העובדים פיתחו אפליקציה לזיהוי חללים, מז"פ והרבנות הצבאית אימצו

ביוזמה פרטית החליטו מפתחים בחברת פאלו אלטו לבנות מערכת המסייעת בזיהוי לפי שורת פרמטרים • עידן טנדלר, סגן נשיא בכיר בחברה וממובילי המהלך: "הצורך הגיע אלינו מהשטח" • ישראל מתגייסת

עידן טנדלר, פאלו אלטו / צילום: יח''צ
עידן טנדלר, פאלו אלטו / צילום: יח''צ

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מלחמת "חרבות ברזל" נמשכת כבר למעלה משבוע, ובחלוף הימים נחשף היקף הפגיעות. התשתית המדינית בכאוס, ואת המענה לשלל המצוקות מספקים האזרחים. כך גם בטריטוריה הרגישה של זיהוי נעדרים וחללים: אנשי פיתוח מחברת הסייבר פאלו אלטו נטוורקס פיתחו, כיוזמה פרטית שלהם, אפליקציה המסייעת במשימה.

ישראל מתגייסת: גלובס מציג את היוזמות האזרחיות והעסקיות לסיוע בזמן המלחמה
●  יזם הסייבר שמנסה לאתר מתל אביב את החטופים בעזה: "כולנו חיילים"
אפודים קרמיים במיליוני שקלים: היזם שמצייד את החיילים, דרך הטוויטר  

ראובן זולוטרבסקי, מהנדס תוכנה בפלאו אלטו, עמד בראש המיזם וקיבץ סביבו קבוצת מפתחים על מנת לקדם את הרעיון. בהמשך הצטרף אליהם עידן טנדלר, גם הוא מהחברה. תחילה רצה להקים תשתית מבוססת בינה מלאכותית אך הבין שזהו לא הפתרון ובמקום זאת פיתחו מערכת פשוטה לשימוש לזיהוי נעדרים ללא צורך בבינה מלאכותית.

ראובן זולוטרבסקי, ראש צוות בפאלו אלטו נטוורקס / צילום: יח''צ
 ראובן זולוטרבסקי, ראש צוות בפאלו אלטו נטוורקס / צילום: יח''צ

לדברי טנדלר, סגן נשיא בכיר בפאלו אלטו וממובילי הפרויקט, המערכת שפותחה אושרה לשימוש על ידי כלל גורמי הביטחון, כולל שב"כ. למעשה, כל הגופים הרשמיים האמונים על מלאכת הזיהוי, ביניהם מז"פ והרבנות הצבאית, כבר עובדים איתה, ובאמצעותה זוהו מספר חללי צה"ל.

לסנן את המאגר

הצוות פיתח ממשק אינטרנטי פשוט שמותאם לשימוש בנייד, ללא צורך בהתקנת אפליקציה. המשפחות מזינות מספר מאפיינים פיזיים על האדם הנעדר, כמו למשל מגדר, צבע שיער, צבע עיניים, קעקועים אם ישנם ושדות נוספים שנבחרו על ידי המשטרה (כל השדות אופציונליים, ככה שניתן לבצע הליך זיהוי גם לפי חלק מהפרמטרים).

כך, המערכת מסייעת למטה להאיץ את הליך זיהוי נעדרים שאף שגופתם נמצאה, היא טרם זוהתה. זיהוי זה, מלבד מתן ידיעת גורל היקרים לבני המשפחה, מסייע גם להתמקד בזיהוי החטופים.

באמצעות המערכת, אנשי המשטרה ו/או הרבנות יכולים לסנן את מאגר הנעדרים לכדי עשרות התאמות אפשריות או אף בודדות. ניתן לגלול ברשימת ההתאמות, כאשר כל התאמה מכילה תמונה ופרטים משמעותיים לזיהוי (תיאור קעקוע, לדוגמה).

כאשר איש המשטרה ו/או הרבנות חושדים בהתאמה המתאימה לאדם שאחריו מחפשים, מקישים על ההתאמה ונחשף פרופיל האדם, המכיל תמונות ופרטי זיהוי נוספים. בנוסף ייחשפו פרטי ההתקשרות למשפחה, כך שניתן יהיה ליצור עמם קשר באופן מיידי.

עוד לבקשת המשטרה והרבנות הצבאית, בכדי להתמודד עם הגופות הנמצאות במצב הקשה ביותר לזיהוי פיתח הצוות יכולת נוספות המאפשרת לאסוף נתוני זיהוי "חזקים" יותר, כגון פציעות, שברים, וצילומי שיניים. כל אלו עוזרים לזיהוי מהיר יותר גם במצבים קשים לזיהוי.

"נשמח להעביר למדינה"

"המערכת נבנתה בעקבות צורך שהגיע מהשטח", מספר טנדלר. "האנשים שפיתחו אותה היו בקשר עם אנשים שהיו צריכים מענה לבעיית זיהוי הנעדרים. בעצם יצרנו דאטה בייס של כל הנעדרים, ובצד השני נמצאים הגופים שעוסקים באיתור שלהם ובזיהוי החללים".

לדבריו, הפיתוח נעשה במהירות, "וכמו כל מערכת, היא מהר מאוד שוכללה בעקבות צרכים חדשים שהגיעו מהשטח, למשל מגורמים ביטחוניים, הרבנות הראשית ואפילו זק"א. זה מה שמאפשר לה להמשיך ולהיות מאוד רלוונטית. אני חושב שהצוות יותר משמח להעביר את התשתית שפיתחנו למדינת ישראל בתום המלחמה".