סודה סטרים בנתה מפעל בו ישראלים ופלסטינים עבדו כתף אל כתף - ואז פרצה המלחמה

רבים מעובדי החברה, שחוגגים ביחד חנוכה ורמדאן בקומת הייצור, התפזרו מאז ההתקפות של חמאס

בדואים, יהודים ופלסטינים משתתפים בארוחת שבירת צום הרמדאן, ב־2019 / צילום: ap, Tsafrir Abayov
בדואים, יהודים ופלסטינים משתתפים בארוחת שבירת צום הרמדאן, ב־2019 / צילום: ap, Tsafrir Abayov

במפעל בישראל, לא רחוק מגבול רצועת עזה, יהודים וערבים עובדים זה לצד זה כבר שנים בייצור מכונות הגזוז הביתיות של סודהסטרים, המשמשות במטבחים ברחבי העולם. ביחד, הקולגות האלה צמו ברמדאן, והדליקו נרות בחנוכה. הם ביקרו אלה בבתיהם של אלה והלכו לחתונות ולוויות של קרובי משפחה. בכל הסכסוכים הקודמים באזור, כינו את מקום העבודה שלהם "אי של שלום". כעת, ההרמוניה הזו עומדת למבחן.

● מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות הענק הגלובליות מהמלחמה בישראל
צ'ק פוינט עקפה את התחזיות; גיל שויד: "פועלים כמתוכנן למרות המלחמה"

"אני מקווה שנוכל לחזור לעבוד יחד. אם לא נוכל, זו תהיה טעות מאוד גדולה", אמר נביל בשראת, מנהל מחזור במפעל, שלא הצליח להגיע לעבודה מביתו בגדה המערבית, מאז שחמאס תקף את ישראל בתחילת אוקטובר. בשראת, פלסטיני בן 49, אמר שבשגרה הוא מפקח על עשרה עובדים, כולל יהודים אתיופים, יהודים פרסים, ערבים בדואים ופלסטינים מהשטחים.

"הדבר העצוב הוא שכעת כולם סובלים משני הצדדים", אמר בשראת, שעובד בסודהסטרים כבר 13 שנים. "כולנו צריכים לשמור על תקווה. אנחנו צריכים להראות שאנחנו ממש מאמינים בזה".

שני שליש מהצוות

נוכחותה של סודהסטרים באזור, הכניסה את החברה לאורך השנים לליבם של חילוקי דעות שונים. מפעל קודם של החברה, שהיה ממוקם בשטחים הוביל לקריאות להחרים את המותג. כיום, המפעל ממוקם בנגב, בדרום ישראל. גבול עזה נמצא במרחק פחות מ⁻40 ק"מ ממנו. לפני מתקפת הטרור של חמאס ב⁻7 באוקטובר, היו במפעל סודהסטרים כ⁻1,500 עובדים, בערך שליש מתוכם בדואים. יותר מ⁻100 היו פלסטינים שהיו מגיעים כל יום בהסעות מהשטחים.

כיום, המפעל מתפקד עם כשני שליש מהצוות השגרתי שלו, כך אמרו בחברה. לפחות עובד אחד של סודהסטרים נהרג, ואחד נחטף לעזה. עובדים אחרים איבדו בני משפחה קרובים, כולל עובד בדואי שבנו נהרג כשרקטה פגעה בביתם בדרום ישראל. רבים מעובדי סודהסטרים פונו מבתיהם או גויסו לשירות מילואים. כמו בשראת, חלק מהעובדים הפלסטינים האחרים מהשטחים לא מצליחים להגיע לעבודה, בגלל שמעברי הגבול לישראל נסגרו.

סודהסטרים נוסדה לפני יותר ממאה שנה בבריטניה, ואחר כך עברה לישראל. חברת PepsiCo, קנתה אותה ב⁻2018. סודהסטרים שרדה עימותים קודמים בין ישראל לפלסטינים. אבל המשבר הנוכחי לא דומה לשום דבר שהחברה נאלצה להתמודד איתו בעבר.

חמאס, הוא הארגון החמוש השולט ברצועת עזה, מובלעת פלסטינית צפופת⁻אוכלוסין, ונחשב על ידי ארה"ב לארגון טרור. ב⁻7 באוקטובר, אנשי חמאס הסתערו על ישראל, רצחו 1,400 אנשים וחטפו יותר מ⁻200, על פי הרשויות בישראל. אנשי חמאס טוענים שמניין ההרוגים בעזה מאז גבוה מ⁻7,000 איש. ממשלת ארה"ב, אומרת, שלא ניתן לסמוך על הנתונים שמפרסם חמאס, בעוד שחלק מהמומחים של האו"ם, אומרים, כי ייתכן שמניין ההרוגים האמיתי גבוה יותר.

"התפללו לימים טובים"

האלימות עקרה משפחות והפריעה להרבה חברות שפועלות באזור. מנכ"ל קוקה קולה ג'יימס קווינסי, אמר ביום שלישי שבין ההרוגים היו גם עובדים ישראליים ופלסטינים ממערך הביקבוק של החברה.

Augury, חברת תוכנה המבוססת בניו יורק ובישראל, מחזיקה 160 עובדים בישראל. כל אחד מהעובדים שם מכיר מישהו שנרצח, נפצע או נחטף, אמר סער יוסקוביץ, מייסד שותף ומנכ"ל החברה. 30 מהעובדים שלו מגויסים כיום למילואים ול⁻30 אחרים קרובי משפחה, או בני זוג שנקראו לשרת. שנה שעברה זכתה Augury בפרס על הגיוון בקרב עובדיה, שכ⁻10% מהם ערבים. "יש לנו עובדים ערבים, יש לנו יהודים חילונים, יש לנו יהודים חרדים, יש לנו ימנים ושמאלנים", אמר יוסקוביץ. "כולם עוברים גיהינום. ולכל אחד גרסה משלו מה זה בדיוק".

זמן קצר אחרי ההתקפות של חמאס, ערך צוות ההנהגה בAugury מפגש לכל העובדים בישראל ובארה"ב, וכן מפגשים פתוחים בהם עובדים שיתפו את הפחדים והכאבים שלהם, הקושי להירדם בלילה, ושאלות כמו איך לדבר עם ילדים על ההתקפה. עמותה חיצונית ערכה מפגש במיוחד לעובדים הערבים בחברה.

החברה Optimove, חברת תוכנה ישראלית עם 500 עובדים, העבירה פרויקטים לניו יורק וללונדון על מנת לפצות על עשרות העובדים שגויסו לצבא ,או לא יכולים לעבוד מסיבות אחרות הקשורות למלחמה. "תקופות כאלה למעשה בוחנות את התשתית שיש לך ומה צפיפות העצם שלך", אמר המנכ"ל פיני יקואל, שמנהל היום את החברה מדירה של קרוב משפחה בתל אביב. "אתה בהחלט חש את זה רגשית, אבל מבחינה תפקודית, אתה מתפקד".

עובדי סודהסטרים שפונו מבתיהם בדרום ישראל שוכנו מחדש במלונות, באזורים יותר בטוחים. החברה סיפקה להם מזון, שירותי טואלטיקה וציוד חיוני אחר. שני מנהלים התנדבו לארח עובדים שנעקרו מבתיהם. עובדים נוספים מבשלים ארוחות, עושים משלוחים למשפחות של עובדים אחרים ועוזרים בטיפול בילדים.

"הדבר שאנו כרגע ממוקדים בו מאוד הוא הביטחון של הקולגות שלנו ומשפחותיהם", אמר מנהל הכספים של PepsiCo, יו ג'ונסטון, מוקדם יותר החודש. קולגות למשרד שומרים על קשר דרך ווטסאפ, בודקים מה שלום האחרים ומציעים תמיכה וייעוץ איך להגן על הילדים מהדימויים האלימים שבחדשות, אמר בשראת. "אנו מעודדים אחד את השני להישאר רגועים ולהתפלל עבור ימים טובים", הוסיף.

ניסוי מסוכן

"אי השלום" של סודהסטרים נולד ממחסור בעובדים. ב⁻2008, החברה הייתה צריכה  יותר עובדים למפעל שלה, שהיה ממוקם אז ביהודה ושומרון. אבל, החברה לא מצאה מספיק ישראלים שהיו מוכנים לעבוד בעבודות ייצור.

תושבים רבים של עזה ויהודה ושומרון הם פליטים פלסטיניים ממלחמות קודמות עם ישראל, או צאצאים של פליטים כאלה. סודהסטרים, החליטה להעסיק פלסטינים שגרו קרוב למפעל של החברה. ההחלטה גרמה לחלק מהעובדים הישראלים לחשוש.

בשנים האחרונות, מחבלים מתאבדים ביצעו התקפות קטלניות על מסעדות ישראליות, קניונים ואוטובוסים. ארגונים כולל חמאס והג'יהאד האיסלאמי קיבלו על עצמם אחריות לרבים מהם.

סודהסטרים החליטה שכל העובדים במפעל - ישראלים ופלסטינים - יעברו בדיקות ביטחוניות בכניסה לעבודה. היו כמה ישראלים שהתפטרו, כי לא חשו בטוח לעבוד לצד פלסטינים. אבל בסך הכל, נראה שהניסוי הצליח. כשהמפעל ערך טקס הדלקת נרות לחנוכה, כמה עשרות עובדים פלסטינים עמדו לא רחוק והתייחסו לרגע בכבוד. בזמן הרמדאן, ערכה החברה סעודת שבירת הצום (איפטאר), לעובדים הפלסטינים הצמים. חלקם הרימו את המנכ"ל על הכתפיים ונשאו אותו בריקוד חגיגי.

פלסטינים התקדמו בחברה, וקיבלו גם תפקידי ניהול. סודהסטרים, ארגנו ימי טיול לעובדים ולמשפחותיהם. חברויות פרחו. אבל, העובדה שהמפעל מוקם בשטח ערבי לשעבר שיושב על ידי ישראלים, עוררה קריאות יותר ויותר קולניות לחרם. ארגונים כולל BDS, דחקו בצרכנים לזנוח את מכשירי סודהסטרים, כל עוד החברה לא יוצאת מהשטח השנוי במחלוקת.

כמה ימים לפני שהופיעה סקרלט ג'והנסון בפרסומת של סודהסטרים לסופרבול של 2014, פרשה השחקנית מתפקידה כשגרירת אוקספם, ארגון הומניטרי שמתח ביקורת על ההתנחלויות ואומר שהן לא חוקיות על פי החוק הבינלאומי. סודהסטרים אמרה בתגובה שהמפעל שלה מספק לפלסטינים פרנסה בשכר גבוה יותר, ממה שהיו יכולים להרוויח בעבודות אחרות בשטחים.

יש לנו בועות בדם

סודהסטרים סגרה את המפעל שלה ביהודה ושומרון ב־2015 והעבירה את הייצור לדרום ישראל. החברה אמרה שעשתה את המהלך לא בגלל החרם, אלא בגלל שהייתה זקוקה ליכולת ייצור גדולה יותר.

המפעל ביהודה ושומרון העסיק כ־500 פלסטינים, לפני שנסגר. סודהסטרים פעלה להשיג רישיונות עבודה בישראל לחלק מהעובדים, כדי שיוכלו לעבוד במפעל החדש. החברה ארגנה אוטובוסים שמסיעים את העובדים אל המפעל וממנו. כמו כן, החלה להעסיק בדואים שגרים בסביבות המפעל החדש.

הנגב הוא ביתם של בדואים רבים. שבטים מוסלמיים אלה, בעבר נדדו אבל כיום ברובם מיושבים, הם בעלי אזרחות ישראלית. בזמן מלחמת העצמאות של ישראל, כמעט 90% מהבדואים שחיו עד אז בנגב נאלצו להימלט, רובם לירדן.

במפעל החדש של סודהסטרים, יש גם בית כנסת וגם אולם תפילה מוסלמי. סעודת הרמדאן של החברה הייתה אחת הגדולות בישראל וכללה אלפי אורחים, כולל שגריר ארה"ב ודיפלומטים אחרים. האורחים נאספו מחוץ למפעל, אכלו עוף וכבש על האש, ומקלובה, מנת אורז מסורתית. בגלל הכמות הגדולה של עובדים אתיופים, חוגגים בחברה גם את הסיגד, חג יהודי ייחודי לקהילה, ואז מגישים ארוחה על בסיס אינג'רה, הלחם האתיופי המסורתי.

לפני שש שנים בערך, כשנפטר אביו של אחד העובדים הבדואים, קבוצה של עובדי סודהסטרים הלכה להלוויה, נזכר בשראת. שיח' מקומי אמר לקבוצה: "אני לא יודע מה מאכילים אתכם בסודהסטרים אבל אני חושב שיש לכם דם שונה משלנו". "יש לנו בועות בדם", התלוצץ אחד מהם.

יפת קולטקר, ישראלי יהודי שנולד בהודו, החל לעבוד בסודהסטרים ב⁻2017. "כשהצטרפתי לחברה, הייתי מאוד סקפטי לגבי השילוב, אבל במהרה הוכח לי שאני טועה", אמר קולטקר, מהנדס שעבד בסודהסטרים כמנהל איכות של חומרי גלם עד שעזב באפריל לטובת עבודה בחברה אחרת. אמא שלו עדיין עובדת בסודהסטרים.

קולטקר אמר, שהתקפות חמאס לא שינו את רגשותיו כלפי הקולגות שלו לשעבר, שכמה מהם באו לחתונתו. "רבים מהאנשים שלימדו אותי את המקצוע היו בדואים ופלסטינים ממזרח ירושלים. אתה לעולם לא יכול לצאת נגד המורה שלך", אמר קולטקר. "מה שעושים המחבלים... הם לא חלק מהקהילות האלה".

קולטקר, בן 33, גויס למילואים בצה"ל ב־8 באוקטובר. כשכתב בפייסבוק שגייסו אותו, חבריו בסודהסטרים שלחו לו הודעות טקסט, ושאלו לשלומו ולשלום משפחתו. "שמור על עצמך", כתבו לו.