ישראל תנצח את המלחמה, אבל עלולה לאבד את המשק

הקמת קבינט מלחמה מצומצם היא החלטה מבורכת וברורה, אבל נותנת מענה צבאי בלבד • במישור האזרחי, לעומת זאת, נדרשות החלטות מושכלות לטובת ניוד תקציבים, מה שלא ניתן לקבל במבנה הנוכחי של הממשלה • כעת, על מקבלי ההחלטות להקים קבינט חירום כלכלי - ובהקדם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: חיים צח-לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: חיים צח-לע''מ

אחד מסעיפי המשנה של חוק פרקינסון קובע שהמספר האידאלי של חברי ממשלה הוא חמישה, ושבגלל שבדרך כלל המספר הזה הולך וגדל - יש צורך אחר כך בהקמת קבינט מצומצם.

עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו 
יזם הסייבר שמנסה לאתר מתל אביב את החטופים בעזה: "כולנו חיילים"

ערב מלחמת ששת הימים הוקמה ממשלת חירום שכונתה "ממשלת ליכוד לאומי". הקואליציה גדלה מ־75 ל־111 חברי כנסת. הממשלה צמחה מ־18 ל־21 שרים. אז נורבגיה הייתה רק מדינה. ממשלת החירום הנוכחית מונה 38 שרים על בסיס קואליציה של 76 ח"כים, בשלב זה. יש הסברים טובים, פוליטיים בעיקר, להבדל העצום בין המספרים. אבל מהותית, יש בהשוואה הזאת כדי ללמד על פער באיכויות. הממשלה ההיא הצליחה להחזיר את הצבע לפנים של האזרחים ולנצח מלחמה בשישה ימים. הממשלה הנוכחית לא הצליחה עד כה להחליף נורה בלי לגרום לקצר.

ההצדקה להקמת קבינט המלחמה המצומצם של ארבעה חברים ושני משקיפים (לרבות כיסא פנוי לראש האופוזיציה) ברורה. החירום אמיתי, והיה צורך דחוף לשדרג את איכות מקבלי ההחלטות, לנטרל רעשים ולנסות להחזיר טיפה מאמון הציבור שהתרסק.

היכן שללא ספק נכתבים הדוחות העתידיים של מבקר המדינה זה בזירה האזרחית. יותר מידי דיווחים - שאת חלקם אנחנו מפרסמים כאן - משקפים מצב מביך ומפחיד של חידלון מערכות ממשלתיות האמורות לתמוך באזרחים בזמן כה קשה. לאחר ניסיון של עשרות שנים של משברים, מלחמות, מבצעים וטריליוני שקלים של כסף ציבורי - בסוף אלה האזרחים והעמותות שמגיעים ראשונים לתת יד.

אבל רצון טוב של אזרחים ומתנדבים לא יספיק לבעלי עסקים קטנים שבקושי השתקמו מנזקי הקורונה. עמותות לא רלוונטיות לקבלת החלטות מושכלות בתחום המאקרו, הקצאת תקציבים נדרשים וקיצוצם מאיפה שלא נדרשים.

במלחמה עצמה, בחלק הצבאי שלה, ננצח גם ללא קבינט ביטחוני. אנחנו מעצמה אזורית עם גב של מעצמה עולמית. שימור החוזק הכלכלי של העסקים וחיזוק רשת הביטחון החברתית דורשים החלטות שלא ניתן לקבל במבנה הנוכחי של הממשלה. לכן, אין ברירה אלא להקים קבינט חירום כלכלי, אף הוא מצומצם, עם סמכויות לניוד תקציבים בתוך תקציב המדינה, כדי לשחרר סיוע למי שצריך - ומהר.

נכון שגם גוף מצומצם יכול לקבל החלטות לא טובות, אבל נקווה לטוב.

למען הסר ספק, קיים כזה דבר קבינט כלכלי־חברתי - הוא כונס רק פעמיים מאז הקמתו ומנה עד כה 15 שרים. עכשיו הוא הוגדל ל-21 שרים, עם צירוף המחנה הממלכתי לממשלה. לא רלוונטי.