הירידות שלפני המלחמה: מה עשתה הפנסיה שלכם בספטמבר?

הירידות בשוקי המניות והאג"ח בספטמבר הביאו לתשואות שליליות במסלולים המנייתיים ועוד יותר באלה שעוקבים אחרי ה-S&P 500 • מנורה מבטחים, הראל, כלל ומגדל הצטיינו בהשתלמות; הפניקס הצטרפה אליהן בפנסיה • מי בתחתית?

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

אחרי שקיבלו דחייה של שבוע בעקבות המלחמה, גופי החיסכון ארוך-הטווח פרסמו את התשואות שלהם לחודש ספטמבר 2023, והם מדווחים על ירידות במוצרי החיסכון השונים. קרנות ההשתלמות רשמו בחודש שעבר תשואה שלילית של כ-1.2% במסלולים הכלליים ושל יותר מ-2% במסלולים המנייתיים. 

הכלכלנים מעריכים: זה מה שיעשה היום בנק ישראל 
הפניקס מגייסת 350 מיליון שקל. ואיך משפיעה עליה המלחמה? 

המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 והפכו ללהיט בחודשים האחרונים רשמו ירידה שנעה בין כ-3% ליותר מ-4%. זאת לאחר לאחר שהמדד עצמו ירד בספטמבר בכמעט 5%, ירידה שקוזזה בכ-1% בשל התחזקות הדולר אל מול השקל בחודש החולף.

בקרנות הפנסיה, מסלול הצעירים לבני 50 ומטה, עמדה התשואה השלילית הממוצעת על כ-0.9%, וזאת כיוון שהם עדיין נהנים מהגנה של אג"ח מיועדות (שמוחלפות מאז אוקטובר שעבר במנגנון מבטיח תשואה). 

 

התשואות השליליות החדות מגיעות בעיקר בשל ירידות שערים בשוקי המניות בחו"ל, ובאיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל ובעולם. יותר ממחצית נכסי גופי החיסכון מושקעים כעת בחו"ל והם הושפעו מירידות דוגמת מדד הדאו ג'ונס שירד ב-3%, ה-S&P 500 שירד ב-4.6% והנאסד"ק עם ירידה של 5.9%. גם באירופה נרשמה מגמה שלילית חזקה: ה-DAX הגרמני ירד ב-3.9%, ה-CAC הצרפתי ירד ב-2.7%, וה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.2%.

על-מנת לאמוד את ההשפעה של הירידה במדדי חו"ל על תשואות החיסכון של הישראלים, די להסתכל על ההערכות בשוק באשר לירידה במדדים בתל אביב מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר. מדד ת"א 125 ירד מאז ביותר מ-10%, וכך גם ת"א 35. למרות זאת, בשוק החיסכון מעריכים כי הפגיעה עד כה היא של 1% עד 1.5% בלבד בתשואה.

אז מי בכל זאת הצטיין?

נתוני התשואות של חודש ספטמבר מגלים כי מנורה מבטחים וכלל ביטוח הם הגופים המצטיינים בקרנות ההשתלמות, הן במסלולים הכלליים והן במסלולים המנייתיים, כשרשמו את התשואה השלילית הקטנה ביותר. מנורה מבטחים הייתה היחידה מבין הגופים הגדולים שרשמה תשואה שלילית פחותה מ-1% במסלולים הכלליים, וכלל רשמה את התשואה השלילית הנמוכה ביותר במסלולים המנייתיים (1.34%). גם הראל (בכללי) ומגדל (הן בכללי והן במנייתי) הציגו חודש טוב יחסית.

הכוכבים של התשואות בקרנות ההשתלמות מתחילת השנה - אנליסט וילין לפידות, שנהנו במחצית השנה הראשונה מכך שהם לא מחזיקים שיעור משמעותי של נכסים לא סחירים (אלה חטפו מכה קשה בעת השיערוך בסוף 2022 בעקבות העלאות הריבית) - סיימו את ספטמבר בתחתית, כשגם אלטשולר שחם לא רווה נחת בחודש החולף. נתונים אלה מצביעים כי הנכסים הלא סחירים אפשרו למתן את התשואות השליליות שהושגו בשוקי המניות והאג"ח הסחירים.

בקרנות הפנסיה תמונת המצטיינים זהה יחסית, עם הובלה של מנורה מבטחים שרשמה תשואה שלילית של 0.7%. אחריה כלל, הפניקס ומגדל, כשאלטשולר שחם סוגרת את הטבלה עם תשואה שלילית של 1.3% במסלול הצעירים.