הערכות במערכת הבנקאית: לפחות 20 אלף לקוחות כבר הקפיאו את המשכנתה

גורמים בכירים במערכת הבנקאית אמרו לגלובס כי "הביקוש להקפאות גדול" וכי לפחות חצי מהלקוחות אינם תושבי העוטף או הצפון, ומשלמים ריבית על הדחייה • האם ההיקף מתקרב לזה שהיה בזמן משבר הקורונה?

בניינים בראשון לציון / צילום: Shutterstock
בניינים בראשון לציון / צילום: Shutterstock

הציבור מתנפל על האפשרות לדחות את תשלומי המשכנתאות, ו"אלפים רבים" בכל בנק כבר הקפיאו את המשכנתה שלהם, כך אמרו לגלובס בכירים במערכת הבנקאית. במצטבר, מדובר ביותר מ-20 אלף לקוחות, בתוך פחות משבועיים. לדברי אחד הבכירים, "הביקוש להקפאות גדול", וגורם אחר אומר כי "לפעמים אנשים מנצלים את אפשרות הדחייה כאופציה למקרה שיצטרכו, גם אם הם לא בהכרח חייבים את זה באותו הרגע".

בדיקת גלובס | קריסה של עשרות אלפי עסקים: התחזית הפסימית למשק
"ההשפעות הן דרמטיות": האוצר חושף את עלויות המלחמה

בעוד שתושבי העוטף מקבלים את האפשרות להקפיא ללא תשלום ריבית, ובחלק מהבנקים אף מחיקה של תשלום המשכנתה לחלוטין למספר חודשים, שאר הלווים יאלצו לשלם ריבית על ההקפאה.

בחלוקה בין תושבי עוטף עזה והצפון לבין שאר הציבור, מעריכים הגורמים שלפחות חצי מדוחי התשלומים אינם מתגוררים בקרבת עזה; כלומר, מדובר באנשים מהציבור הרחב שרק דוחים את המשכנתאות ובעצם משלמים ריבית על דחיית ההלוואות, כך שההלוואה שלהם מתייקרת. אבל הציבור מצביע ברגליים ודוחה משכנתאות.

פרמטר נוסף שעשוי להאיץ את הקפאת המשכנתאות קשור לתנאי השוק בשנה וחצי האחרונות. מאז החל מתווה העלאות הריבית של בנק ישראל, החזר של משכנתה ממוצעת קפץ ביותר מ-1,000 שקל ולחלק מהאנשים גם ב-1,500 שקל. עם פרוץ המלחמה, רוכשי דירות רבים צריכים להתמודד לא רק עם העלייה בהיקף התשלומים החודשיים, אלא גם עם הוצאה לחל"ת, מילואים וירידה חדה בהכנסות.

בנוסף, בשנים האחרונה חלה גם עלייה בשיעור הלווים שלוקחים משכנתה שנחשבת בעיני בנק ישראל ל"מסוכנת" - כזו שההחזר שלה הוא מעל ל-40% מהיקף ההכנסה החודשית. כך, מאז 2020, היקף המשכנתאות המסוכנות זינק מכ-30% מכלל ההלוואות לכ-48%, נכון ליולי האחרון. עליית ההחזר החודשי בעצם דוחקת כעת רבים לעבר ה"משכנתה המסוכנת".

מספרים ראשוניים יתפרסמו רק בעוד מספר שבועות, אבל אחד הבכירים מעריך שעדיין לא מדובר בהיקפי הקפאה בסדרי הגודל של תקופת מגפת הקורונה. אז, היקף המשכנתאות שהוקפא זינק בתוך חודשיים מ-12.5 מיליארד שקל ל-96.5 מיליארד שקל, מתוכם 56 מיליארד שקל הוקפאו רק במרץ 2020.