דיווחים מזועזעים בתקשורת הזרה: "חמאס חטף עשרות ישראלים לעזה"

מתקפת הפתע של חמאס על ישראל זינקה הבוקר לראש הכותרות של כלי התקשורת הבינלאומיים • כלי תקשורת רבים באירופה ובארה"ב ציפו לתגובה ישראלית מסיבית, ואמרו כי יום הלחימה היום עשוי להתברר כנקודת מפנה

חמושים פלסטינים נוסעים ברכב צבאי ישראלי שנתפס על ידי חמושים שחדרו לאזורים בדרום ישראל / צילום: Reuters, Ahmed Zakot
חמושים פלסטינים נוסעים ברכב צבאי ישראלי שנתפס על ידי חמושים שחדרו לאזורים בדרום ישראל / צילום: Reuters, Ahmed Zakot

התקיפה הנרחבת הבוקר על ישראל מכיוון רצועת עזה - שכללה שיגור מאות רקטות, חדירה של עשרות טרוריסטים בכלי רכב, באמצעי תעופה וניסיונות חדירה נוספים - עומדת מהבוקר בראש הכותרות של כלי התקשורת הבינלאומיים. "ישראל נמצאת במלחמה" מכריזות גם כעת כותרות רבות בכלי התקשורת הבינלאומיים - מה"ניו יורק טיימס" ועד ל"שפיגל" הגרמני.

אלו הנחיות פיקוד העורף שצריך להכיר
בכיר במכון למחקרי ביטחון: "חמאס תיכנן זאת זמן רב, עקפו אותנו בסיבוב" 
מנהיגים בעולם מגנים ומצהירים: "לישראל יש הזכות המלאה להגן על עצמה" 

התקפת הפתע של החמאס הבוקר, שמוסגרה בתחילה כ"מתקפת רקטות" על ישראל, השתלטה על סדר היום הבינלאומי. דיווחים על חילופי האש במוקדים הרבים בדרום התחלפו בתמונות של הנעשה באזור, בהכרזת הכוננות למלחמה של צה"ל ובהכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר מכן כי ישראל נמצאת במצב "מלחמה". ההערכות הראשוניות לגבי מספר ההרוגים, כ-40 עד לשעות הצהריים, ויותר מ-500 פצועים התפרסמו ברחבי העולם.

בשעות האחרונות, עם זאת, סיפור החטופים הישראלים לעזה הולך ומשתלט על דיווחי התקשורת. בכלי תקשורת באירופה פורסמו תמונות המציגות אזרחים ישראלים, כולל נשים, תינוקות, קשישים ועוד כשהם "נלקחים בשבי" על ידי טרוריסטים של חמאס. מקור התמונות הוא ככל הנראה ברצועת עזה, ומהרשתות החברתיות. חמאס מתפאר בשעות האחרונות בנושא, ודובר של חמאס אמר ל"אל ג'זירה" כי לטענתו לארגון יש "מספר גדול של שבויים ישראלים". "חמאס מציג וידיאו של שבויים ישראלים", נכתב בכותרת הראשית של ה"שפיגל" הערב. רשת "רויטרס" דיווחה גם היא כי סרטוני וידיאו מתעדים טרוריסטים של חמאס שולפים חיילים ישראלים מטנק. גם צילומים בסוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) מתעדים לקיחת חטופים, כולל אשה מבוגרת, לתוך הרצועה. "אפילו ילדים נחטפו", כתב הערב העיתון הגרמני "טאגסשפיגל".

התמונות המזעזעות הובילו לתגובות חריפות במיוחד מצד גורמים בינלאומיים. ראשי האיחוד האירופי, מנשיאת הנציבות ועד לראשת הפרלמנט האירופי, גינו את הנעשה "מחריד" ו"מזעזע" ואמרו כי האיחוד האירופי "עומד בסולידריות מלאה לצדה של ישראל". גם שרת החוץ הגרמנית הצטרפה לגינויים, ויחד עם הקנצלר הגרמני אולף שולץ דיברה על "זכותה המלאה של ישראל להגן על עצמה". שר החוץ הבריטי כתב בערב, בהודעה חריגה מבחינה דיפלומטית: "חמאס אינו 'לוחמים', חמאס אינו 'קיצונים', חמאס הוא טרוריסטים. אין מלים אחרות לתאר את הברוטליות של שיגורי הרקטות ואת התקפות הטרור נגד אזרחים".

כלי תקשורת רבים באירופה ובארה"ב ציפו לתגובה ישראלית מסיבית, ואמרו כי יום הלחימה היום עשוי להתברר כנקודת מפנה. "הפתעה מכמה חזיתות על ישראל על ידי חמאס ככל הנראה תוביל למבצע צבאי מסיבי נגד עזה, ואך להיות בעלת השלכות מעבר למזרח התיכון", נכתב בסוכנות. גם ב"פייננשייל טיימס" דיווחו בהרחבה היום על מתקפת הטרור המשולבת על אזרחים ישראלים מרצועת עזה.

בשלב זה, נראה כי רוב תנועת מטוסים מישראל וממנה מתנהלת כרגיל. אתר נמל התעופה בן גוריון הציג במהלך היום נחיתות והמראות שהתנהלו כמתוכנן. חברת "לופטהנזה" הודיעה כי היא מבטלת את הטיסות ליום שבת "בשל המצב הביטחוני", מלבד טיסה לפרנקפורט. החברה תבחן את המצב בהמשך השבוע. חברות אחרות לא הודיעו נכון לעכשיו על ביטולים.

בברלין המשטרה המקומית הגבירה את השמירה על מוסדות יהודיים, ושיגרה כוחות שיטור רבים יותר לרחובות, לפי הדיווחים בתקשורת המקומית. ברובע נויקלן, שבו מהגרים רבים מהמזרח התיכון, התפרסם תיעוד של פעיל פלשתיני החוגג את ההתקפה בחלוקת ממתקים. התיעוד עורר סערה בברלין וקריאות להוציא את הארגון הקיצוני "סמידון", שאירגן בעבר מפגני תמיכה בפלשתינאים, אל מחוץ לחוק.