ישראל במלחמה | סיקור שוטף

מטח למרכז ולשפלה, דובר צה"ל: "ממוקדים בלפרק את חמאס"

צה"ל מתקרב לתוך העיר עזה: תקיפות משמעותית ברצועה מורגשות בשפלה, אמבולנס הותקף לאחר שמחבלי חמאס ניסו להסתתר בתוכו • נתניהו במסר לחיזבאללה: טעות תעלה במחיר שאתם לא מדמיינים • ארה"ב במפגן עוצמה עם נושאות מטוסים בתרגיל בים התיכון • בלינקן קרא להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה • נסראללה: "מתקפת הפתע היא 100% פלסטינית" • עדכונים שוטפים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל
דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים

21:58 - גורמים בממשל ביידן דרשו השבוע הסברים מצה"ל על התקיפה במחנה הפליטים ג'באליה השבוע שגרמה לפגיעה באזרחים עזתים רבים, כך לפי דיווח בפוליטיקו. לפי גורם אמריקני, אנשי הממשל ביקשו מישראל לפרט את ה"חשיבה והתהליך" מאחורי התקיפה ודחקו בה לבצע "מיקוד מדויק" על מנת להימנע מפגיעה באזרחים.

21:27 - ירי לגוש דן ולאזור השפלה: אזעקות נשמעו בתל אביב, חולון, ראשון לציון, בת ים, לוד, רמלה ויישובים נוספים. לפחות 6 רקטות יורטו בשמי גוש דן. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח במרחב הים. לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

21:24 - חה"כ דני דנון , חבר ועדת החוץ והביטחון, דחה ב"אולפן שישי" את הדיווחים על הפוגה בתמורה להחזרת החטופים: "שמענו את הנשיא ביידן מדבר על כך וגורמים אחרים שמדברים על 'הפוגה'. אם היו מחזירים עכשיו את כל הנשים והילדים תמורת מספר שעות היינו חייבים לשקול את זה, אבל כשחמאס רוצים שבחינם ניתן להם לשפר עמדות - זה אסור בשום פנים ואופן".

21:17 - קיבוץ עין השלושה מציין 73 שנה להיווסדו וקם מהשבעה על הרבש"ץ רמי נגבי שנהרג בקרבות עם מחבלי חמאס. חברי כיתת הכוננות של הקיבוץ ניהלו קרב עם המחבלים במשך שש שעות עד שצה"ל הגיע. "עוד נשוב לטייל עם תינוקות וילדים, ליהנות מהדשא הירוק, לעבוד את האדמות שלנו, כמו אותם חלוצים מלפני 73 שנים", כתבה שירי אביב, מנהלת קהילת הקיבוץ. "שימרו על רוח עין השלושה, עוד נחזור חזקים יותר".

21:17 - אחרי צ'ילה וקולומביה, גם הונדורס מחזירה את השגריר שלה בישראל "נוכח הפרות החוק הבין לאומי ברצועת עזה".

20:37 - פרסום ראשון: אלף קרווילות הוזמנו לצורך הקמת ישובים ארעיים זמניים למפוני עוטף עזה.

20:16 - תקיפות משמעותית ברצועה מורגשות ביישובים באזור השפלה. הפלסטינים דיווחו על תקיפה של שיירת אמבולנסים שיצאה מבית החולים שיפא השוכן במערב העיר עזה , אבל בדיקת חדשות 12 מצביעה על כך שמדובר על ניסיון של מחבלי חמאס לצאת משם החוצה בתוך האמבולנסים ובחסות הסהר האדום. בהתקפה נהרגו כמה לוחמי חמאס. דובר צה"ל מסר כי בידיו מידע שחמאס משתמש באמבולנסים להובלת מחבלים ונשק.

20:15 - דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, הצהיר כי מתחילת המלחמה חיסלו צה"ל והשב"כ 10 בכירי חמאס - מקבילים בדרגתם למפקדי גדודים וחטיבות. " אלה מובילי הלחימה נגדנו שגם תכננו את הטבח ב-7 באוקטובר", אמר. " אנחנו ממוקדים בעזה, המטרה - לפרק את חמאס ולהשיב את החטופים".

20:00 - כוחות חי"ר, הנדסה ושריון בפיקוד חטיבת גבעתי איתרו בימים האחרונים מידע מודיעיני מגוון במעוז השליטה של חמאס בג'באליה שבצפון רצועת עזה, כך מסר דובר צה"ל. הלוחמים השתלטו על המעוז הצבאי ששימש את מחבלי הנח'בה ואת מטה המודיעין המבצעי של ארגון הטרור במרחב ג'באליה.

לאחר ההשתלטות על מעוז הטרור, ערכו הלוחמים סריקות נרחבות ואיתרו מידע מודיעני שכלל פקודות מבצע של חמאס, מפות אופרטיביות, טבלאות פיקוד ושליטה, אמצעי תקשורת, ופרטים אישיים של מפקדים ומחבלים מחמאס.

החומרים מתוחקרים בידי אנשי המודיעין של אוגדה 162 וגורמים נוספים, וישמשו את צה"ל בהמשך הלחימה. "אנחנו נמשיך לפשוט לכם על המעוזים ולהרוג אתכם בתוך הפירים, בתת קרקע ואיפה שלא תחכו לנו", אמר מפקד סיירת גבעתי, סא"ל ז'.

19:49 - אזעקות בעוטף עזה.

19:43 - ראש הממשלה נתניהו מקיים הערכת מצב ביטחונית טלפונית מהקריה בתל אביב. בדיון משתתפים שר הביטחון גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים דרמר וראשי מערכת הביטחון.

19:16 - סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה שבניין התקשורת שלה ברצועת עזה נפגע בתקיפות צה"ל.

19:03 - שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב אופרטיבית בפיקוד הדרום שבה הוצגה לו פעילות הכוחות במסגרת הפעולה הקרקעית, וההיערכות להמשך הלחימה בשטח רצועת עזה. בהערכת המצב השתתפו סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם, מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן, סגן מפקד הפיקוד אלוף (מיל') יוסי בכר וקצינים בכירים נוספים. "הכוחות ממשיכים ומתקדמים על פי התוכנית ופוגעים בעוצמה באויב. הפגיעה השיטתית במחבלי חמאס מעמיקה את ההישגים, היא תלך ותגבר", אמר גלנט.

19:00 - דובר צה"ל פרסם תיעוד של יחידה 669 במהלך חילוץ פצועים מעומק רצועת עזה. מתחילת הלחימה, לוחמי יחידה 669 - היחידה הטקטית לחילוץ מיוחד - צוותי רפואה וטייסות מסוקי הסער של חיל האוויר פועלים תחת אש בעומק רצועת עזה, מחלצים ומעניקים טיפול רפואי ללוחמי צה"ל.

עד כה פינו לוחמי היחידה כ-260 פצועים לבתי החולים בישראל, ובוצעו כ-150 פעילויות חילוץ מוסקות וקרקעיות בשיתוף כוחות היבשה ויחידות העילית בצה"ל.

צוותי הניוד של יחידה 669 מעניקים טיפול רפואי ראשוני ומחלצים לוחמים משטח הרצועה. הצוותים הייעודיים מפנים את הפצועים באופן רכוב מהשטח וחוברים לצוותים המוסקים בנקודות שונות, מה שמקצר את זמני הפינוי ומציל חיי אדם.

18:25 - נפילה אותרה בשטח גן ילדים בשדרות, אין נפגעים.

18:02 - טנק של צה"ל תקף שתי עמדות שיגור נ"ט ועמדה צבאית של חיזבאללה בשטח לבנון במרחב יפתח.

18:00 - דיווחים על התקדמות משמעותית בלחימה: לוחמי צה"ל נלחמים בשכונות שעוטפות את העיר עזה, אזור רווי מנהרות ומוצבים של חמאס שבו פועל קו ההגנה האחרון של ארגון הטרור שמגן על מרכזי השלטון שלו. קו ההגנה נפרץ בלחימה היום, וכעת הכוחות צריכים להילחם ולטהר אותו.

17:45 - המונים קיימו בכיכר החטופים והנעדרים קבלת שבת בקריאה להחזרת הישראלים שמוחזקים בשבי חמאס. בקבלת השבת השתתפו נציגי קיבוץ נחל עוז, הזמרת ירדנה ארזי ולהקת הגבעטרון.

17:42 - דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן אמר לאחר נאום נסראללה כי "לחיזבאללה לא כדאי לנסות לנצל את הסכסוך בין ישראל לחמאס". לדבריו, "ארה"ב לא רוצה לראות את הסכסוך מתרחב ללבנון".

17:37 - טנק של צה"ל ירה לעבר חוליה של חיזבאללה שתכננה לירות לעבר ישראל במרחב יפתח שבגליל העליון.

17:30 - פרסום ראשון: מגעים מתקדמים להגעתו לישראל של נשיא אוקראינה וולדימיר זלנסקי בשבוע הבא. גורמים דיפלומטיים מספרים כי בין ישראל לאוקראינה מתנהלים מגעים בדרגים גבוהים להגעתו של זלנסקי - כבר בשבוע הבא. נזכיר כי כבר בתחילת המערכה זלנסקי רצה להגיע, אך בישראל סברו כי זו לא העת המתאימה.

17:12 - דובר הפנטגון אישר שארה"ב מבצעת טיסות של מל"טים לא חמושים בשמי רצועת עזה כחלק מהמאמצים להחזרת החטופים.

17:02 - מטח לנתיבות ולעוטף עזה, כיפת ברזל יירטה לפחות 5 שיגורים. לא התקבלו קריאות על נפילות או נפגעים.

16:52 - ראש האופוזיציה יאיר לפיד נועד עם שר החוץ אנתוני בלינקן בתל אביב ואמר לו כי "ישראל לא תעצור עד שאחרון החטופים יחזור לביתו". מלשכת ראש האופוזיציה נמסר כי השניים דנו על מהלכי הלחימה בעזה והחשיבות העליונה להשבת כלל החטופים הביתה. הפגישה התקיימה בנוכחות צוותי העבודה של השניים ולאחר מכן התקיימה פגישה בארבע עיניים.

16:30 - לוחמי צה"ל זיהו מחבלים יוצאים מפיר מנהרה והכווינו כלי טיס שחיסל אותם.

16:15 - הותרו לפרסום שמות שני חללי צה"ל נוספים שהודעה נמסרה למשפחותיהם:
● רס"ל (מיל') ידידיה אליהו, בן 25 מקרני שומרון, לוחם בגדוד 8170 של חיל ההנדסה הקרבית. נפל בקרב ברצועת עזה.
● סמ"ר ים גלס, בת 20 ממודיעין-מכבים-רעות, תצפיתנית בגדוד 414 של חיל הגנת הגבולות. נפלה ב-7 באוקטובר. 

16:08 - ראש הממשלה נתניהו הזהיר את נסראללה במקביל לנאומו: "טעות תעלה לך במחיר שאתה אפילו לא מדמיין". בהצהרה לתקשורת, אמר נתניהו: "ישראל לא תאפשר הכנסת דלק לרצועה ולא תסכים להפסקת אש עד להחזרת החטופים".

15:57 - 353 אזרחים זרים יצאו היום מעזה למצרים דרך מעבר רפיח, כך אמר פקיד במעבר הגבול המצרי ל-CNN בשטח. מעבר הגבול נותר פתוח, אך לא ברור אם עוד זרים יעברו היום. לא ידוע עדיין מאילו מדינות האזרחים שחצו למצרים.

15:52 - המטה לביטחון לאומי (המל"ל) ומשרד החוץ פרסמו אזהרה חסרת תקדים לציבור שבה קרא לשקול את חיוניות הנסיעות לכל מקום בעולם, ולהימנע מהצגת סממנים ישראליים ויהודיים בחו"ל.

15:34 - שר החוץ האמריקני בלינקן נשא הצהרה אחרי שנפגש עם ראש הממשלה נתניהו והקבינט המורחב. "אנחנו רוצים ליצור עתיד שונה לפלסטינים ולישראלים", אמר. "חייבים למנוע הסלמה של העימות, כך שלא יתפשט לזירות אחרות". בלינקן קרא להגדיל את הסיוע ההומניטרי לעזה: "דנתי עם הממשלה בישראל על הגברת הסיוע ההומינטרי לעזה, יש לעשות יותר כדי לשמור על חיי האזרחים הפלסטינים".

בלינקן התייחס גם לסוגיית הכנסת הדלק לרצועה: "דיברתי עם המנהיגים הישראלים על הצעדים הנדרשים והם חוששים שחמאס ישתמש בדלק. לציניות של חמאס אין גבולות, גם את הדלק שיש להם הם לא נותנים לבתי חולים".

15:31 - אזעקות באזור השפלה, במטה יהודה, באשקלון ובזיקים - בזמן נאום שר החוץ האמריקני בלינקן.

15:23 - צבע אדום ביישובי עוטף עזה ובנתיבות.

15:10 - נסראללה בנאומו: "זו מערכה שהתרחבה ליותר מזירה אחת. המערכה נגד הציונים היא החשובה ביותר, מבחינה דתית, מוסרית ואנושית".

15:07 - שר הביטחון גלנט לשר החוץ האמריקני בלינקן: "אין הפסקה בלחימה ללא החזרת חטופים. נקודה״.

14:59 - צבע אדום בנירים ובעין השלושה.

14:55 - אותר פריט אמל"ח במים סמוך לחוף הים בחיפה. שוטרים וחבלני משטרה פועלים במקום ומבקשים מהקהל לפנות רצועה של שני ק"מ כדי לטפל בפריט ונערכים לפיצוץ מבוקר.

14:44 - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טוענות שתקפו הבוקר את אילת.

14:13 - נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, בפעם השלישית מפרוץ המלחמה. "אנחנו שומעים מבחוץ את הפגנת משפחות החטופים - ליבנו יוצא אליהם, אנחנו מבינים אותם, ואנחנו רוצים בשחרורם המיידי", אמר הרצוג.

הנשיא הציג בפני בלינקן עלון שהופץ לאזרחי עזה בידי צה"ל, ובו התרעה שניתנה מראש ולפיה עליהם להתפנות מהאזור. "כ-6 מיליון הודעות קוליות, כ-4 מיליון הודעות טקסט, וכ-1.2 מיליון חוברות ושיחות טלפון נוספות. הנתונים האלו מדברים בעד עצמם - אנו מגנים על האזרחים המתפנים לאזור בטוח, נותנים להם את הסיוע ההומניטרי הנכון והדרוש ומאפשרים לנו להגן על עצמנו", הוסיף הרצוג.

שר החוץ האמריקני בלינקן: "חשוב מאוד שבכל הנוגע להגנה על אזרחים, הנקלעים לאש של חמאס, נעשה הכול כדי להגן עליהם ולסייע למי שנזקק לכך, ושאינו נמצא שם ושאינו אחראי למה שקרה ב-7 באוקטובר. גם אנחנו חושבים כל רגע על בני הערובה שלנו - כל כך הרבה ישראלים, אמריקאים, אזרחים נוספים - אנחנו נחושים לעשות כל שביכולתנו כדי להשיב אותם בבטחה כדי להחזיר אותם למשפחותיהם וליקיריהם".

13:25 - ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם איגרת לחיילי צה"ל ומפקדיו: "זוהי מלחמת בני האור בבני החושך. הטוב יביס את הרוע הקיצוני שמאיים עלינו ועל העולם כולו. דפים חדשים בתולדות ישראל נכתבים על ידכם. כשאני שולח אתכם למשימה, גיבורינו היקרים, אני בטוח בניצחוננו המוחלט על אויבינו. יחד עם כל עם ישראל - אני סומך עליכם, אני גאה בכם ואני אוהב אתכם".

13:22 - מחבלים שיגרו טיל נ"ט משטח לבנון לעבר מוצב צה"ל סמוך למתת - אין נפגעים. כוחות צה"ל הגיבו בירי ארטילרי למקור הירי, כך לפי דובר צה"ל.

13:01 - צבע אדום בסופה, בחולית ובניר יצחק.

12:50 - 28 ימים לאחר שיקיריהם נחטפו לרצועה בידי חמאס, משפחות החטופים מוחות וחוסמות את הכביש ברחוב שאול המלך בתל אביב, סמוך לפגישת בלינקן וקבינט המלחמה שמתקיימת בקריה. ממשפחות החטופים נמסר: "אין הפסקת אש ללא החזרת החטופים. נהיה שם ללא הגבלת זמן וככל שיידרש. ההבנה שלנו היא שבלינקן כאן לקדם הפסקת אש הומניטרית. החשש שלנו הוא שלא תכלול תנאי להחזרת כל החטופים וזה יהיה אסון".

12:30 - לוחמי יחידת יהל"ם, בשיתוף לוחמי הנדסה מגדוד 7107, חטיבת הנח"ל, חטיבת הנגב וכוחות שריון חשפו ונטרלו מנהרות לחימה פעילות של חמאס בשטח הרצועה.

12:30 - לוחמי יחידת יהל"ם, בשיתוף לוחמי הנדסה מגדוד 7107, חטיבת הנח"ל, חטיבת הנגב וכוחות שריון חשפו ונטרלו מנהרות לחימה פעילות של חמאס בשטח הרצועה.

12:18 - במסגרת הפגישה המורחבת בין חברי קבינט המלחמה לשר החוץ האמריקני בלינקן ומשלחתו, הציג להם ראש הממשלה נתניהו חלקים מהסרט שהוכן על ידי דובר צה"ל, המציג את הזוועות והטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר.

12:09 - צבע אדום בכרם שלום שבעוטף עזה.

11:56 - הותר לפרסום שמו של סמ"ר איתי סעדון, בן 21 מהר חלוץ, מפקד טנק בגדוד 52 בחטיבה 401, שנפל בקרב בצפון רצועת עזה.

11:33 - שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "התנגדתי להעברת הכספים לרשות ואני עדיין מתנגד לה. שאיפות הרשות והחמאס זהות. מרבית חברי הקבינט קיבלו עקרונית את שינוי הגישה הנדרש, אך הדגישו את הצורך להתמקד כעת בהשמדת חמאס. דרישתי לקזז את הכספים המועברים מהרשות לעזה התקבלה - ומחצית מהסכום לא יעבור. בנוסף התקבלו החלטות על פעולה באפיקים מדיניים שתקדם ישראל מול הרשות הפלסטינית ועל היערכות בטחונית נכונה יותר ביו"ש. בעת מלחמה אנו נדרשים לאחריות, לשותפות ולחזית אחידה בקבינט. לכן כאשר העמדה העקרונית שלי התקבלה וכך גם דרישתי לקזז את כספי עזה לא ראיתי לנכון להצביע נגד עמדת חבריי".

11:07 - דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, לפני נאום מנהיג חיזבאללה נסראללה: " איראן ממשיכה לבצע פעילות חתרנית שלילית ומנסה להסיט אותנו מהמלחמה בעזה - ממשיכים להיות ממוקדים בפירוק חמאס. נדע להגיב בכל זירה ואיום אם נידרש לכך". תא"ל הגרי עדכן את מספר החטופים השבויים בידי חמאס ל-241, לדבריו המספר משתנה ומתעדכן בהתאם לתמונת המודיעין.

10:52 - ראש הממשלה נתניהו נועד עם שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בקריה בתל אביב. השניים נועדו בארבע עיניים, ובהמשך תתקיים פגישה בנוכחות בלינקן עם חברי קבינט המלחמה.

10:47 - דיווח בבלומברג: ישראל הפסיקה בשבועות האחרונים לעדכן את רוסיה על תקיפותיה בסוריה, מהלך שתורם לפגיעה ביחסים בין שתי המדינות.

10:25 - מתחילת המלחמה נעצרו כ-1,260 מבוקשים ברחבי אוגדת יהודה ושומרון וחטיבת הבקעה והעמקים, כ-760 מהם - אנשי חמאס.

09:44 - צה"ל חשף הקלטת שיחה עם גורם במערכת הבריאות בעזה, שהודה כי חמאס מחזיק במצבורי דלק בבית החולים שיפאא' לצרכי טרור: בשיחה שהתקיימה אתמול עם הגורם, הוא מציין כי במצבורי הדלק של חמאס מתחת לבית החולים קיימים יותר מחצי מיליון ליטרים של דלק. השיחה מאשרת כי חמאס שולט במשאבי האנרגיה והדלק ברצועה ובוחר לנתבם לצרכי הטרור שלו, וכי גם במידה ויוכנס דלק לרצועה חמאס ישתלט על מצבורים אלה, כך לפי דובר צה"ל. בין היתר, הושמעה ההקלטה לשר החוץ האמריקני בלינקן בעת ביקורו בישראל.

09:41 - כוחות צה"ל חיסלו אמש חוליית מחבלים במתחם של חיזבאללה בשטח לבנון ופגעו בתשתיות טרור של הארגון, בתגובה לירי שבוצע משטח לבנון לשטח ישראל - כך לפי דובר צה"ל. עוד במהלך הלילה, טנק של צה"ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט משטח לבנון לשטח ישראל במרחב הר דב.

לוחם צה"ל נפצע באורח בינוני ולוחם נוסף במילואים נפצע באורח קל, כתוצאה מפגיעת כלי טיס בלתי מאויש אתמול במוצב צה"ל במרחב הר דב, כך התיר לפרסום היום דובר צה"ל. הלוחמים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. משפחותיהם עודכנו.

09:29 - הירי הרקטי מעזה מתחדש לאחר 12 שעות: צבע אדום בכיסופים.

08:34 - מטוסי קרב של צה"ל, בהכוונת מודיעין של אמ"ן ושב"כ, חיסלו את מוצטפא דלול, מפקד גדוד צברא תל אלהוא, שלקח חלק מרכזי בניהול הלחימה נגד כוחות צה"ל ברצועת עזה - כך לפי דובר צה"ל. דלול ביצע מספר תפקידים בגדוד ובחטיבת העיר עזה של חמאס.

בנוסף, מטוסי ומסוקי קרב וכוחות ארטילריים חיסלו בהכוונת לוחמי חטיבת הנח"ל מספר מחבלים שפעלו נגד הכוחות הקרקעיים. לפי דובר צה"ל, במסגרת פעילות הלוחמים מחטיבה 551 לסריקת מרחב בית חאנון, אותרו אמצעי לחימה וחומרי מודיעין הכוללים בין היתר נשקים מסוג קלאצ'ניקוב ותת מקלע, מחסניות, רימונים, מטענים, RPG, כלי תקשורת ומפות.

במהלך הלילה מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור וחיסלו מחבלי חמאס. במקביל לוחמי זרוע הים תקפו בהכוונת הכוחות הקרקעיים מספר מבנים מהם בוצע ירי לעבר כוחותינו והשמידו עמדות טילי נ"ט.

08:30 - שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נחת בישראל, זו הפעם השלישית מתחילת המלחמה. כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו הלילה כי הצבא האמריקני מפעיל מל"טים בשמי הרצועה כחלק מהמאמץ לאיסוף מודיעין על אודות מצבם של החטופים. ל

08:06 - אלפי פועלים פלסטינים מעזה, שהיו בישראל בזמן מתקפת הטרור של חמאס, חוזרים בשעה זו לרצועה דרך מעבר כרם שלום.

07:42 - כוחות הביטחון הרסו הלילה בשכם את דירת המחבל חאלד חרושה, פעיל חמאס אשר היה שותף וסייע לביצוע פיגוע הירי בחווארה שביצע אביו, שבו נרצחו הלל ויגל יניב ז"ל.

07:34 - גובר החשש בממשל ביידן מהאופן שבו ישראל מנהלת את המלחמה ברצועת עזה ומחוסר הוודאות לגבי היכולת של האמריקנים "לרסן" את הישראלים, על רקע מה שמתואר כהחרפה במשבר ההומניטרי - כך דווח ברשת NBC האמריקנית. בנוסף, על פי הפרטים, גורמים בממשל מביעים דאגה כי העמידה האיתנה של ארצות הברית לצד ישראל עלולה להוביל לפגיעה במעמדה בזירה המדינית הבין-לאומית.

06:40 - משרד החוץ של איחוד האמירויות: יש לעשות הכול כדי למנוע פגיעה בחיי אזרחים. העימות הזה הוא תוצאה של עשורים של כישלון להשיג התקדמות לעבר אופק פוליטי שיסיים את הכיבוש ויביא שלום לפלסטינים והישראלים.

06:20 - שר החוץ של תאילנד: שוחחנו עם ממשלות רבות שיכולות לסייע בשחרור האזרחים החטופים שלנו משבי חמאס. איראן, שקרובה לחמאס, הבטיחה לסייע במשא ומתן.

06:15 - הפלסטינים מדווחים על פעילות צה"ל במחנה הפליטים ג'ינין, במהלכה פיזרו בצבא כרוזים לתושבי המחנה, וקראו להם "להתרחק מטרור ומחמאס". עוד דיווחו הפלסטינים על 2 הרוגים.

06:00 - לוחם צה"ל מגדוד 52, חטיבה 401 ולוחם צה"ל במילואים מגדוד 7008, חטיבה 551 נפצעו באורח קשה במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה, כך נמסר מדובר צה"ל.

05:58 - הותרו לפרסום שמותיהם של ארבעה חללי צה"ל נוספים שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה, והודעה נמסרה למשפחותיהם: סרן בני וייס בן 22 מחיפה, מפקד מחלקה בגדוד 195 שבחטיבה 460, רס"ר (מיל') אוריה מש בן 41 מטלמון, לוחם שריון בגדוד 52 שבחטיבה 401, רס"ר (מיל') יהונתן יוסף ברנד בן 28 מירושלים, לוחם שריון בגדוד 52 שבחטיבה 401 ורס"ם (מיל') גיל פישיץ בן 39 מחריש, נהג טנק בגדוד 9 שבחטיבה 401.

בנוסף, לוחם צה"ל מגדוד 52 שבחטיבה 401 ולוחם צה"ל במילואים מגדוד 7008 שבחטיבה 551 נפצעו באורח קשה במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה.

05:42 - שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן צפוי לנחות היום בישראל, לביקורו השני מאז שהחלה המלחמה. יחד איתו יגיע גם שגריר ארצות הברית החדש בישראל ג'ק לו. בלינקן צפוי להשתתף בדיונים בקבינט המלחמה, והוא צפוי לדון עם ההנהגה הישראלית על כניסת הסיוע ההומניטרי לרצועה וגם על התוכניות להמשך הלחימה ולקראת "היום שאחרי".

בלינקן צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכן עם בכירים נוספים, שעמם ידון גם בדרכים למניעת התפשטות המלחמה לעימות אזורי. לאחר ביקורו בישראל, צפוי בלינקן לבקר גם בירדן שם ייפגש עם המלך עבדאללה.

03:42 - נשיא הפיליפינים אמר שישראל התחייבה לאפשר ל אזרחים הפיליפינים שממתינים לעזוב את רצועת עזה דרך מעבר רפיח למצרים לעזוב היום או מחר. שר החוץ של אינדונזיה אמר כי חמישה אזרחים ממדינתו פונו מעזה אתמול והגיעו לקהיר.

03:35 - צעיר אמריקני בן 21 מואשם באיום לפגיעה על רקע אנטישמי אחרי שהתקשר למטה הקונגרס היהודי העולמי בניו יורק ואיים לרצוח ישראלים בעקבות המלחמה בעזה. הצעיר, דיפ אלפש קומאר פאטל, השאיר הודעה קולית שבה אמר: " אם הייתה לי הזדמנות, הייתי הורג כל אחד ואחד מכם הישראלים. לגרום לרצח עם המוני של כל ישראלי". לאחר מעצרו, הוא הכחיש את האיומים.

02:35 - רחפנים אמריקניים משתתפים בחיפושים אחר החטופים ברצועת עזה - כך מסרו שני פקידי ממשל לסוכנות הידיעות רויטרס. לדברי הפקידים, שדיברו בעילום שם, הטיסות לאיסוף המידע על החטופים מתרחשות באופן תדיר כבר יותר משבוע. בארה"ב סבורים כי עשרת האמריקנים שמוגדרים כנעדרים, נחטפו למעשה על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

01:40 - בידי ארה"ב יש מידע מודיעיני לפיו נשיא סוריה בשאר אל-אסד הסכים לספק לחיזבאללה מערכת הגנה מפני טילים מתוצרת רוסית - כך דווח ברשת CNN. לפי הדיווח, ביצוע המשלוח של טילי הקרקע-אוויר מסוג SA-22 הוטל על שכירי חרב מכוח ואגנר. לא ברור אם המערכות כבר הועברו לידי חיזבאללה או לא, אחרי שהן סופקו במקור לצבא אסד מידי רוסיה.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח בעבר כי כוח ואגנר עשוי לספק את המערכות לחיזבאללה, אך תפקידו של אסד לא דווח בעבר. לוחמי כוח וגנר לחמו לצד חיזבאללה בסוריה במשך שנים, שם פעלו לצד הכוחות המזוינים הרוסים והסוריים לחיזוק משטר אסד מול האופוזיציה הסורית. מקור אחרף שמכיר את המודיעין המערבי, אמר שיש עדויות להתגברות שיתוף הפעולה בין חיזבאללה לכוח וגנר במהלך שהותם בסוריה.

00:38 - נשיא צ'ילה גבריאל בוריק, שהחזיר השבוע את שגריר מדינתו מישראל, אמר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי פעולותיה של ישראל ברצועת עזה מפרות את החוק הבין-לאומי. הוא גינה את מתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר וקרא לשחרור החטופים, אך הבהיר כי ההפצצות ברצועת עזה "חסרות פרופורציה".

הנשיא הצ'יליאני הוסיף כי "התקפות חמאס הן ללא הצדקה וראויות לגינוי עולמי, אבל התגובה של ממשלת נתניהו ראויה גם היא לגינוי ברור", אמר לכתבים לאחר פגישתו עם ביידן בבית הלבן. לדבריו, "לזכותה של מדינה להגן על עצמה יש גבולות, וגבולות אלו כוללים כיבוד חייהם של אזרחים חפים מפשע, במיוחד ילדים".

00:27 - המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי מצייץ בעברית: "היישות הכובשת חסרת אונים ומבולבלת עכשיו".

00:11 - יו"ר מפלגת הכוחות הלבנוניים, סמיר ג'עג'ע: "אם חיזבאללה יכנס למלחמה - זה יהיה פשע גדול נגד העם הלבנוני. עדיף שנסראלללה היה נסוג מהדרום ומוסר אותו לצבא, במקום לשאת מחר נאום".

00:01 - בית הנבחרים בארה"ב אישר את חבילת הסיוע לישראל בסך 14.3 מיליארד דולר, אך בסנאט מאותתים כי לא יאשרו את ההצעה מכיוון שאינה כוללת גם את תקציב הסיוע לאוקראינה. מוקדם יותר הבהיר מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר כי הסנאט יקדם הצעה חדשה שתכלול את שתי חבילות הסיוע.

23:40 - סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס הביעההבהירה כי "לא נטיל על ישראל שום תנאי לתמיכה שאנו נותנים לה כדי להגן על עצמה". לדבריה, "אנחנו נמשיך לעמוד על זכותה של ישראל להגן על עצמה, ובואו נהיה ברורים - ולעולם לא נשכח מה קרה ב-7 באוקטובר - אז נטבחו 1,400 חפים מפשע, בהם צעירים שפשוט השתתפו בפסטיבל".

23:35 - חילופי האש בג'נין: שלושה מחבלים חוסלו - כך אישרו מקורות פלסטיניים.

23:18 - סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס אמרה כי ארצות הברית לא תציב תנאים לזכותה של ישראל להגן על עצמה. "נמשיך לעמוד לצד זכותה של ישראל להגן על עצמה, ויש להבהיר - לעולם לא נשכח מה קרה ב-7 באוקטובר, כאשר 1,400 חפים מפשע נהרגו ונטבחו".

23:13 - הקבינט המדיני ביטחוני החליט להעביר את כספי המסים לרשות הפלסטינית, אך לקזז את כל הכספים שמיועדים לרצועת עזה. הקיזוז הזה מתווסף לקיזוז המתבצע על פי חוק של כספים המשולמים למחבלים ולמשפחותיהם. לפי החלטת הקבינט, ישראל מנתקת למעשה כל מגע עם עזה. לא יהיו יותר פועלים פלסטינים מהרצועה והפועלים ששהו בישראל ביום פרוץ המלחמה יוחזרו אליה.

בעבר סירבה הרשות הפלסטינית לקבל העברות מסים מקוצצות. לפי ההערכות, הרשות מוציאה כ-30% מתקציבה ברצועת עזה, שם היא גם משלמת עבור תוכניות רפואה וסיוע חברתי.

22:41 - דיווחים פלסטיניים: חילופי אש בין חמושים לבין כוחות צה"ל בג'נין.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12