קיבלתם הודעה על ניתוק הוואטסאפ מהמחשב? בצה"ל מבהירים שמדובר רק למשרתי המילואים

חיילים בסדיר, אנשי מילואים ואזרחים קיבלו מסרון חריג בו נאמר כי עליהם לנתק מיידית כל מחשב המקושר במקביל ליישומים בטלפון הנייד כגון וואטסאפ • בהמשך יצאה הודעה של דובר צה"ל ומערך הסייבר הלאומי בה נאמר כי: "צה"ל ומערך הסייבר הלאומי מבהירים כי המסרון שהופץ ממחלקת בטחון מידע בצה"ל היה מיועד למשרתי מילואים בלבד"

קיבלתם הודעה על ניתוק הוואטסאפ מהמחשב? / צילום: Shutterstock, Antonio Salaverry
קיבלתם הודעה על ניתוק הוואטסאפ מהמחשב? / צילום: Shutterstock, Antonio Salaverry

לא מעט אנשים בשעות הערב קיבלו הודעת SMS חריגה למכשירי הסמארטפון משולח לא ברור בשם MACHBAM. כך נכתב: "להלן הנחיה מחייבת של המערך לביטחון מידע: עליך לנתק מיידית כל מחשב המקושר במקביל ליישומים בטלפון הנייד כגון וואטסאפ וכן לבטל שירותי מיקום לא הכרחיים". ההודעה הזו הגיעה לחיילים בסדיר ואנשי מילואים, אך גם אזרחים במדינת ישראל. זה כמובן יצר בהלה ופאניקה שכן לא ברור מי המקור, ומה המטרה של ההודעה הזו. 

המנכ"ל שמזהיר: "איום הרחפנים של חיזבאללה הרבה יותר מתקדם"
במוקדם או במאוחר הסרטון של דובר צה"ל יהיה זמין לכולם: איך מתמודדים?

במערך הסייבר הלאומי עדכנו במהרה כי מדובר בהודעה אמיתית, אך שהם בוחנים את מטרת ההודעה. לאחר מכן, יצאה הבהרה של דובר צה"ל ומערך הסייבר הלאומי: "צה"ל ומערך הסייבר הלאומי מבהירים כי המסרון שהופץ ממחלקת בטחון מידע בצה"ל היה מיועד למשרתי מילואים בלבד. ההודעה נשלחה כחלק ממאמצים להעלות מודעות ולהביא להתנהלות בטוחה ברשת".  

בהודעה המשותפת נאמר כי "צה"ל מצר על אי הבהירות בנוסח ההודעה". מעבר לתפוצה רחבה שלא הייתה רלוונטית, ביקורת נוספת שמושמעת כלפי צה"ל - זו צורת הניסוח. ההנחיות עבור אזרחים שמקבלים הודעות משולח לא ברור ובלי הקשר, הוא להחשיב את ההודעה עצמה כאל ספאם, ולהיזהר מהודעות שמנוסחות בצורה לא ברורה. ההודעה הזו הייתה יכולה להיחשב כאחת כזו.  

למעשה, הודעות ייעודיות יצאו בתוך היחידות למען העלאת ההגנות במרחב הרשתי, בדגש על אפליקציות שפתוחות במספר מכשירים בו זמנית. ההודעה הזו יצאה בנוסף להנחיות ביטחון מידע נוספות למשרתי הסדיר והמילואים, כמו הגדרת אימות דו-שלבי בשירותים טכנולוגיים, הקפדה על עדכוני תוכנה במכשירים השונים, הגדרת חשבונות אישיים כפרטיים והורדת אפליקציות אך ורק מחנויות האפליקציות הרשמיות. ההנחיות המלאות בקישור זה.

לפי ההודעה המשותפת, צה"ל ומערך הסייבר ממליצים (אך אינם מחייבים) אזרחים לנקוט בזהירות ברשת. ראשית, "בתום השימוש בוואטסאפ סיגרו את הדפדפן ונתקו את הקישוריות דרך מכשיר הטלפון: לחיצה על שלוש נקודות בוואטסאפ - מכשירים מקושרים - יש להקיש על מכשיר כדי להתנתק". ושנית, "הרשאות המיקום - מומלץ שלא לכבות מיקום במכשיר הנייד! ההמלצה היא לא לאשר הרשאות מיקום באפליקציות שאין צורך ממשי במתן הרשאה זו. עם זאת, חשוב מאוד שבאפליקציית פיקוד העורף תאושר ההרשאה לשימוש במיקום". 

צריך לומר כי לפי שעה בהנחיות הרשמיות של צה"ל, כתוב למשרתי המילואים וסביבתם "לנתק את שירותי המיקום של יישומים במכשיר הנייד". גלובס פנה לדובר צה"ל להבין אם זו ההנחיה למשרתי המילואים והסדיר או שמא מדובר בעניין שצריך לתקן בהתאם להודעת ההבהרה. לאחר פנייתנו, תוקנה ההנחיה השגויה שהוצגה באתר. כעת ההנחיה בהתאם להבהרת צה״ל ומערך הסייבר הלאומי.