האם הממונה על החטופים גל הירש מקבל שכר על תפקידו? בדקנו

המהלך למינויו של הירש כעובד מדינה בתנאי שכר המקבילים למנכ"ל משרד ממשלתי נבלם על ידי היועמ"שית ולכן ברגע זה הוא אינו מקבל שכר, עם זאת הכוונה היא להעסיק אותו כממונה על נושא החטופים והנעדרים על ידי הגדרתו כ"יועץ חיצוני" • עפ"י דוח מבקר המדינה, שכרו של קודמו בתפקיד, ירון בלום, שהועסק כיועץ חיצוני, עמד על כ-50 אלף שקל בחודש • המשרוקית של גלובס

גל הירש / צילום: ג'וזף
גל הירש / צילום: ג'וזף

כמה ימים לאחר שמונה גל הירש לאחראי על נושא החטופים והנעדרים, התפרסמו בתקשורת ידיעות שונות על כך שהוא צפוי לקבל שכר חודשי של עד 50 אלף שקל. בתגובה, עלו בהמשך טענות שלפיהן הירש מבצע את תפקידו ללא שכר. מהו המצב העובדתי נכון להיום? בדקנו.

המשרוקית | האם בג"ץ אילץ את הצבא לחשוף מידע שנוגע להפצצות בעזה?
האם התקנות החדשות יאפשרו לכל מי שהוכשר כ"רובאי 02" לקבל נשק?

ב-8 באוקטובר, יום לאחר פרוץ המלחמה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינוי הירש לממונה על נושא החטופים והנעדרים והצהיר כי "כלל משרדי הממשלה יהיו כפופים להנחיותיו בנושא זה". ב-12 באוקטובר, שלח מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, מכתב לנציב שירות המדינה ולממונה על השכר תחת הכותרת: "הכרה בתקן מוקבל מנכ"ל לתפקיד הממונה על נושא החטופים והנעדרים". במכתב, ביקש שלי "כי בראש המטה (שהוקם) יעמוד ממונה בדרגת מוקבל מנכ"ל במתח דרגות 43-45" - שלצידו יועמדו עוד שלושה בעלי תפקידים: ראש מטה במשרת אמון ושתי משרות מקצועיות בתחום המומחיות הרלוונטית.

"מוקבל מנכ"ל" הוא נושא משרה שהשכר ותנאי ההעסקה הנלווים למשרה שלו מקבילים לתנאי השכר של מנכ"ל משרד ממשלתי. שכר הבסיס הוא כ-41 אלף שקלים לחודש, וכפי שפורסם בתקשורת, אם כוללים הטבות שונות, הוא יכול להגיע לכ-50 אלף שקל בחודש.

אלא שבדיקה שערכנו העלתה כי הירש לא מקבל כרגע את התנאים הללו. הנושא היה אמור להגיע לידי נציבות שירות המדינה, שם נמסר לנו כי הנושא כלל לא נדון על־ידה, "לאור קביעתה של היועצת המשפטית לממשלה". מתברר, כפי שנמסר לנו ממשרד המשפטים, שלאחר הבקשה של שלי, "הובהר כי הירש לא יוכל לשמש כעובד מדינה, וזאת בשל העובדה שבימים אלו מתנהל נגדו הליך פלילי בעבירה מסוג פשע".

כאן המקום להזכיר שהירש אכן מתמודד כיום עם כתב אישום על העלמת הכנסות של 6.1 מיליון שקלים במסגרת פרשת "דיפנסיב שילד". בעוד כחודש, אמור להתקיים בבית משפט השלום בתל אביב דיון במסגרת שלב ההוכחות במשפט.

אז איך ניתן בכל זאת להעסיק את הירש בתפקיד החדש שאליו מונה? על־פי תגובת משרד המשפטים, נראה שכעת הכוונה היא להעסיק את הירש על תקן יועץ חיצוני, כפי ש"הוסדר בעבר". ואכן, ירון בלום, שהועסק כמתאם השבויים והנעדרים (שו"ן) בין השנים 2017-2022, הועסק על בסיס קבלני. לפי דוח מבקר המדינה, משרד ראש הממשלה התקשר בהסכם עם מתאם השו"ן לתקופה של שנה, כשבמהלך התקופה הוארכה ההתקשרות ארבע פעמים. אגב, במה שמזכיר מעט את ההתנהלות סביב המינוי הנוכחי, גם אז העיר המבקר כי חלק מההתקשרויות החלו עוד לפני שהתקבלו כל האישורים הנדרשים, ולפני שנחתם ההסכם.

על־פי הנתונים המופיעים בדוח המבקר, לבלום שולם תמורת עבודתו סכום של כ-2.74 מיליון שקל בארבע שנים וחצי (מדצמבר 2017 עד מאי 2022), ובממוצע לחודש - כ-50 אלף שקלים.

ממשרד ראש הממשלה נמסר: "כל נושא העסקתו של גל הירש בעקבות הנסיבות נבחן על־ידי הדרגים המקצועיים". מגל הירש לא התקבלה תגובה.

מטעמו של גל הירש נמסר: "הירש הוזנק לתפקיד משירות מילואים ביחידה אחרת. זו עת מלחמה - גל התייצב ללא תנאי ומטבע הדברים לא עסק ואינו עוסק בתנאים. משך תפקידו לא הוגדר ופעילותו מסביב לשעון נוגעת אך ורק להשבת חטופים, איתור נעדרים וסיוע למשפחות".