לאומי מציע פטור מהחזר הלוואות גם לתושבי הדרום שאין להם משכנתה

הבנק ימחוק עבור מי שמתגוררים עד 7 ק"מ מהרצועה את שני החזרי ההלוואה שנותרו עד סוף השנה, בהיקף של עד 2,000 שקל לחודש • לקוחות הבנק בקו העימות בדרום יוכלו להחליף זאת בפטור מהחזר משכנתא לשלושה חודשים • לאומי צירף את השוטרים להטבות שניתנו להטבות שניתנו לתושבי הדרום והצפון

בנק לאומי / צילום: איל יצהר
בנק לאומי / צילום: איל יצהר

הלחץ של בנק ישראל יחד עם התחרות הגוברת בין הבנקים על ההטבות לתושבי ישראל בעקבות מצב המלחמה מביא את הבנקים לעוד ועוד הקלות לציבור, בדגש על תושבי קו העימות. אחרי שבימים האחרונים מזרחי טפחות והבינלאומי (חודש), הפועלים (3 חודשים) ודיסקונט (חצי שנה) פטרו את לקוחותיהם בעוטף עזה מהחזרי המשכנתאות, גם לאומי מצטרף ומציע לתושבים ולעסקים קטנים המתגוררים עד 7 ק"מ מרצועת עזה פטור מלא מתשלומי משכנתאות למשך שלושה חודשים. 

צ'ק פוינט עקפה את התחזיות; גיל שויד: "פועלים כמתוכנן למרות המלחמה"
חל"ת? אלביט גייסה מאות עובדים זמניים דרך הרשתות החברתיות

בנוסף, לאומי הוא הראשון מבין הבנקים שמציע הטבה מסוג זה גם ללקוחות שלא מחזיקים במשכנתאות אצלו אך נטלו ממנו הלוואה. הבנק מציע פטור מלא מהחזרי הלוואות צרכניות ללקוחות פרטיים עד סוף השנה, כלומר בגין החודשים נובמבר ודצמבר, עד לתקרת החזר חודשי של 2,000 שקל. פטור זה יהיה תקף רק עבור לקוחות שלא מימשו את הטבת הפטור מהחזר המשכנתה. עבור עסקים קטנים, הפטור מהלוואה רגילה יהיה עד לתקרת החזר חודשי של 3,000 שקל, (עבור לקוחות שלא מימשו את שתי הטבות הפטור האחרות).

עוד הודיע לאומי כי הוא יעניק לשוטרי משטרת ישראל המחזיקים במשכנתה בבנק תנאים דומים לאלו שהוענקו ללקוחות תושבי הדרום (מאשדוד עד גבול הרצועה), הצפון (מהקריות עד גבול לבנון), ומגויסי מילואים בצו 8. כעת, יוכלו השוטרים להקפיא את תשלומי המשכנתה שלהם למשך 5 חודשים - ללא ריבית.

הבנקים נותנים גם פטור מעמלות והטבות על המינוס

הצעדים החדשים בהם נוקטים הבנקים הם למעשה הרחבות על המתווה של בנק ישראל שפורסם ימים ספורים לאחר תחילת המלחמה. בבנק ישראל חילקו את האוכלוסיות לשתי קבוצות. אוכלוסיית המעגל הראשון כוללת משקי בית ועסקים אשר מתגוררים ופועלים בטווח של 30 ק"מ מרצועת עזה, אזרחים שפונו מביתם על ידי גורם מדינתי רשמי, שגויסו למילואים בצו 8, או שהם בעלי קרבה ראשונה להרוגי המלחמה או לחטופים או לנעדרים. חלק מהבנקים נותנים מגוון הטבות גם למי שמתגורר בסמוך לגבול הצפון. אוכלוסיית המעגל השני כוללת את יתר התושבים בישראל. 

על פי המתווה של בנק ישראל, הלקוחות במעגל הראשון, יוכלו לדחות לתקופה של שלושה חודשים (חלק מהבנקים הרחיב את משך התקופה הזו), ללא תוספת ריבית, את תשלומי המשכנתה, הלוואות צרכניות עד סכום של 100 אלף שקל למשקי בית ועד 2 מיליון שקל הלוואה לעסק.

המתווה קובע גם הטבה למשקי בית המשתייכים לקבוצה זו (למעט מגויסי צו 8) בנוגע למשיכת יתר (אוברדרפט), לפיה עד לסכום של 10,000 שקל הם לא ישלמו ריבית, אם ערב פרסום המתווה חשבון העו"ש שלהם היה ביתרת חובה.

בנוסף להטבות שיינתנו לקבוצת המעגל הראשון, המתווה של בנק ישראל מכיל כאמור גם הטבות ליתר לקוחות הבנקים (קבוצת הלקוחות במעגל השני). גם להם תינתן האפשרות לדחות את ההלוואות למשך שלושה חודשים, אולם התשלומים הנדחים יישאו ריבית (אך ללא חיוב בעמלות).