השפעות המלחמה מורגשות גם מעבר לים: זינוק חד במחירי הנפט

מדינת ישראל אינה גורם משמעותי בתחום האנרגיה, אך השלכות המלחמה בעזה תורמות לחוסר הוודאות בשוק • ביום השלישי למלחמה מחיר חבית נפט מסוג ברנט עלה ב־4% למחיר של כ־87 דולר • בשוק טוענים כי מעורבות איראן במתקפה, לפי דיווחים, היא הסיבה לתפנית

חביות נפט / צילום: Shutterstock
חביות נפט / צילום: Shutterstock

ברקע המלחמה בין ישראל לחמאס, מחיר הנפט בשוק העולמי זינקו היום (ב') בכ־3.5%. מחירה של חבית נפט מסוג ברנט עלה ל־87 דולר, כשבשוק מסבירים כי המלחמה בדרום תורמת לחוסר הוודאות הגיאו־פוליטי בעולם. ישראל אמנם אינה גורם משמעותי בשוק האנרגיה, אך איראן, שלפי פרסום בוול סטריט ג'ורנל מעורבת במתקפה, הינה מדינה בעל יכולת ייצור נפט משמעותי.

הסקטורים שייפגעו מהמלחמה ואלו שיצמחו: היכן כדאי לשים את הכסף
בדרך לסערה בשוק המט״ח: הכלכלנים מנתחים - עד לאן הדולר יכול להגיע? 

טלטלות של חודשים

מעורבות טהרן בתקיפה יכולה להוביל להידרדרות במזרח התיכון ולהסלמה באזור המייצר כמעט שליש מתצרוכת הנפט העולמית, מה שיכול להשפיע על היצע הנפט ולמחסור עולמי.

מעבר לכך, איראן יכולה לחסום את מיצרי הורמוז ולתקוף אוניות הנושאות נפט על רקע סיוע אמריקאי לישראל. הסלמה מעין זו תביא לנסיקה במחירי הנפט, ואף יכולה להוביל למיתון גלובלי בעוד ההיצע העולמי ייפגע.

שוק הנפט מצוי בתנודתיות רבה בתקופה האחרונה, והעלייה החדה במחירי הנפט בעקבות הלחימה מגיעה לאחר ירידה במחירי הנפט בשבועיים החולפים. "עד השבועיים האחרונים מחירי הנפט זינקו בחדות בכל העולם. מרמות של 70 דולר לחבית נפט ברנט בחודש מאי עד לכמעט 100 דולר", אומר בשיחה עם גלובס גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות. הוא מסביר כי הירידות האחרונות במחירי הנפט הגיעו בעקבות הירידות במדדי וול סטריט.

לפני כן, עליית מחירי הנפט מאז חודש מאי התרחשה בשל שינוי בהיצע, כאשר רוסיה וסעודיה הצהירו על המשך קיצוצי ההפקה שלהם, מה שהביא לנסיקה הקודמת במחירי הנפט. מנגד, הוא אומר כי "בשוק החוזים העתידיים על הנפט לוקחים בחשבון גם גורמים אחרים: הסנטימנט בשווקים השתנה בעקבות הירידות החדות בבורסה בארה"ב והריבית במדינה".

את המצב עכשיו, בית אור מתאר כ"שוק" לאחר מתקפת החמאס. עם זאת, הוא טוען כי "חשוב להשוות את האירוע הנוכחי למלחמת יום הכיפורים. אז, בעקבות סיוע אמריקאי למדינת ישראל, הוטל אמברגו נפט מצד מדינות ערב, מה שגרם לעלייה משמעותית במחירי הנפט, שגם לאחר הסרת האמברגו, השפיע על הכלכלה העולמית". לדבריו, המצב כיום שונה לטובה, כאשר הרבה ממדינות ערב נמצאות במערכות ביחסים מדיניים עם ישראל.

שאלת הגדלת הייצור

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס לסבירות של עליית מחירי הנפט בעולם, ומציין כי שאלת המפתח עבור שוקי הנפט היא המידה שבה הגבלת האספקה תמשך. לדבריו, "אם קרטל מדינות הנפט, אופ"ק פלוס, יעלה את התפוקה, אז מחירי הנפט צפויים יהיו לרדת. אולם, כל החברות באופ"ק פלוס מבקשות לנצל את מאגרי הנפט הקיימים שלהם בזמן שהביקוש העולמי לנפט עדיין עולה. בסך הכול הגדלה של ממש של ייצור הנפט על ידי הארגון אינה סבירה".