איבד אנרגיה: למה מדד ת"א נפט וגז צלל במסחר?

למרות שמדובר באחד המדדים שכיכבו עד לפרוץ המלחמה בבורסה מתחילת השנה, מדד ת"א נפט וגז צלל בחדות במהלך המסחר ביום א' • המלחמה וההשפעות השליליות השפיעו על מדד ת"א נפט וגז, לצד חשש לפגיעה בעסקת הענק של קבוצת דלק

קידוח לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
קידוח לוויתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מדד ת"א נפט וגז צלל היום (א') בכ-9% במסחר בבורסה, כאשר מוקדם יותר הירידות אף היו מעל ל-10%. אחד המדדים שכיכבו עד לפרוץ המלחמה בבורסה מתחילת השנה היה מדד ת"א נפט וגז. עד פרוץ המלחמה, המדד היה אחד הבולטים בעליות - מתחילת השנה וטרם פתיחתה מסחר הבוקר הוא זינק ב-42%. אירוע אחד הקפיץ אותו בסוף מרץ ושינה את כיוונו: האפשרות להשקעה בשותפות ניו-מד אנרג'י המחזיקה בנתח ממאגר לוויתן, על ידי בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הלאומית של אבו-דאבי (ADNOC) לפי שווי של 14 מיליארד שקל לשותפות.

מדד הבנקים צולל כמו בפרוץ הקורונה: נופל בכמעט 9%
"עוד פיחות בשקל": הכלכלנים מעריכים - כך המצב הבטחוני ישפיע על שוק ההון המקומי

נראה כי המשקיעים חשים לאחר פרוץ המלחמה המפתיעה, כי ההסתברות לעסקה, שעוד בשבוע שעבר דיווחנו כי היא מתנדנדת, עלולה להיפגע. גם החשש שעלה מעימות צפוני עם חיזבאללה, עלול להעיב על מניות חברות האנרגיה שחלק גדול מפעילותן מגיעה מהפעלת אסדות גז בים התיכון. מניית ניו-מד  צללה בכ-13%, ומניית קבוצת דלק  נפלה בשיעור דומה.

שאר המניות במדד (יש בו 14 מניות בסה"כ), נפלו גם הן. נזכיר גם שבעולם נפל מחיר הנפט בשבוע החולף מרמה של מעל ל-90 דולרים ב-3 באוקטובר ל-82 דולר ביום שישי האחרון. המלחמה וההשפעות השליליות משפיעות על מדד ת"א נפט וגז והוא רשם כאמור ירידות חדות. המדד נסחר סביב שער של 1,450 נקודות, מה שעדיין משקף לו תשואה חיובית מרשימה של 42% מתחילת השנה.