כך מתמודדים במשרדי עורכי הדין עם הפגיעה הכלכלית של המלחמה

עצירה של עסקאות וביטול אלפי דיונים בבתי משפט מאלצים את משרדי עורכי הדין להדק חגורה • בינתיים רוב השותפים סופגים את העלויות ומחכים לראשון שיוריד שכר ויוציא עובדים לחל"ת

עורכי דין / צילום: Shutterstock
עורכי דין / צילום: Shutterstock

ביטול בונוסים, הפחתת שכר לשותפים הבכירים והוצאה לחל"ת של מספר מצומצם של עובדים - השלכות חודש המלחמה מגיעות גם לעולם המשפט. כשבשוק אין כמעט עסקאות, בתי המשפט עובדים במתכונת חירום ואלפי דיונים בוטלו - עורכי דין מספרים איך מתנהלת העבודה ואיך מתמודדים עם הפגיעה הכלכלית.

האמא רצתה להשאיר את הילדים בחו"ל, האבא רצה שיחזרו לארץ. מה קבע בית המשפט? 
שאלות ותשובות | לוין הודיע שיביא למינוי שופטים שיש להם הסכמה רחבה. מה אומר החוק? 

בעוד שבפירמת רואי החשבון EY כבר הודיעו על הפחתת שכר רוחבית, בשוק עריכת הדין המגמה בחיתוליה. מנהלים במשרדי עורכי דין גדולים מספרים על האטה משמעותית בעבודה. הירידה ניכרת במחלקות הנדל"ן, ליטיגציה, הייטק ומיזוגים ורכישות. לצד זאת, עורכי דין רבים גויסו למילואים, ובין עשירית לרבע מכוח־האדם במשרדים צומצם בשל כך. בה בעת, המשרדים עובדים בהתנדבות במשימות הנוגעות למלחמה - ייעוץ למפונים ולמיזמים החדשים שקמו.

לגלובס נודע כי משרד פירון הוציא לחל"ת מזכירות. במשרד סירבו להתייחס. לעומת זאת, מרבית המשרדים לא נקטו צעדים של הוצאה לחל"ת או הפחתת שכר.

לדברי עו"ד מורן אומן, שותפה מנהלת באגמון עם טולצ'ינסקי אומרת כי "ההאטה המשמעותית במשק בהחלט מורגשת, ומשפיעה על היקפי העבודה אצל חלק מהצוותים. יחד עם זאת יש צוותים אחרים שעמוסים מאוד, בין היתר כי רבע מהצוות המשפטי שלנו מגויס".

"השותפים יישאו במשמעות הכלכלית"

במיתר אומרים, "הודענו לצוות שלנו כי בעת הזו יישאו השותפים במשמעות הכלכלית של המשבר, ונכון לעכשיו איננו מוציאים באופן יזום אנשי צוות לחל"ת או מפחיתים את שכרם". גם במשרד ש. הורוביץ מבהירים כי השותפים הם אלו שיישאו במשמעות הכלכלית של המשבר נכון לעת הזו.

נראה שמנהלי המשרדים יושבים על הגדר, ומחכים לראות מי יהיו הראשונים שיורידו שכר או יוציאו לחל"ת. אף אחד לא רוצה להיות הראשון. למשרדים הגדולים יש אוויר בין חודש למספר חודשים, בהתאם למצב שבו היו טרום המלחמה.

מנהלים של ארבעה משרדי עורכי דין גדולים נוספים מספרים על העבודה בימים אלו ועל ההתמודדות.

מנהל משרד עורכי דין גדול אומר היום, כי "אנחנו רואים ירידה משמעותית בעיקר בעולמות של נדל"ן ומיזוגים ורכישות. אין עסקאות גדולות ולא צופים כרגע עסקאות גדולות".

מנהל נוסף מסביר שאומנם אין עסקאות רגילות, אבל "יש עסקים נקלעים למצוקה ואנחנו עושים עסקאות של מצוקה. הכלכלה האטה אבל לא נעצרה. כמה שזה יישמע אבסורד - גילויי האנטישמיות בחו"ל מביאים יהודים לחשוב שיותר בטוח בישראל, ורואים התעניינות".

איך מתמודדים משרדי עורכי הדין עם הירידה בהכנסות? בכיר במשרד אומר "זה יהיה מאתגר מאוד. המענקים של המדינה ייתנו כרית קטנה. אנחנו מצמצמים בהוצאות - פורסים את התשלומים במקום תשלום רבעוני".

עוד הוסיפו, כי "אחת הדרכים להתמודד עם ההוצאות ולהימנע מחל"תים היא ביטול הבונוסים והעלאות השכר בסוף השנה. המלחמה מגיעה אחרי חודשים של האטה בגלל המהפכה המשפטית. היה שיח לא חיובי על האיתנות הפיננסית של ישראל. לכן המשרדים לא נכנסים לתקופה זו אחרי שנה טובה".

מנהל אחר אמר: "חל"ת מבחינתנו זו לא אופציה. בקורונה הוצאנו מעט אנשים והבנו את הטראומה שיש בזה. כרגע אנחנו יכולים לספוג את הירידה בעבודה. בונוס לא יהיה כנראה בסוף השנה".

"יראו את הפגיעה בחודשים הבאים"

במשרד גדול אחר אומרים "עשינו הערכת מצב. אנחנו סופגים ברמת השותפים. זה חלק מהדוגמה האישית והמנהיגות כלפי העובדים.

"לא ביצענו הפחתה לעובדים, לא הוצאנו לחל"ת. אני לא יודע להגיד מה יהיה בהמשך. יראו את הפגיעה בשבועות ובחודשים הקרובים". הוא מוסיף כי התקווה היא שאחרי המכה החזקה, יהיו יותר סטארט - אפים. "ראינו את המיזמים שקמו פה. אני מאמין שתהיה עלייה. אנחנו נצטרך את האנשים".

עו"ד עומר קאופמן, המתמחה במשפט מסחרי, אומר "אין עסקאות חדשות בנדל"ן, אבל יש עסקאות שנחתמו ערב המלחמה, ואנחנו עובדים עליהן כרגיל.

"נוסף על כך, יש בעיות שנובעות מהמצב לגבי פינויי דירות. מבחינת ליטיגיציה אין דיונים רגילים, אז אני מנצל את הזמן כדי לכתוב כתבי בית דין, סיכומים, כתבי הגנה על עבודות קודמות. כרגע אנשים לא תובעים, ולא חותמים על עסקאות חדשות".