יועמ"ש האוצר נגד החלטת סמוטריץ': "הפיכת הממונה על התקציבים והחשב הכללי למשרות אמון"

במכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' מפרט היועץ המשפטי של משרד האוצר מדוע לא ניתן להגן משפטית על ההחלטה שלו להקים צוות משימה מיוחד שבו ראשי האגפים במשרד יוכפפו למנכ"ל שלומי הייזלר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, הודיע היום (שני) כי הוא פוסל את החלטת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להקים צוות משימה מיוחד שבו ראשי האגפים במשרד יוכפפו למנכ"ל, שלומי הייזלר.

במכתב לסמוטריץ', פירט מסינג לאורך 16 עמודים מדוע לא ניתן להגן משפטית על ההחלטה. "השינוי המבני המהותי והמקיף של תחומי האחריות של ראשי האגפים כמפורט בהנחיה בדבר צוות משימות מיוחד, באשר לכל היבטי גיבוש התקציב, הכנתו, התקצוב, ביצועו, הפיקוח והבקרה על ביצועו, אשר עוסקים בליבת העיסוק של אגף התקציבים ואגף החשב הכללי, ומכפיפה אותם ואת שיקול דעתם המקצועי למנכ"ל משרד האוצר, אינו יכול, לטעמי, להתבצע מכוח הנחיה כאמור - גם אם הוא זמני ודחוף לצורכי המלחמה - וזאת לנוכח מכלול הקשיים המשפטיים המהותיים שפורטו לעיל", כתב מסינג וסיכם: "אשר על כן, לא ניתן יהיה לקיים את ההנחיה האמורה". 

מסינג פירק את ההחלטה של סמוטריץ' לגורמים כשכתב: "לקשיים המובנים האמורים יש להוסיף כי מנכ"ל משרד האוצר הוא משרת אמון, עם תנאי כשירות מזעריים (בשונה מהמלצות הוועדה), ותוך אפשרות למינוי מועמד עם זיקה פוליטית. בהתאם לכך, אם תיושם ההנחיה בדבר צוות משימות מיוחד, משמעותה היא, הלכה למעשה, מרחיקת לכת בהרבה, היינו: הפיכת המשרות של הממונה על התקציבים והחשב הכללי למשרות אמון. עיקרון זה חותר תחת כל המבנה הקיים של מינוי נושאי המשרה הבכירים במשרד האוצר לתקופת קדנציה קצובה, והשמירה על עצמאות שיקול דעתם, והכל כפי שפורט לעיל".

לדבריו, "לא ניתן להטיל על מנכ"ל משרד האוצר להיות אחראי מקצועית ולשמש כסמכות העליונה על כלל ההיבטים האמורים וזאת מבלי שהוא עומד בתנאי הכשירות הנדרשים לכל אחד מהתפקידים. מבלי להמעיט מכל הקשיים המשפטיים המהותיים האמורים, אשר עולים, לטעמי, במצטבר לכדי מניעה משפטית ליישום ההנחיה בדבר צוות משימות מיוחד, הרי שהנחיה זו גם סותרת את הוראות חוק יסוד: הממשלה וחוק יסודות התקציב, וכן נפלו בה גם פגמים פרוצדורליים". 

הקמת צוות משימה בראשות המנכ"ל

הסערה התחילה בשבוע שעבר, כשסמוטריץ' שיגר מכתב להנהלת האוצר בו הודיע על הקמת צוות המשימה בראשות המנכ"ל הייזלר. בדרגים המקצועיים, ובעיקר באגף תקציבים, ראו בכך פגיעה חמורה בפעילות שלהם. 

כפי שפורסם מוקדם יותר היום בגלובס, בשיחה שהתקיימה בין הייזלר לבין ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, הבהיר המנכ"ל שאין בכוונתו להפקיע סמכויות מאנשי המקצוע בכל הקשור להכנת התקציב. הייזלר מפרש את הנחיית השר באופן מצומצם. לראייתו, הסמכות של הצוות המיוחד תהיה רלוונטית כמעט בבלעדיות לניהול קופת רזרבה שמיועדת לפתרון בעיות. 

בקופה הזו יעמדו כ־2־3 מיליארדי שקלים, סכום צנוע במונחי המלחמה. הבקשות שיגיעו אל הצוות הן בסכומים לא גבוהים, של עשרות מיליוני שקלים, בנושאים כמו שיפוץ מרחבים מוגנים למשל. 

אולם, גרדוס לא התרצה. לפי גורמים באוצר, תחילה הוא ביקש מהייזלר שיוציא מכתב הבהרה, שאין בכוונתו להשתמש בסמכויות שהשר הקנה לו. בהמשך עלה הרעיון שהיועץ המשפטי של האוצר, אסי מסינג, יבהיר את חלוקת הסמכויות בין קודקודי האוצר.