התשואות הגבוהות משפיעות על נדבך נוסף - המטבע האמריקאי. כך הדולר מוסיף ומתחזק אל מול סל המטבעות בעולם. כשהאג"ח הסולידיות הופכות ליותר ויותר אטרקטיביות עבור המשקיעים הגלובליים, הם קונים בדולרים את האג"ח האמריקאית ומעלים את שווי המטבע. זאת בניגוד למטבעות אחרים בעולם, הנחלשים לעומת הדולר. כאשר הכלכלות המרכזיות באירופה ובמזרח אסיה מדשדשות, ייסוף הדולר מעלה את הסבירות לפגיעה בכלכלות בעולם ולהתחזקות הסיכוי למיתון גלובלי.

הממשל גם אשם במתרחש בשוק

בשבוע האחרון הממשל בארה"ב כמעט הגיע להשבתה מוחלטת לאור חוסר הסכמה בין הרפובליקנים לדמוקרטים בבתי הקונגרס. השבתה כזו יכולה להביא לירידה חזקה בצמיחה בתוצר, כך צופים הכלכלנים בבלומברג. לפי ניתוח שלהם, כל שבוע שבו תהיה השבתה של הממשל יכול לחתוך 0.2% בתוצר. הכלכלנים אומרים כי התרחיש הבסיסי שלהם הוא שארה"ב תיכנס למיתון.

אך המשברים הפנימיים הם לא הצרה היחידה הנובעת מהממשל בארה"ב, נראה כי גם הפעילות הפיסקלית מהווה מוקש לצמיחה: יוני פנינג אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, אומר בשיחה עם גלובס כי "המצב הנוכחי בו מצויה ארה"ב מלמד כי המשקיעים מערערים על אמינותה של הפעילות הממשלתית שם.

פנינג מדגיש כי הפעילות המרחיבה של הממשל בארה"ב לא יכולה להתקיים לאורך זמן בסביבה הכלכלית הנוכחית. "יש השלכות להוצאות הכספים של הממשל בשנה וחצי האחרונות, הם הגדילו את ההוצאות מאוד במטרה להחזיר מפעלים לארה"ב. המצב אינו בר קיימא, כאשר מנגד המדיניות של הבנק המרכזי בארה"ב היא לצמצמם מוניטרית".

ההשפעה הממשלתית אינה עניין חתום וגמור, ובמידה שההשבתה לא תתרחש והמדיניות הפיסקלית תצטמצם, ההשפעה על הכלכלה תמותן. פנינג מדגיש כי מרווח התמרון של הממשל בארה"ב הוא רחב והוא עדיין יכול למנוע השלכות שליליות על הכלכלה.