אחד המשקיעים הנועזים של וול סטריט מתייצב לצד ישראל ובגדול

ביל אקמן, מיליארדר יהודי מניו יורק, ידוע בתור פילנתרופ שלא מהסס להביע את עמדותיו בחשבון הטוויטר שלו • לצד פרסום מעשי הרצח של חמאס והבעת תמיכה בישראל, הוא דרש לאחרונה מאוניברסיטת הרווארד לחשוף את שמות הסטודנטים שהביעו ביקורת על המדינה

ביל אקמן / צילום: Reuters, מייק בלייק
ביל אקמן / צילום: Reuters, מייק בלייק

המיליארדר ביל אקמן לא מתבלבל. מי שידוע בתור פילנתרופ ותומך ישראל, מקפיד מאז מתקפת הפתע של חמאס לכתוב ולשתף בחשבון הטוויטר שלו מסרים נוקבים בעד ישראל. לאחרונה, הוא אף הפעיל לחץ על אוניברסיטת הרווארד לפרסם את שמות הסטודנטים שחתמו בשבוע שעבר על הצהרה הרואה בישראל "אחראית מלאה" למעשי חמאס.

סוכנויות הריגול החזקות בעולם מנסות להשיג מידע על החטופים בעזה. כך זה נראה 
מצרים מאיימת לשלוח את הפליטים הפלסטינים לאירופה 

לדברי אקמן, הוא ומנכ"לים בעלי פרופיל גבוה אחרים (כמו קן גריפין וג'ונתן נמן, מנכ"ל Sweetgreen), רוצים לקבל את שמות הסטודנטים כך ש"אף אחד מאיתנו לא ישכור בשוגג אף אחד מהם".

"ארה"ב לא עמדה במילתה"

ויליאם "ביל" אלברט אקמן גדל במשפחה יהודית אמידה בצ'אפקווה שבמחוז ווסטצ'סטר, ניו יורק. את לימודי התואר הראשון השלים בהרווארד, ונשאר בבית הספר עד קבלת תואר MBA. ב־1992 השיק את קרן הגידור הראשונה שלו, Gotham Partners, יחד עם המייסד השותף דיוויד ברקוביץ', עם הון להשקעה של 3 מיליון דולר. במהרה הפכו השותפים לכוכבים צעירים בוול סטריט, והניבו תשואות דו־ספרתיות בארבע מתוך חמש השנים הראשונות שלהם בעסקים. עד סוף העשור הנכסים המנוהלים של Gotham צמחו ל־568 מיליארד דולר.

אקמן כאמור לא מהסס להביע את עמדותיו בחשבון הטוויטר שלו. לצד ציוצים מחדש של פוסטים פרו־ישראליים אקמן גם משתף את דעותיו על האחריות שנושאת ארה"ב על תקיפת הפתע של חמאס. "מדוע חמאס פלש לישראל?", אמר בשבוע שעבר, "כי ארה"ב לא עמדה בעקביות במילתה על התחייבויותיה למדיניות החוץ, ואנחנו נראים חלשים מאוד. הטרור אוהב ואקום מנהיגותי, ואנחנו יצרנו אחד כזה". לצד דברים אלו אקמן גם פרסם לאחרונה סרטון המתעד את מעשי חמאס בעת הפלישה לישראל, כשאליו מתלווה הכיתוב: "חמאס גרוע מדאעש".

אקמן, בוגר הרווארד בעצמו, הבהיר לאחרונה לתלמידי המוסד היוקרתי שהוא אמנם "תומך ב־100% בחופש הביטוי", אך הוא "מתנגד לכך שסטודנטים יפרסמו הצהרה המעניקה לישראל באחריות מלאה למעשי הטרוריסטים הנתעבים, ועושים זאת בעילום שם, תחת מסך ארגוני תוך מינוף המותג של הרווארד". אקמן כאמור דחק במוסד עצמו "לפרסם את שמות החותמים, כדי שדעותיהם יהיו ידועות בציבור".

אולם האמירות האלו נתקלו גם בביקורת שטענו כי דרישתו מוגזמת או שגויה. לארי סאמרס, נשיא הרווארד לשעבר, שקרא להנהגת האוניברסיטה לגנות את האלימות בישראל ולעמוד לצד קורבנות הלחימה, אמר שהוא "חושב שביל קצת נסחף". לדבריו, "זה לא הזמן לעשות דמוניזציה לתלמידים שלא נזהרו או היו טיפשים במה שהם עשו".

בשבוע שעבר משאית שלטי חוצות נסעה ליד הקמפוס של הרווארד והציגה את שמות הסטודנטים. מאז כמה מהסטודנטים הוציאו את שמותיהם מההצהרה. חלקם טענו כי הם לא קראו אותה לפני שחתמו עליה. עמותה ללא מטרות רווח אמרה שהיא ארגנה את המשאית שכללה כרזה ועליה נכתב: "האנטישמים המובילים של הרווארד".

אחד המשקיעים הנועזים בוול סטריט

אקמן הוא אחד מאלף האנשים העשירים בעולם (עם שווי נקי של 3.6 מיליארד דולר), ומגדיר את עצמו כ"משקיע אקטיביסט". כלומר, אחד שמחפש חברות גדולות בעלות פוטנציאל גדול, אך עם בעיות פיננסיות, קונה מהן נתחים גדולים, ומשתמש בהשפעתו כבעל מניות עיקרי כדי לנווט אסטרטגיות עסקיות בחברה. כך, במהלך העשורים האחרונים הוא עשה לעצמו שם של אחד המשקיעים הנועזים ביותר בוול סטריט, שבוחר השקעות מסוכנות יחסית.

תעודת זהות: ויליאם "ביל" אלברט אקמן

אישי: בן 57, גדל במשפחה יהודית אמידה בניו יורק. נשוי בשנית לישראלית האמריקאית נרי אוקסמן. אב לארבעה ילדים מאישתו הראשונה קרן הרשקוביץ'.

מקצועי: מחזיק בשווי נקי של 3.6 מיליארד דולר. מייסד ומנכ"ל קרן הגידור Square Capital Management. בעל תואר MBA מהרווארד.

עוד משהו: פילנתרופ ופרו־ישראלי, תורם בעיקר לחינוך, בריאות ומשברים הומינטריים.

בזכות הצלחתו ובאמצעות הקרן שלו, אקמן משקיע כספים רבים בפעילות פילנתרופית ענפה, התומכת בעיקר בילדים ובחינוך. ביחס לישראל אקמן עזר להקים את "המכון לגנאלוגיה משפחתית אקמן וזיף", המספק גישה לשפע של משאבים גנאלוגיים באמצעות אוספי השותפים של המרכז להיסטוריה יהודית ואוסף העיון הנרחב של המכון. "אנחנו רוצים שהילדים שלנו יכירו לא רק את קרוביהם החיים, אלא את אלה המייצגים את הדורות הקודמים לחיבור גדול יותר למשפחתם ולמוצא אבותיהם ולמורשתם", הוא הסביר.

מלבד אקמן, מיליארדרים נוספים התגייסו לעזרת ישראל. המיליארדר יורי מילנר אמר ב־X כי הוא ואשתו ג'וליה תורמים 5 מיליון דולר דרך הקרן שלהם לסוכנות היהודית לישראל, וזאת נוסף ל־2.5 מיליון דולר למגן דוד אדום, ועוד 2.5 מיליון דולר לבית החולים איכילוב כדי לספק טיפול טראומה לנפגעים.

גם קרן הפילנתרופיה של המיליארדרית לין שוסטרמן הצהירה כי תתמוך במשרתי מילואים שנקראו להגן על המדינה. היא עדיין לא קבעה תקציב מדויק, אבל צפויה לתרום מיליוני דולרים כדי לטפל בהשפעות קצרות וארוכות טווח של המשבר (לפי פורבס). בנוסף, מייק בלומברג, המיליארדר וראש עיריית ניו יורק לשעבר, הידוע בתמיכה כלכלית ארוכת־שנים בישראל, יתרום, בין השאר, 2 מיליון דולר למגן דוד אדום.