הכלכלן שמזהיר: הימשכות המלחמה מגדילה את ההשפעה על שוקי העולם

מוחמד אל-אריאן, היועץ הכלכלי הראשי של חברת אליאנס, אמר שהימשכות המלחמה בישראל עלולה להעצים אתגרים כמו צמיחה איטית ואינפלציה גבוהה • אל-אריאן מצטרף לשורה של כלכלנים מודאגים שמזהירים מפני השלכות המלחמה על הכלכלה העולמית

מוחמד אל-אריאן / צילום: Reuters, Fred Prouser
מוחמד אל-אריאן / צילום: Reuters, Fred Prouser

למלחמה בישראל יש פוטנציאל לשבש את הכלכלה העולמית, וככל שהיא נמשכת - הסיכונים עולים. הכלכלן מוחמד אל-אריאן, היועץ הכלכלי הראשי של אליאנס (Allianz), חברת הביטוח השנייה בגודלה באירופה, מצטרף לשורה של כלכלנים מודאגים וטוען כי ככל שהמלחמה תמשך זמן רב יותר, "כך גדל הסיכוי שהיא תסלים" ותהפוך לסכסוך אזורי, עם השלכות על השווקים הפיננסיים העולמיים; כך אמר לדן מרפי מ-CNBC, במהלך ישיבת פאנל בפסגת AIM בדובאי.

מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות גלובליות מהמלחמה בישראל
כותרות העיתונים בעולם | בתאילנד מדווחים על 22 חטופים, והאנטישמיות בגרמניה מרימה ראש

לדבריו, האתגר שמציבה מלחמה מתמשכת לכלכלה העולמית הוא רק נדבך נוסף לשורה של קשיים, כמו צמיחה כלכלית איטית, אינפלציה גבוהה מתמשכת ופיצול השוקים, "ועלולה להעצים אותם". הסיכון הזה הפך ממשי יותר, עכשיו כשהמלחמה נכנסת לשבוע הרביעי שלה, וכשכוחות צה"ל מרחיבים את הפעילות בתוך רצועת עזה.

גם קריסטלינה ג'ורג'יבה, ראש קרן המטבע הבינלאומית, התייחסה בשבוע שעבר לסכסוך המחריף בתור עננה נוספת בשמי תחזית כלכלית קודרת ממילא. "תהיה לכך השפעה שלילית על השכנים: על ערוצי המסחר, על ערוצי התיירות, עלות הביטוח", אמרה.

ב-CNBC מציינים כי בתחילת המלחמה ההשפעה על השוקים העולמיים הייתה מוגבלת, מכיוון שהמשקיעים עוד האמינו שהסכסוך יישאר מקומי. עם זאת, החששות גדלו עקב האפשרות שהסכסוך יתפשט לכלול מדינות כמו איראן ולבנון. אחת הדוגמאות לכך הוא הנפט, שהיה תנודתי במיוחד, על רקע החשש שהסלמה עלולה להגביל את האספקה.

מוקדם יותר החודש, ציינו בבלומברג כי סכסוך במזרח התיכון יכול לעורר טלטלה עולמית מכיוון שהאזור הוא ספק חיוני של אנרגיה ומעבר שילוח מרכזי, והזכירו את מלחמת יום הכיפורים, שהובילה לאמברגו נפט ולשנים של סטגפלציה בכלכלות תעשייתיות. ביום שישי, לאחר שישראל אמרה שכוחותיה מרחיבים את הפעילות הקרקעית ברצועה, נרשמה עלייה חדה במחירי הנפט, אך הם צנחו היום, כאשר המשקיעים החלו להתכונן לפגישת המדיניות המוניטרית של הפד ביום רביעי.

לצד הפגיעה בכלכלה, ב-CNBC מציינים גם את הפגיעה בתהליכי הקשרים הדיפלומטיים שישראל ניהלה לאחרונה עם שכנותיה הערביות. גם השאיפות האלה מצויות בסכנה גדלה ככל שהמלחמה מתמשכת, אמר אל-אריאן.