בכיר במכון למחקרי ביטחון: "חמאס תיכנן זאת זמן רב, עקפו אותנו בסיבוב"

חמאס פתח הבוקר במתקפת פתע על הדרום וגוש דן, שכוללת ירי רקטות מרובה וחדירות מחבלים • למה חמאס תקף דווקא עכשיו ואיפה היה המודיעין הישראלי? • תא"ל (מיל') ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, עונה

לוחם אש מנסה לכבות שרפה מפגיעה ישירה באשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen
לוחם אש מנסה לכבות שרפה מפגיעה ישירה באשקלון / צילום: Reuters, Amir Cohen

מדינת ישראל קמה הבוקר (ש') לתדהמה גדולה, לקולות אזעקות רבות בשטחים נרחבים ברחבי המדינה, ובדרום - חדירת מחבלים רבים ליישובים בעוטף עזה. השאלות הן רבות, חלקן עדיין נטולות תשובות, אבל על חלקן ענה תא"ל (מיל') ד"ר מאיר אלרן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי שמשמש כראש קבוצת התכניות לחקר הזירה הישראלית בהקשר לביטחון הלאומי. אלרן שימש בתפקידים בכירים בצה"ל, כשתפקידו האחרון היה סגן ראש אמ"ן (בין השנים 1989-1987).

מתקפת פתע על ישראל: אלו הנחיות פיקוד העורף שצריך להכיר 
בעולם מסקרים את מתקפת הפתע: "ישראל במצב מלחמה" 

למה חמאס תוקף דווקא עכשיו?

"חמאס מזהים את חולשת ישראל והמבוכה, ועושים מעשה שאני לא חשבתי שיקרה", אומר לגלובס תא"ל (מיל') אלרן. "לא חשבתי שזה יקרה, בעיקר בשל המורכבות והאתגרים שהם שמו את כל הקלפים. אם זה יישאר בזירת חמאס זו תהיה טעות חמורה מצידם, הם מכוונים לגרירת גורמים אחרים. אם גורמים אחרים ייכנסו - זה יהיה מצב חמור מאין כמוהו".

בנוגע לעיתוי, תא"ל (מיל') אלרן שהוא קשור למלחמת יום הכיפורים. "חמאס עוסקים במלחמה על התודעה. מעבר לכך, מה שחשוב להרגע הוא לשמור על החיים והתושבים. לקוות שזה לא יתפתח, ולתת לצה"ל לעשות את העבודה".

איפה היה המודיעין הישראלי?

"המודיעין היה צריך להכיר. ברור לחלוטין שהייתה הסתרה ממדרגה ראשונה מצידם. הם נערכו לזה במשך זמן רב והיה תרגיל במתווה דומה". תא"ל (מיל') אלרן מגדיר את השאלה על המודיעין בתור נוקבת ונכונה. "צה"ל בנה מכשול אדיר ב-8 מיליארד שקל עם אמצעים נוספים. אין שום ספק שהייתה כאן הבנה שאנחנו מסודרים, היינו מודאגים מהרקטות בצדק. עכשיו מבינים שהם עקפו בסיבוב. זה אומר משהו על צה"ל, מדינת ישראל, זה חמור מאוד ועצוב מאוד שאנחנו צריכים לחיות בזירה שכל התרחישים אפשריים".

למה ניתחו את המצב לכך "שלחמאס אין אינטרס"?

"זו טעות בהבנת האויב. מה טעות? שגיאה חמורה אסטרטגית בהבנת האויב, במניעים שלו, בתזמון שלו, בהבאת הכוחות שלו, ובמאבקי כוחות".

תא"ל (מיל') אלרן מציין כי הפירוש לא היה רק של צה"ל או המודיעין, אלא כולם אימצו את הנראטיב. "עכשיו ניתן להבין שהם חשבו אחרת, תכננו אחרת וגם השקט היחסי בימים ובחודשים האחרונים היה חלק מתכנון אסטרטגי. ההסבר היחידי על המשמעות המאיימת של אי ההבנה קשור למין האנושי, שמחפש לעצמו סדר והיגיון. לא תמיד הסדר וההיגיון תופס בנוגע לאויב כמו שידענו תמיד. אויב נחרץ לחלוטין, לא מתפשר, מביט למטרה ורוצה לפגוע כמה שיותר קשה בחיים שלנו".

איך צה"ל צפוי להגיב?

"הבעיה העיקרית היא על איזה סוג של אירוע מדברים? באירוע חמאסי, אני חושב שצה"ל, המשטרה, מג"ב ויתר הכוחות יידעו לטפל בזמן לא ארוך. ברור שצה"ל יגיב קשות מאוד, אבל היכולת של חמאס ברצועה יותר גדולה ממה שראינו. המספרים שהם שיגרו הם כאלו שלא הכרנו. גם אם זה יסתכם בעזה, זה ייקח זמן - יש שם אתגר נמשך. הסכנה האסטרטגית היא הרחבת הזירות, ובפרט חיזבאללה. זו הסיבה שצה"ל נערך למלחמה כוללת, ולא רק בחזית אחת. זו הדאגה הגדולה ביותר, אף שאני סמוך ובטוח שנתגבר על האתגר. זה עלול להיות להיות ארוך, ממושך".