"אעשה מה שצריך כדי להגן על הבית השני שלי": חיילי מילואים ישראלים מגיעים מארה"ב

ישראל זימנה מאות אלפי חיילי מילואים בתגובתה להתקפות חמאס, כולל אזרחים ישראלים-אמריקאים המתגוררים בארה"ב שחוזרים לארץ בטיסות חירום • אילן קאר, מנכ"ל ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית: "אני יכול לומר שאף אחד - אף לא אחד מהם - מתחרט על כך שהתגייס"

חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN
חיילי מילואים בדרך להתייצב / צילום: Reuters, FADI AMUN

האימייל מצה"ל הגיע ביום ראשון, יום לאחר יום הולדתו ה-28 של יליד לאס וגאס, אריאל סאלי. סאלי, אזרח אמריקאי-ישראלי ששירת בעבר בצה"ל כצלף, נקרא לישראל כדי להילחם בחמאס.

כל מה שסאלי היה צריך לעשות כדי להתכונן עבר לו בראש: לספר לחברתו; להודיע ​​לבוס שלו; לארגן שמישהו ישמור על ביתו ועל פיטבול ההצלה שלו, אתנה; להתחבר למפקדו בישראל; לרכוש את הציוד המתאים; ואולי הכי מרתיע - למצוא דרך להגיע מהאורות הבוהקים של עיר החטאים לאזור מלחמה במזרח התיכון.

"מיד עלה בי קצת לחץ: איך אתמודד עם הלוגיסטיקה?", אמר סאלי ביום רביעי מלאס וגאס, כשעדיין ניסה לתאם נסיעות ועמד להתקשר לשוחח עם מפקדו. "אעשה מה שצריך כדי להגן על הבית השני שלי". 

עמוס גלעד מסביר: אלה היו שתי הטעויות של חמאס, וזה מה שיקרה אחרי שנסלק אותו
טרוריסטים פלסטינים הודו: בורסת קריפטו רוסית מימנה את המתקפה על ישראל
ראש עיריית חיפה מספרת על בני משפחתה שנרצחו בדרום בזמן שהכינה את המקלטים בעיר

ישראל זימנה מאות אלפי חיילי מילואים בתגובתה להתקפות חמאס, שנחשב בעיני ארה"ב ומדינות אחרות לארגון טרור. ביניהם ישראלים רבים בארה"ב - כולל אזרחים אמריקאים כמו סאלי, שהוא קצין במשטרת המטרופולין של לאס וגאס - ואחרים בעלי משפחות בישראל.

שירות צבאי הוא חובה לגברים ולנשים בישראל בגיל 18, ולאחר מכן חיילים משויכים ליחידות מילואים.

אילן קאר, מנכ"ל ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית (מלכ"ר), אמר שהוא יודע על ישראלים-אמריקאים שקיבלו צווי גיוס ועל אחרים שמצפים לקבל אותם בקרוב וחוזרים לישראל בטיסות חירום.

"אני יכול לומר לך שאף אחד - אף לא אחד מהם - מתחרט על היציאה", אמר קאר. 

"סצנה פוסט-אפוקליפטית"

יליד לונג איילנד, ניו יורק, מייק ריפשטיין, בן 52, נפש במיאמי עם בתו לאחר נסיעת עבודה באנהיים, קליפורניה, כשקיבל את הטלפון שלו מהמילואים בשבת.

הצו להצטרף למאבק בחמאס הגיע זמן לא רב לאחר שחבריה של בתו החלו ליצור קשר וסיפרו כי הם נמלטו כאשר תוקפים גדשו פסטיבל מוזיקה בסוף השבוע שעבר בישראל. החבר שלה השאיר לה הודעת וואטסאפ קולית כדי לומר שהוא אוהב אותה ולהודיע ​​לה שהוא נורה בגב וברגל.

ריפשטיין, המתגורר בישראל מאז שנת 2000, ובתו עשו ביום ראשון את טיסתם חזרה לישראל. היא מיד הלכה לראות את הוריו של החבר שלה, עדיין לא ידעה שהוא לא שרד. ריפשטיין הלך הביתה כדי לקחת את הציוד שלו, ואז נפגש עם יחידת הטנקים שלו.

עד יום רביעי הוא כבר היה במקום לא מוגדר לא הרחק מעזה. כדי להגיע לשם, ריפשטיין אמר שהוא עבר באתר של פסטיבל המוזיקה שבו החבר של בתו התעמת עם תוקפים, לפי סרטון שהוצג לה ודיווחים ששמעה מאנשים שהיו שם.

"זה באמת נראה כמו סצנה פוסט-אפוקליפטית", אמר ריפשטיין על התוצאות. "ראית את המכוניות שלא הצליחו להימלט". 

"דרגת חרדה 11 מתוך 10" 

מיטשל ג'י בארד, מנכ"ל העמותה האמריקאית-ישראלית השיתופית שבצ'בי צ'ייס, במרילנד, אמר שהוא מודאג לגבי מה בנו בן ה-26, אזרח ישראלי-אמריקאי שחי בישראל כבר כמה שנים, הולכך לעבור לאחר שהוזעק מהמילואים זמן קצר לאחר תקיפת חמאס.

"אשתי ואני על קוצים, בדרגת חרדה 11 מתוך 10", אמר בארד ביום רביעי. "אתה חי תחת אימה משיחת טלפון".

כשדיברו עם בנם על גיוס חזרה לשירות, אמר בארד שהוא ואשתו אמרו לו לשמור על עצמו ועל חבריו החיילים.

"אני לא חושב שמישהו יוצא מהמלחמה אותו הדבר", אמר בארד. "אנחנו רק מקווים שהוא ייצא בריא, נפשית ופיזית".

ננסי דובין, חזנית בבית הכנסת בת' ראשון בוויקוף, ניו ג'רזי, קיבלה ביום ראשון שיחה של 20 שניות מבנה ארי בן ה-20, שהחל לשרת בצה"ל בדצמבר. לדבריו, הוא נכנס למערכה בפעם השנייה מאז שבת.

"אוהבת אותך, היה חכם, שמור על עצמך" ענתה לו דובין. היא לא דיברה איתו מאז, למרות שהוא יצר קשר לאחרונה עם הודעה מוקלטת שהועברה דרך מפקדו ואחרים עד שהגיעה לדובין.

דובין אמרה שהיא גאה בבנה, אבל מפחדת בשבילו. היא גם הביעה כעס על חמאס, כשהיא מזדהה עם האנשים הרגילים בשטחים הפלסטיניים ש"רק רוצים לחיות את חייהם ורוצים לכבס ולהכין ארוחת ערב". 

"אתה חייב לי דייט" 

חייל המילואים שי ברנשטיין, בן 40 שעובד בסטארט-אפ פינטק ישראלי, יצא לישראל ביום ראשון, לדברי אשתו נעמה אלפנט-ברנשטיין, רופאה ישראלית בעלת מלגה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה. בני הזוג עברו לארה"ב עם שלושת ילדיהם בשנה שעברה.

ברנשטיין כבר זומן בעבר, כולל פעם אחת זמן קצר לאחר שהזוג החל לצאת, ושוב כאשר אלפנט-ברנשטיין הייתה בהריון עם בנם הראשון. היא אמרה שהפעם זה מרגיש אחרת.

"למרבה הצער, אני חושבת שזו הולכת להיות מלחמה גדולה, וגם מעולם לא הייתי כל-כך רחוק", אמרה.

אלפנט-ברנשטיין אמרה שהיא ובעלה התחבטו אם כל המשפחה צריכה לחזור יחד לישראל, אבל הם לא רצו להעביר את ילדיהם את מה שהיא יודעת שחווים אחייניותיה ואחייניה: שומעים קולות סירנות, רצים למקלט ורואים את ההורים שלהם הולכים להלוויות.

נסיעתו של ברנשטיין קרתה כל-כך מהר, שהזוג שכח לגמרי מהדייט שתכננו ליום שני, שכלל טיול ברחבי מנהטן ואחריו משקה - עד שהבייביסיטר שהזמינו סימסה לברנשטיין, שכבר היה בבסיס בישראל. הוא מסר במהירות לאשתו: "את חייבת לי דייט". תגובתה: "זה אתה שחייב לי דייט".