פוטין לא איים שיתערב, קטאר לא הודיעה שתעצור את הגז - פייקים על עזה והעולם

המלחמה בעזה הופכת לבעיה שמעסיקה את העולם, והפייקים בהתאם • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק (9.10.23)
מתוך פוסט ויראלי בפייסבוק (9.10.23)

שבוע לפרוץ המלחמה בדרום, ונראה שהיא הופכת יותר ויותר לעניין גלובלי, שעשוי לגרור לתוכו עוד מדינות ומעצמות. נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נשא נאומים פומביים שבהם הביע תמיכה בלתי מסויגת בישראל, תוך שהוא מזהיר את חיזבאללה ואיראן לא לפתוח חזית צפונית. מנגד, באיראן, שעל רקע המלחמה באוקראינה הפכה בת ברית קרובה במיוחד של רוסיה, שולחים מסרים שאמורים להרתיע את ישראל מלפעול בעזה. לא פלא שיש מי שסבורים שהעימות הזה, שמתרחש בפינה קטנה של העולם, מגדיל את הסיכוי לפריצתה של מלחמת עולם. שטף ההתרחשויות מייצר גם לא מעט מידע כוזב ושקרי, והנה כמה דוגמאות.

75% מהירקות בישראל מגיעים מעוטף עזה: "אנחנו במשבר קולוסלי" 
טרוריסטים פלסטינים הודו: בורסת קריפטו רוסית מימנה את המתקפה על ישראל 

הדוב הרוסי. המעורבות הרוסית במלחמה גם היא מוכרת. הנשיא ולדימיר פוטין כבר התריע, למרבה האירוניה, מפני הפגיעה בחיי אדם שתביא הרחבת המערכה, והציע לשמש כמתווך בין ישראל לחמאס. אבל האם יכול להיות שהוא הלך רחוק יותר מכך? פוסט ויראלי בפייסבוק, שנפוץ אחר כך גם בגרסאות שונות בטוויטר, ציטט את הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, כמי שאומר כך: "אני מזהיר את ארה"ב לא להתערב במלחמת ישראל־עזה, ואם היא תתערב אנחנו נסייע בגלוי לפלסטין". לפוסט צורף גם סרטון של פוטין כשלפי התרגום לאנגלית דבריו בו עולים בקנה אחד עם הציטוט שהובלט.

אלא שכפי שהראו בודקי העובדות של USA Today ושל ארגוני בדיקות רבים אחרים, הווידאו הזה אינו קשור למלחמה בעזה. מדובר בסרטון מלפני כשנה שבו איים פוטין במלחמה גרעינית כחלק מהמערכה אליה יצא באוקראינה. למרות מה שנכתב בתרגום לסרטון, בפועל פוטין לא מזכיר בו את ישראל, עזה, הפלסטינים או את ארה"ב.

הכסף הקטארי. התמיכה של קטאר בחמאס מוכרת היטב, וכולנו יודעים מאיפה הגיעו מזוודות המזומנים שישראל אפשרה במשך השנים להכניס לרצועה. אבל האם יכול להיות שכחלק מהתמיכה הזו קטאר מעלה הילוך, ולא רק נגד ישראל? "ברייקינג: קטאר מאיימת ליצור מחסור עולמי בגז כתמיכה בפלסטינים", דיווח ציוץ בטוויטר. "'אם ההפצצות בעזה לא ייפסקו, אנחנו נעצור את אספקת הגז לעולם'". גם כאן צורף וידאו, כשהפעם נראה בו נאום של אמיר קטאר.

כפי שהראו בודקי העובדות של India Today, גם זה לא קרה. ראשית, היה אפשר לצפות שאיום כזה יעשה כותרות בכל העולם, ובכל זאת אין ולו דיווח מהימן אחד על אזהרה כזו. שנית, ההתייחסות לפלסטינים בסרטון מתמצה במשפט שלפיו "הסוגייה הפלסטינית היא סוגייה של אנשים שנעקרו מאדמתם והוצאו מארצם". שלישית, והחשוב מכל, הנאום ניתן לפני שש שנים, הרבה לפני העימות הנוכחי.

התיווך המצרי. גם למצרים יש חלק משמעותי ביחסים של ישראל ועזה, בין היתר על רקע תפקידה כמתווכת בין הצדדים. אבל האם יכול להיות שמשם עשויה להגיע תמיכה משמעותית לכוח הלוחם בעזה? ציוץ ויראלי בטוויטר הראה סרטון של שיירה גדולה של מכוניות במדבר, בתוספת הסבר: "בדואים מצרים נוסעים במכוניות שלהם לגבול מצרים־עזה ודורשים את הפתיחה שלו כדי להילחם שכם־אל־שכם עם הפלסטינים נגד ישראל". לבודקי העובדות של האתר ההודי The Quint זה נראה חשוד והם מצאו שהווידאו הזה מסתובב באינטרנט לפחות מאז 2021. גם אז הוא יוחס לאירוע שקורה במצרים, אבל אז הטענה הייתה שמדובר במצרים ש"כובשים" את לוב.

תחקיר: אוריה בר־מאיר