הנכסים הבטוחים לא מפתים את המשקיעים. חוץ משני אלו

למרות שהמלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס גורמת לאי ודאות בשווקים, נכסי המקלט לא נהנים מעלייה בפופולריות, מדד הפחד, שעוקב אחר התנדותיות בשווקים, לא מזנק ותשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב רק עולות • הזהב והפרנק השוויצרי דווקא מזנקים

זהב. אפשרות בטוחה יותר / צילום: Shutterstock, 3Defokes
זהב. אפשרות בטוחה יותר / צילום: Shutterstock, 3Defokes

המלחמה בין ישראל לארגון הטרור חמאס, גורם לדאגה בקרב משקיעים. יחד עם זאת, לא נראתה עד כה ריצה בהולה לעבר השקעות בנכסים בטוחים שגרתיים, והאנליסטים מתקשים להבין מדוע רק מספר מצומצם של נכסי מקלט מסורתיים חוו ביקוש מוגבר.

תוכנית המגירה של ארה"ב וההסבר הצרפתי לדחייה בפלישה הקרקעית
מסלול הכסף של חמאס על הכוונת של האמריקאים

אחד האינדיקטורים לסנטימנט השוק הוא מדד התנודתיות, ה-VIX, שמנבא בכמה מחירי המניות של S&P 500 צפויים לעלות ולרדת בחודש הבא. המדד מוכר בכינויו "מדד הפחד" מכיוון שהוא מודד את הרמה הצפויה של התנודתיות בשוק המניות (עלייה משמעה יותר אי ודאות ופחד בשוק). היום המדד נושק ל-20 נקודות, בדומה לממוצע שלו גם בימים רגועים יותר.

במארקטוואצ' ציינו כי מספר מומחים, כמו הכלכלן והאסטרטג העולמי מארק אוסטוולד, מאמינים שהיעדר תנודות חזקות בשווקים הפיננסיים והגידול המתון בהשקעות בנכסים בטוחים קשורים זה בזה. לפי אוסטוולד, אנשים מרגישים המומים ממגוון רחב של חששות, וכתוצאה מכך, נמנעים ממהלכים משמעותיים יותר בשווקים הפיננסיים.

"המורכבות של ריבוי הסיכונים, כולל את אלו הגיאו-פוליטיים, המאקרו והמיקרו-כלכליים שאיתם שווקים מתמודדים בצומת הנוכחי, יוצרת בלבול", כתב אוסטוולד בהערה למשקיעים אתמול (ב'), והוסיף כי חוסר הוודאות כנראה ישפיע גם על התנהגותם של נכסי הגנה מסורתיים, כמו הין היפני, אג"ח ממשלתיות, שירותים, מוצרי צריכה או שירותי בריאות.

גם ראס מולד, מנהל השקעות בחברת השקעות ופנסיה בריטית AJ Bell, כתב בהערה למשקיעים כי "אפילו מלחמה במזרח התיכון אינה משכנעת משקיעים לקנות אג"ח ממשלתיות, הנתפסות בדרך כלל כמפלט האולטימטיבי". לפי מולד, ישנן שלוש סיבות עיקריות למכירה המתמשכת באג"ח. סיבה אחת היא אי הוודאות לגבי אינפלציה, שהשליטה עליה עלולה להפוך מאתגרת עוד יותר אם הסכסוך יגרום למחירי הנפט לעלות (ולהישאר גבוהים).

בנוסף, השווקים צופים עוד העלאות ריבית על ידי הפד, והורדת הריבית הראשונה לא צפויה לפחות עד קיץ 2024, וישנו גם החוב של ארה"ב, שגדל ב-1.6 טריליון דולר מאז עסקת החוב באפריל, וארה"ב צריכה לממן מחדש בין 15 ל-17 טריליון דולר מהחוב הקיים בשנתיים הקרובות. ואלה, מציינים במארקטוואצ', הן רק חלק מרשימה ארוכה של חששות שמלוות את השוק, מהסכסוך במזרח התיכון, המלחמה המתמשכת באוקראינה והמתחים בין ארה"ב לסין, שיחד יוצרות מצב שעלול להוביל למסחר לא יציב יותר בעתיד הקרוב. 

הזהב והפרנק השוויצרי מתחזקים

אך יש השקעות בטוחות שכן מושכות את המשקיעים מאז ה-7 באוקטובר, ביניהן הזהב והפרנק השוויצרי, הנחשבים לאפשרויות בטוחות יותר בתקופות משבר. מחירי הזהב עלו ביותר מ-7.5% מאז ה-6 באוקטובר, והפרנק השוויצרי התחזק ביותר מ-2% בהשוואה לדולר האמריקאי במהלך התקופה. 

עם זאת, אג"ח אמריקאיות, הנתפסות בדרך כלל כהשקעות בטוחות מאוד, התמודדו עם אתגרים. התשואות שלהן, שעולות עם ירידת המחירים, המשיכו לעלות בחדות, כאשר התשואה ל-10 שנים עלתה לזמן קצר על מעל ה-5% בתחילת יום שני, לראשונה מאז 2007.

לצד זאת, מארקטוואצ' מציינים כי המניות חוו חודש מאתגר בשל עליית תשואות האג"ח וחששות לגבי סוגיות גיאופוליטיות. גורמים אלו הובילו לנסיגה בשוק המניות, כאשר מדד S&P 500 ירד ב-2.1% מאז ה-6 באוקטובר. מאז רמת השיא שלו ב-31 ביולי 2023, איבד המדד 8.5%. למרות הירידה הזו, המדד עדיין עלה ב-9.8% השנה.